• Anonym (Ska det vara såhär?)

Orkar/ vill inte jobba heltid!

jag har sedan jag fick barn inte velat eller för den delen orkat jobba heltid utan har arbetat 80%. Jag vill verkligen börja arbeta 100%, men jag verkar ha blivit förslappad eller något. Får näst intill panik på tanken att arbeta 8-17 trots att jag trivs på mitt jobb. Har i många år arbetat fram till 16:00 och känner när jag går hem för dagen att ögonen går i kors och när jag väl kommer hem orkar jag inte göra något alls. har Varit sjukskriven för utmattning, men den tröttheten var helt annorlunda än denna. detta är mer än känsla av panik över tanken att behöva göra avkall på ännu mer av min ?fritid?. När jag kommer hem gör jag ju ändå ingenting, så vet inte varför jag vill ha mer av ?ingenting tid??. Hur går man tillväga för att orka arbeta heltid OCH orka ta sig för saker även efter jobbet ( och hinner man ens det). Vad gör ni när ni kommer hem från jobbet och när lägger ni er för kvällen? Lever i en relation och har barn så jag vill ju orka umgås mer än det absolut nödvändigaste. 

• Svar på tråden Orkar/ vill inte jobba heltid!
  • Anonym (..)

Men ta det lugnt! Har du små barn har du ju rätt att inte jobba heltid. Njut av den tiden, den går så fort. 

Mina barn går på mellan och högstadiet nu så jag borde mäkta med mer. 

• Anonym (D)
    Anonym (Ska det vara såhär?) skrev 2023-09-20 07:25:09 följande:

Mina barn går på mellan och högstadiet nu så jag borde mäkta med mer. 

Borde och borde... :) Det är många saker i mixen som tar och ger energi. Pendling kan ta mycket energi. 
    Hur sköter du dig själv? Träning och rörelse ger god energi. Kolla också om du t ex har problem med sköldkörteln. Störning där leder till mycket trötthet.
    Anonym (D) skrev 2023-09-20 08:12:04 följande:
    Borde och borde... :) Det är många saker i mixen som tar och ger energi. Pendling kan ta mycket energi. 
    Hur sköter du dig själv? Träning och rörelse ger god energi. Kolla också om du t ex har problem med sköldkörteln. Störning där leder till mycket trötthet.
    sköldkörteln är precis över gränsvärdet så läkarna sätter inte in behandling, men ibland dimper jag ner under referens för att sedan komma på eller precis över igen. Jag promenerar mycket, men ingen annan träning. Håller på mycket med avslappning efter utmattningen och känner mig inte stressad. Har nära till jobbet ( 25 min enkel väg med bilen). min Partner jobbar väldigt mycket och är ofta bortrest över veckorna, så blir ju en del saker som landar på mig ( aktiviteter/ handlingar/ matlagning/ läxor/ utvecklingssamtal/ läkar- tandläkarbesök etc) . På helgerna blir det Netflix i sängen och att vi kanske har över några vänner någon dag plus en eller två matcher för barnen. Jag tvättar/ städar i stort sätt helt själv ( hus på 200 kvm). 
  • Anonym (D)
    Anonym (Ska det vara såhär?) skrev 2023-09-20 09:09:07 följande:
    sköldkörteln är precis över gränsvärdet så läkarna sätter inte in behandling, men ibland dimper jag ner under referens för att sedan komma på eller precis över igen. Jag promenerar mycket, men ingen annan träning. Håller på mycket med avslappning efter utmattningen och känner mig inte stressad. Har nära till jobbet ( 25 min enkel väg med bilen). min Partner jobbar väldigt mycket och är ofta bortrest över veckorna, så blir ju en del saker som landar på mig ( aktiviteter/ handlingar/ matlagning/ läxor/ utvecklingssamtal/ läkar- tandläkarbesök etc) . På helgerna blir det Netflix i sängen och att vi kanske har över några vänner någon dag plus en eller två matcher för barnen. Jag tvättar/ städar i stort sätt helt själv ( hus på 200 kvm). 
    Att jobba 80% låter helt rimlig med det stora ansvar du får ta i veckorna. Varför är du angelägen att gå upp till 100%? Handlar det om ekonomi/pension?
    Anonym (D) skrev 2023-09-20 09:14:44 följande:
    Att jobba 80% låter helt rimlig med det stora ansvar du får ta i veckorna. Varför är du angelägen att gå upp till 100%? Handlar det om ekonomi/pension?
    normen är att arbeta 100% och alla andra tycks klara det utan större ansträngning. Jag får en lägre inkomst och därmed även en lägre pension. 
  • Anonym (Förslag)

Eftersom du gör merparten av det obetalda arbetet hemma nu så förstår jag att du inte orkar arbeta heltid också. Det finns tre alternativ som jag ser det:

Du börjar arbeta heltid och ni köper in tjänster såsom städ samt kommer överens om vad din man ska ansvara för hemma och vad du ska ansvara för.

Du börjar arbeta heltid och ni fördelar allt hemarbete samt ansvar 50/50.

Du fortsätter som nu och din man överför sina premiepensionrätter till dig för att din pension inte ska bli så låg. Detta betyder dock inte att du har hela ansvaret för hemmet. Det betyder bara att du gör mer precis som du gör nu.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Ska det vara såhär?) skrev 2023-09-20 07:05:19 följande:
     När jag kommer hem gör jag ju ändå ingenting, så vet inte varför jag vill ha mer av ?ingenting tid??.  
    Anonym (Ska det vara såhär?) skrev 2023-09-20 09:09:07 följande:
    min Partner jobbar väldigt mycket och är ofta bortrest över veckorna, så blir ju en del saker som landar på mig ( aktiviteter/ handlingar/ matlagning/ läxor/ utvecklingssamtal/ läkar- tandläkarbesök etc) . På helgerna blir det Netflix i sängen och att vi kanske har över några vänner någon dag plus en eller två matcher för barnen. Jag tvättar/ städar i stort sätt helt själv ( hus på 200 kvm). 

Din definition av ingenting är lite ovanlig.  Jag tycker inte alls att det är konstigt att du känner att du behöver mer tid till att bara vila. 

Du ska ju inte gå tillbaka till att prestera på den nivå som gjorde att du gick in i väggen. Det är okej att ta det lugnt och ta hand om sig själv.

Vi är många som inte fungerar som duracellkaniner. Man får lära sig att anpassa sig till den man faktiskt är.
  • Anonym (pi)
    Anonym (Ska det vara såhär?) skrev 2023-09-20 10:07:15 följande:
    normen är att arbeta 100% och alla andra tycks klara det utan större ansträngning. Jag får en lägre inkomst och därmed även en lägre pension. 
    Det är ju just precis det folk inte gör! Varför tror du att så många är sjukskrivna pga utmattning? Jo, för att dom inte orkar jobba 100%, ta hand om barn+hushåll och allt som tillkommer med det.

Dom som måste jobba heltid för att dom inte klarar att betala av på huslånet eller andra lån/skulder gör det för att dom måste, och det är därför dom går in i den berömda väggen till slut. Men om ni har ekonomi så att ni klarar er även om du skulle jobba 80% så är det väl viktigare att värna om sin mentala hälsa än vad du har fått för dig att alla andra tycker och tänker. Vem bryr sig ens om det? Tänk att du ska ha ork att vara förälder och finnas till för dina barn istället.
  • Anonym (D)
    Men är normen verkligen så? Jag tycker du ska ifrågasätta det. Sen är det verkligen inte så att andra klarar jobba 100% utan större ansträngning. 
    Jag tror många skulle jobba 80% om de hade ekonomisk möjlighet och att jobbet fungerar på 80%, det är ju inte säkert. 

Man har ju liksom bara ett liv, man ska må bra också.

Du får lägre pension på 80%, men räkna på vad det faktiskt innebär, det beror ju på hur hög lön du har hur illa det faktiskt blir. Det går också att parera genom att ni avsätter till din pension på ett eget konto/sparform.
    Du kanske kan gå upp på 100% längre fram, när barnen är större, det vet man inte.
  • Anonym (100)

Tycker det beror helt på, jobbar 100 med en bebis och 3 barn till. Men mitt jobb är inte fysiskt krävande. Och jag gör det för är så dyrt att leva idag och mitt jobb är svårt att inte jobba 100 på.
    Men när jag hade med fysiskt krävande jobb och små barn jobbade jag max 75

• Anonym (Ui)

Men det bör ju din partner kompensera dig för eftersom du gör allt jobb hemma!

• Anonym (90)

Jag tycker också det låter rimligt att arbeta 80 % med allt du gör i hemmet och barn. Jag jobbar 90 %, yngsta är 5 år, de andra 13 och 14, alltså självgående men behöver nästan varje kväll hjälp med läxor, och ca 3 träningar i veckan var som det ska hämtas från.

Jag hämtar nästan alla dagar från förskolan, ca kl 15:45. Sen går vi hem, leker lite med Lego eller spelar tv-spel, ritat eller något annat lugn. Yngsta är oftast trött efter förskolan och vill hem och ta det lugnt. Kanske en eller två gånger  i månaden leker yngsta med en kompis, oftast hemma hos oss. Kanske gång i månaden åker yngsta o jag till simhallen direkt efter förskolan om jag lyckats sluta lite tidigare. Eller badstranden om det är sommar o varmt. Ibland tar vi en promenad i skogen intill och plockar bär, pinnar mm, har med oss fika. Men oftast vill sonen ta det lugnt. Ibland om maken är hemma tidigt hittat vi på något tillsammans på vardagar, men oftast blir det sonen o jag eftersom maken kommer hem sent.

På vardagarna brukar jag oftast tvätta o hänga iallafall en maskin, tömmer diskmaskinen när jag kommer hem, och har oftast lagat maten när maken kommer hem vid 18. I princip all städning gör jag, vi bor i hus på ca 200 kvm. Har förvisso robotdammsugare men sen är det allt annat?

Vi äter, ser på tv en stund, leker lite till, sen är det alltid jag som nattar yngsta vid ca 19:30. När han somnat brukar jag först göra läxan med en av tonåringarna, maken tar den andra, sen plocka  upp grejer som spridits ut överallt, torka av kladdiga bord osv. Kanske tvätta en maskin till. Brukar försöka hinna med liten egen träning på kvällen, cykla på träningscykel, lite armhävningar etc. Typ en kvart.

Vid 21 tiden brukar vi se på tv, när alla barn antingen sover eller slappar i sina rum. Kanske en kopp the. Sen brukar jag lägga mig runt 23. Går upp 06:30.

På helgen brukar vi hälsa på någon eller ha någon över på en fika. Ofta är vi ute, gör någon aktivitet, cyklar, fiskar, åker till badhuset, äter ute på thaistället eller liknande. Jag brukar ofta städa på helgen, ta toaletterna, torka golv, vika all tvätt. Passar på när yngsta hänger med maken.  

Har svårt att se hur jag skulle få ihop allt med en heltid.

• Anonym (E)

Jag har också varit utbränd och orkar absolut inte jobba heltid. Jobbade 80% tidigare, men gick upp till 85% när barnen blev lite större. Det är vad jag max klarar. Jag tränar visserligen en del på fritiden, för att jag blir piggare och mår bättre av det, men skulle jag jobba heltid skulle jag varken orka eller hinna träna.

• Rivjärnet92

Såklart du är slutkörd när du gör allt det oavlönade arbete på hemmaplan. Jag tycker själv att det är jobbigt emellanåt då barnen kräver sitt och har sina aktiviteter samtidigt som jag arbetar 100 %. Skillnaden mellan dig och mig, dock, är att min partner drar sitt strå till stacken precis lika mycket om inte mer än mig vad gäller hämtning och lämningar, laga mat, städa mm. Hade jag varit i din sits så hade jag börjat ställa krav på din partner. Vem av er tror du förlorar på om du blir utbränd och sedermera sjukskriven? Inte är det din partner i alla fall .

Svar på tråden Orkar/ vill inte jobba heltid!