• Ensam hemma

    Sälja hus som inte tömts?

    Jag är en äldre dam som inte längre orkar med att ha huset kvar. Har nu sökt lägenhet och hoppas få en nästa år.

    Eftersom jag inte kommer att kunna/behöva ta med mig allting är det möjligt att sälja huset med kvarlämnade saker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-02-03 21:44
    Jag har fått en fin lägenhet med hiss som jag flyttar till den 1/3. Huset är sålt till en barnfamilj som är väldigt trevliga. Sålde en hel del möbler via en auktionsfirma, bilen såldes till en entusiast. Resten av prylarna tar en firma hand om.

    Jag får lämna kvar gräsklippare och alla trädgårdsredskap samt alla grejer i garaget. Flyttstädning har jag också ordnat.

    Tack för alla era goda tips som gör flytten betydligt enklare.

  • Svar på tråden Sälja hus som inte tömts?
  • Anonym (möjligt)
    Ensam hemma skrev 2023-09-21 10:59:37 följande:
    Sälja hus som inte tömts?

    Jag är en äldre dam som inte längre orkar med att ha huset kvar. Har nu sökt lägenhet och hoppas få en nästa år.

    Eftersom jag inte kommer att kunna/behöva ta med mig allting är det möjligt att sälja huset med kvarlämnade saker?


    Möjligt är det väl, men inte så troligt kanske att köparen vill ha dina gamla saker eller lägga tid och pengar på att tömma huset. Är väl mest sommarstugor som man brukar sälja med möblerna kvar. 

    Det du kan göra är väl att köpa den tjänsten innan du flyttar, alltså nån som går igenom huset och säljer eller slänger det du inte ska ta med dig till ditt nya boende. Eller om du har nån släkting, vän, som är villig att hjälpa dig. 
  • sextiotalist

    Vet flera som gjort det. Köpt hus med vissa möbler kvar 
    Så omöjligt är det inte.

  • BeautifulLiz

    Mitt barndomshem såldes som det stod, vi tog bara med det vi ville ha kvar. Så helt omöjligt är det inte.


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Ensam hemma

    Det låter hoppfyllt, för det ena halvan av dubbelgarage är full med maskiner av alla möjliga slag, en motorcykel, moped och en gammal Firebird från 1975 som kanske är värd några tusen. Önskade att en eventuell köpare kunde sälja dessa som kompensation för att jag inte tömt allt i huset.

  • Anonym (möjligt)
    Ensam hemma skrev 2023-09-21 12:41:42 följande:

    Det låter hoppfyllt, för det ena halvan av dubbelgarage är full med maskiner av alla möjliga slag, en motorcykel, moped och en gammal Firebird från 1975 som kanske är värd några tusen. Önskade att en eventuell köpare kunde sälja dessa som kompensation för att jag inte tömt allt i huset.


    Ja, sånt kan nog vara mer attraktivt att köpa. Då kanske det kan vara värt att lägga tid och pengar på att rensa ut annat man inte vill ha. 
  • Anonym (zimma)

    Du kanske kan kontakta Frälsningsarmén. Ibland vill de gå igenom hus och sälja grejer second hand. 

  • Agda90
    Ensam hemma skrev 2023-09-21 12:41:42 följande:

    Det låter hoppfyllt, för det ena halvan av dubbelgarage är full med maskiner av alla möjliga slag, en motorcykel, moped och en gammal Firebird från 1975 som kanske är värd några tusen. Önskade att en eventuell köpare kunde sälja dessa som kompensation för att jag inte tömt allt i huset.


    En Firebird från 75 kan vara värd allt från 50 000 till 130 000 kr.
    Vill du verkligen ge bort det?
    Det finna auktionshus som säljer bilar. Att dra iväg ett mail och kolla med dem kostar inget.

    När vi sålde vårt hus hade vi en överenskommelse med köparna att vi inte skulle flyttstäda och att vi kunde lämna de möbler vi inte ville ha med oss samt det som fanns i garage och förråd. Köparna skulle måla om och tyckte att det var meningslöst att allt var skinande rent. Huset var städat när vi lämnade det men inte polerat till att det blänkte. Så allt går bara man har rätt köpare
  • Ensam hemma
    Agda90 skrev 2023-09-21 13:14:38 följande:
    En Firebird från 75 kan vara värd allt från 50 000 till 130 000 kr.
    Vill du verkligen ge bort det?
    Det finna auktionshus som säljer bilar. Att dra iväg ett mail och kolla med dem kostar inget.

    När vi sålde vårt hus hade vi en överenskommelse med köparna att vi inte skulle flyttstäda och att vi kunde lämna de möbler vi inte ville ha med oss samt det som fanns i garage och förråd. Köparna skulle måla om och tyckte att det var meningslöst att allt var skinande rent. Huset var städat när vi lämnade det men inte polerat till att det blänkte. Så allt går bara man har rätt köpare
    Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar, vill bara "slippa undan" så lindrigt som möjligt pga min hälsa.

    Tänkte sälja huset billigt men en bekant sa att då kan det uppfattas som det finns fel på fastigheten.
  • Anonym (Hej)

     Beror nog på köpare. Annars hitta något secondhand som hämtar mot att de får pengarna som de drar in. 
    En del loppisar köper in och hämtar. 

    Mina föräldrar sålde 8ch lämnade en del möbler och annat men  det var ok med köpare. Hon fick en hel del bra möbler, lampor m.m men sen även en del inte lika bra saker. 

  • Sunflora

    Det är möjligt min pappas hus såldes med saker i och det var inte flyttstädat köparna fick börja med att hyra en container och anlita städfirma. Det viktiga är att man är tydlig innan, se till att det står nerskrivet i kontraktet så de inte kan klaga efteråt. Tänk på att det kan påverka priset på ett negativt sätt, kolla vad det skulle kosta att anlita ett företag som tömmer huset åt dig. 

  • Anonym (Holt)

    Finns ju företag som köper dödsbo, så kontakta en sådan om att de tar hand om det du inte vill ha. De ger dig pengar och tar allt som går och sälja och resten slänger dom. Sen ser du till att en flyttstädfirma städar direkt efter dom tömt ditt hus.

  • Ensam hemma

    Mina tankar har kretsat runt 207 kvm med prylar på 3 våningar.Har inte tänkt på alla möjligheter som tycks finnas, så tack för alla tips.Ska ringa en mäklare bara för att höra mig för vad de har för åsikt och någon som tömmer dödsbon också.

  • Agda90
    Ensam hemma skrev 2023-09-21 16:27:30 följande:

    Mina tankar har kretsat runt 207 kvm med prylar på 3 våningar.Har inte tänkt på alla möjligheter som tycks finnas, så tack för alla tips.Ska ringa en mäklare bara för att höra mig för vad de har för åsikt och någon som tömmer dödsbon också.


    När min mormor gick bort ringde jag ett företag som köpte upp dödsbon. Jag blev rätt irriterad och slängde ut gubben. Informationen jag fick var att de köpte in HELA dödsbon. Men han gick och pillade i allt!!!! "Det är inte värt något, inte det där heller, såna möbler säljer inte"
    Jag hade rensat ut gammalt skräp redan (trasiga kläder, gamla sängkläder, sparade papper osv). Att mormors porslinsfigurer inte var värt mycket det visste jag. Men om man skriver en annons att man köper HELA DÖDSBON så får man göra det. 
  • Anonym (auktioner)

    Tips - det finns auktionsfirmor som säljer sådana bilar och annat. Ring dem och be dem sälja dem. 

    Sedan har du pengar för att ev beställa någon som röjer så att du slipper när du tagit dina saker och flyttat. 

    Att sälja ett hus "billigt" som du vill blir bara att man letar fel och att du riskerar att få fler saker efter dig. Hade bekanta som sålde ett sådant efter sina föräldrar och hade gnäll av nästa ägare i ett par år på många olika saker. 

    En nära släktings hus köptes av en som hade varit utomlands i flera år och i princip inte hade några möbler eller nåt annat, nya ägaren var tacksam för allt som var kvar, så visst finns det möjligheter. 

    Prata med mäklaren också som du ska anlita. De har varit med förut och har garanterat tips och kontakter för hur man löser saker och ting. 

Svar på tråden Sälja hus som inte tömts?