• Anonym (Lia)

Skolidrott och förkylning

Mitt lågstadiebarn är snorigt och hostig (astma, så hosta kommer alltid vid infektion). Det är tidigt i infektionen, men barnet är piggt och mår i övrigt i princip bra. Hon hade absolut kunnat gå till skolan och vet själv att ta det lite lugnare på rasten. Vi följer de instruktioner vi fått från hennes läkare, dvs att inte idrotta första dagarna av infektionen och sen känna efter. 

Men, idag är det idrottslektion och inte acceptabelt att inte delta, så hon får helt enkelt vara hemma. Är det verkligen rimligt att missa en hel skoldag för man inte får avstå idrottslektionen? Vi avstod till exempel träningen igår eftermiddag, på grund av samma anledning och hade hon gått till skolan, hade hon inte fått gå på dagens träning heller. 

• Svar på tråden Skolidrott och förkylning
  • Anonym (Hin håle)

Inte rimligt, faktiskt orimligt att tro det.
    Skicka ditt barn till skolan och kontakta rektor. 

• Anonym (Lia)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-21 08:22:33 följande:

Inte rimligt, faktiskt orimligt att tro det.
    Skicka ditt barn till skolan och kontakta rektor. 

Det är rektorns beslut!
  • Anonym (Nfnf)

Man ska inte träna vis förkylning. Man kan få problem med hjärtat då. Det är väl rätt känt för de flesta får man ju hoppas. 

• Anonym (Nfnf)

Menar jag fattar inte hur det inte kan vara acceptabelt att barnet skippar idrotten. Det borde väl rektorn förstå. Märkligt.

• Rivjärnet92

Be läkaren skriva ett utförligt läkarintyg som beskriver förloppet.

• LFF
    Anonym (Lia) skrev 2023-09-21 08:24:58 följande:
    Det är rektorns beslut!
    Be om ett läkarintyg från barnets läkare där det står klart och tydligt att barnet vid lätt förkylning INTE SKA vara med på idrotten men att hon kan vara med vid övrig undervisning och lämna det till rektor. Kontakta även skolans huvudman (ägare/kommun) och ifrågasätt rektorns inställning gällande idrottslektionerna och att man inte ska kunna få vara frånvarande (sitta vid sidan) om man har giltigt skäl.

Om hon hade brutit armen eller benet så skulle hon behöva vara frånvarande de dagar de har idrott då enligt rektorn bara för att hon inte kan vara med på en lektion?
  • Anonym (Hin håle)

Ajdå, rektorn är så pass tokig. 
    Kontakta kommunen fråga hur de ser på skolplikt i förhållande till ditt problem. 

Orimligt som sagt. 

• Anonym (Tesse)

Jättekonstig regel. Be läkaren skriva intyg. Och be elevhälsan prata förstånd med rektorn. 

• Anonym (Lia)
    LFF skrev 2023-09-21 08:39:53 följande:
    Be om ett läkarintyg från barnets läkare där det står klart och tydligt att barnet vid lätt förkylning INTE SKA vara med på idrotten men att hon kan vara med vid övrig undervisning och lämna det till rektor. Kontakta även skolans huvudman (ägare/kommun) och ifrågasätt rektorns inställning gällande idrottslektionerna och att man inte ska kunna få vara frånvarande (sitta vid sidan) om man har giltigt skäl.

Om hon hade brutit armen eller benet så skulle hon behöva vara frånvarande de dagar de har idrott då enligt rektorn bara för att hon inte kan vara med på en lektion?
    Jo visst kan mitt barn få det, men det här gäller ju alla barn! Enda skillnaden för mitt barn är att hon också börjar hosta lättare.
  • LFF
    Anonym (Lia) skrev 2023-09-21 08:49:04 följande:
    Jo visst kan mitt barn få det, men det här gäller ju alla barn! Enda skillnaden för mitt barn är att hon också börjar hosta lättare.
    Ja, du börjar med att underlätta för ditt eget barn och sen drar du det högre och frågar skolans huvudman om hur de ser på detta beslut från rektorn med tanke på skolplikten. Vill huvudmannen inte svara eller säger något som "rektorn bestämmer" så kollar du med Skolinspektionen vad de säger om det hela.
Svar på tråden Skolidrott och förkylning