• Anonym (Sjukskriven)

Sjukskriven vill ut i jobb

Jag är sjukskriven på heltid. Sjukersättning. Hyfsat ung. Med sjukdomar vården räknar med att jag får leva med. 
    Nociplastisk smärta/fibromyalgi, kronisk migrän, o lite annat kroppsligt. 

Jag har varit hos arbetsförmedlingen och deras partners före sjukskrivningen. Fick testa anpassade arbetsplatser och uppgifter. Blev bara sämre. 

Nu undrar jag vad ni som antingen har liknande erfarenhet/sjukdomsbild, eller jobbar med långtidssjuka, har för tankar om första jobb efter sjukskrivning. 

Tänker att jag i en optimistisk värld, på något år kanske kan testa ut och jobba på 25% i ett anpassat jobb. 

Jag har inget kriterie annat än att jag ska ha en chans att kanska klara det utifrån kroppen. Och ha en chans att få jobba med det trots låg utbildning. (Bara gymnasium)

Blir sämre av mycket intryck, fysisk aktivitet och belastning, lysrör, stress osv. 

• Svar på tråden Sjukskriven vill ut i jobb
  • Anonym (sorry)

Om du blev sämre så ska du inte jobba. Been there, done that. Läkare fick sätta stopp för jag lyssnade inte och höll på att jobba ihjäl mig.

Det är tråkigt att inte ha något att göra ibland men det är inte värt att jobba ihjäl sig, eller att inte ha någon fritid för att man inte orkar göra något annat än sova efter jobb.

• Anonym (Annie)

Jag är inte sjukskriven men har en kronisk sjukdom som påverkar mitt liv kolossalt mycket då all energi som finns i kroppen tar slut mitt på dagen. Sedan ska man ha ett liv efter arbetet också men det är bara att glömma.
    Nu har min hälsa försämrats ännu mer och jag undrar lite kring hur mycket man får i sjukersättning om man skulle bli sjukskriven på 100%. Hur många procent av ursprungliga inkomsten är den på i %..? 

Och hur länge kan man gå med sjukersättningen?
    Skulle behöva byta arbete men som du TS är det svårt att hitta något i dagens samhälle som har de önskemål som du har?alla arbeten har i dags läge väldigt mycket stress. 

• Anonym (Sjukskriven)
    Anonym (sorry) skrev 2023-09-22 16:34:46 följande:

Om du blev sämre så ska du inte jobba. Been there, done that. Läkare fick sätta stopp för jag lyssnade inte och höll på att jobba ihjäl mig.

Det är tråkigt att inte ha något att göra ibland men det är inte värt att jobba ihjäl sig, eller att inte ha någon fritid för att man inte orkar göra något annat än sova efter jobb.

Tack för svar!
    Ja... det är tufft... 
    I dagsläget vilar jag på veckan så jag orkar med livet med familjen kvällar och helger. 
    Bådar ju inte så gott för jobbsituationen... Men vill så gärna hålla hoppet uppe... 

Är du sjukskriven i nuläget? Och hur länge har du varit sjuk?  Om du vill svara. ♥️
  • Anonym (Sjukskriven)
    Anonym (Annie) skrev 2023-09-22 17:04:25 följande:

Jag är inte sjukskriven men har en kronisk sjukdom som påverkar mitt liv kolossalt mycket då all energi som finns i kroppen tar slut mitt på dagen. Sedan ska man ha ett liv efter arbetet också men det är bara att glömma.
    Nu har min hälsa försämrats ännu mer och jag undrar lite kring hur mycket man får i sjukersättning om man skulle bli sjukskriven på 100%. Hur många procent av ursprungliga inkomsten är den på i %..? 

Skulle behöva byta arbete men som du TS är det svårt att hitta något i dagens samhälle som har de önskemål som du har?alla arbeten har i dags läge väldigt mycket stress. 

Hej tack för svar. 

Jag har aldrig fixat ett jobb så länge att jag kunnat arbeta upp och behålla någon SGI. Vilket gör att jag har lägsta sjukersättningen. Ungefär 12.000 före skatt, 10.000 efter skatt. (De har ju höjt en del i och med inflationen. )

Sjukersättning är det nya sjukpension. 
    De kontrollerar vart tredje år tror jag. Om man skulle ha blivit bättre och kanske fixar att jobba. Tycker det är bra. 
    Annars är det fram till pensionen. Tillsvidare.
    Vilket jag drömmer om att inte behöva.   Har omkring 30 år kvar av ett möjligt arbetsliv.... 
    Men kropp och huvud blir sämre när jag är aktiv eller vad som... av det mesta. Vilar galet mycket för att orka familjelivet.

Tänker mig möjligen ett typ superlugnt natt-jobb om det existerar 🤔 finns nåt sånt? 
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2023-09-22 17:22:30 följande:
    Tack för svar!
    Ja... det är tufft... 
    I dagsläget vilar jag på veckan så jag orkar med livet med familjen kvällar och helger. 
    Bådar ju inte så gott för jobbsituationen... Men vill så gärna hålla hoppet uppe... 

Är du sjukskriven i nuläget? Och hur länge har du varit sjuk?  Om du vill svara. ♥️
    Jag har numera sjukersättning på 100%. Jag föddes tyvärr sjuk. Redan i lågstadiet började jag gå från att orka ett normalt liv till att jag/min kropp orkade inte mer än skolan och sen jobbet och allt mindre av jobbet också. Men jag ville ju leva ett normalt liv med jobb och familj och vänner och fritid och hela köret. Läkarna satte stopp när jag var 26, nu är jag 32 och, ja, klarar kvällar och helger genom att vara i princip sängliggande på vardagarna. 
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Annie) skrev 2023-09-22 17:04:25 följande:

Sjukersättning är för resten av yrkeslivet. Man får 64% komma nånting av sin genomsnittliga inkomst de senaste åren men det finns en maxsumma som jag inte minns just nu. Mins får man 12000 nånting om man får 100%. Sen kan man få bostadstillägg också som är max 6550 kr om man är ensam och hälften om man är sambo/gift och det spelar ingen roll om man hyr eller äger, de bara räknar ut vad man får lite olika.

Jag får ca 17000 av själva sjukersättningen, minus 3000 i skatt, plus ca 2500 I bostadstillägg. 
Svar på tråden Sjukskriven vill ut i jobb