• Anonym (Hiv noja)

Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.

Hej! Jag har vänner med hiv och i sommar har det ju varit massor med mygg. Är på allvar väldigt orolig över att hs blivit smittad i sommar då det varit sjukt mycket mygg och jag umgåtts en hel del med mina hiv positiva vänner. Är det någon här som är hiv positiv som har mer kunskap än mig? 

• Svar på tråden Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.
  • Anonym (Nej)

Jag har inte hiv men vet med 100% säkert att viruset INTE smittar via myggor. Så du ska inte vara orolig. 

• Anonym (Hiv noja)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-22 21:47:25 följande:

Jag har inte hiv men vet med 100% säkert att viruset INTE smittar via myggor. Så du ska inte vara orolig. 

Jag hoppas inte det. Tack så mycket! Ska försöka lugna mig
  • EnAnonumius
    Anonym (Hiv noja) skrev 2023-09-22 21:53:58 följande:
    Jag hoppas inte det. Tack så mycket! Ska försöka lugna mig
    Men herre gud...

Hört talas om HIV-test? Det är gratis och så får du ju fakta besked också om huruvida du är smittad eller inte.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (rewiq)
    Anonym (Hiv noja) skrev 2023-09-22 21:38:11 följande:
    Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.

Hej! Jag har vänner med hiv och i sommar har det ju varit massor med mygg. Är på allvar väldigt orolig över att hs blivit smittad i sommar då det varit sjukt mycket mygg och jag umgåtts en hel del med mina hiv positiva vänner. Är det någon här som är hiv positiv som har mer kunskap än mig? 

Förstår din oro fullt ut, men jag lovar dig att den är helt obefogad - verkligen: helt obefogad!

Så här skriver exvis folkhälsomyndigheten: Hiv överlever inte länge utanför människokroppen och hiv kan inte reproducera sig utanför kroppen. Hiv sprids inte när man delar toalett, använder samma mugg och inte heller vid sociala kontakter som att skaka hand, kramas eller kyssa någon. Hiv sprids inte genom insekter, saliv, tårar eller svett. (www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hivinfektion/)

Försök nu att ta det lugnt, och vila i förvissningen att det inte finns någon som helst risk överhuvudtaget Hjärta
    EnAnonumius skrev 2023-09-22 22:00:47 följande:
    Men herre gud...

Hört talas om HIV-test? Det är gratis och så får du ju fakta besked också om huruvida du är smittad eller inte.
    Ja, det är lätt att himla med ögonen åt oroliga människor om man inte själv tillhör kategorin som oroar sig, men det skadar ju inte att försöka undvika att vara nedlåtande i alla fall, eller hur?
  • EnAnonumius
    Anonym (rewiq) skrev 2023-09-22 22:34:00 följande:

Men herre gud...

Ja, det är lätt att himla med ögonen åt oroliga människor om man inte själv tillhör kategorin som oroar sig, men det skadar ju inte att försöka undvika att vara nedlåtande i alla fall, eller hur?
    Ja det är din subjektiva uppfattning att det var nedlåtande.  

Bara för att du anser detta, så kan du ju inte ta för givet från att det är något allmängiltigt som alla tycker som du eller den som skriver det anser det också på det sättet, eller hur?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hiv noja)
    Anonym (rewiq) skrev 2023-09-22 22:34:00 följande:
    Förstår din oro fullt ut, men jag lovar dig att den är helt obefogad - verkligen: helt obefogad!

Så här skriver exvis folkhälsomyndigheten: Hiv överlever inte länge utanför människokroppen och hiv kan inte reproducera sig utanför kroppen. Hiv sprids inte när man delar toalett, använder samma mugg och inte heller vid sociala kontakter som att skaka hand, kramas eller kyssa någon. Hiv sprids inte genom insekter, saliv, tårar eller svett. (www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hivinfektion/)

Försök nu att ta det lugnt, och vila i förvissningen att det inte finns någon som helst risk överhuvudtaget  // Hjärta
    Men herre gud...

Tack snälla för ditt svar! 
  • Anonym (..)

TS: om du känner flera med HIV så borde du väl känt till att man enkelt kan göra HIV-test.

• Anonym (rewiq)
    EnAnonumius skrev 2023-09-23 07:55:21 följande:
    Ja det är din subjektiva uppfattning att det var nedlåtande.  

Bara för att du anser detta, så kan du ju inte ta för givet från att det är något allmängiltigt som alla tycker som du eller den som skriver det anser det också på det sättet, eller hur?
    Det är förstås helt sant, men jag vågar nog ändå påstå att risken att "Men herre gud..." tolkas som  att du himlar med ögonen är ganska stor, och så länge det finns en reell risk bör man ju undvika den, eller hur? 
Svar på tråden Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.