• aaliceelin

    Hållbart spelande för tv- och datorspel?

    Jag har sett mycket diskussioner om föräldrar som upplever att ens barn spelar för mycket och på ett ohälsosamt sätt. Jag som själv spelar mycket och har gjort det hela livet har såklart börja fundera på hur jag delar min hobby med mina framtida barn på ett balanserat sätt. Då jag också är utvecklare har jag börjat skissa på en app för detta.


    Appen grundkoncept är att skapa ett hållbart spelande där man på ett spelifierat sätt börjar bygga bättre vanor kring spelandet. Användaren får olika uppgifter och mål som exempelvis "'ät en frukt" och "gå 10k steg", där man får poäng för varje genomförd uppgift. Tanken är då att dessa poäng går att lösa in mot produkter och erbjudanden inom spel som agerar som en morot att fortsätta. Så tanken är att om man håller i och använder appen under en längre tid kan man i slutändan tjäna ihop till att köpa ett skin i Fortnite, Fifa eller vad man nu spelar.

    Jag har summerat appen här https://www.get-flick.app för de som vill ha lite mer kontext.


    Flera föräldrar har upplägg som om du exempelvis studsar på studsmattan i X timmar kan du spela en stund på kvällen. Målet med appen är att på något sätt digitalisera det upplägget i appen. Jag som spelat hela livet vet ju att spelandet även medför mycket positivt. Gemenskap, problemlösning och när jag var yngre bidrog det mycket till att jag snabbare lärde mig engelska. Jag tror inte lösningen är att förbjuda spelandet, utan varför ska man inte skulle kunna spela på kvällen om man har sovit 8 timmar, ätit en frukt, gått 10k steg och liknande.


    Vad tror ni föräldrar spontant om det? Skulle ni känna att det är en lösning på problemet eller iallafall en början?

  • Svar på tråden Hållbart spelande för tv- och datorspel?
  • Anonym (Balansera)

    Hej! Vilket bra initiativ att hjälpa barn och ungdomar att spela balanserat! Vi har inte ställt spelande mot vara ute, på så sätt att vi aldrig använt skärmtid som belöning för att vara ute. Skärmtid är roligt men det är mycket annat som också är roligt och som de vill hinna med. Sedan finns det sånt de måste hinna med också som läxor eller sova. 

    Jag tror det sänder fel signaler till barnen om värdet i att vara ute eller göra andra saker ifall skärmen är belöningen. Då höjer du omedvetet spelandet ännu högre än det redan är. 

    Istället har vi satt tydliga tidsgränser och tillfällen när det är spela/skärmtid. Vid de tillfällen våra barn spelar får de också spela en bra stund, då är de redo att lägga ner skärmen när vi påminner om att det är dags. 

    Få men längre stunder och skärmen är ingen belöning utan en aktivitet som alla andra. Det har fungerat för oss. 

    Lycka till!

Svar på tråden Hållbart spelande för tv- och datorspel?