-
-
Svar på tråden Stesolid, rädd!
-
Man blir inte på något särskilt sätt alls av Stesolid. Det som händer (förhoppningsvis) är att din ångest mildras, så att det blir enklare att göra det du behöver göra utan att kroppen och hjärnan spinner iväg.
Nu låter det förvisso som att du har ganska allvarlig problematik. Men jag brukar beskriva det som att ångestdämpande tabletter ger mig känslan av hur det är att leva som en normal, ångestfri person. -
Jag har kämpat med dåligt mående, ångest och depressivitet ända sedan mitten av tonåren. Stesolid - eller Valium, som det oftast hette när jag var ung - har jag mycket erfarenhet av och kan säga att jag aldrig känt illamående eller att jag behövt kräkas av enbart Stesolid. Däremot har jag blivit mer eller mindre utslagen beroende på dos, dämpad, trött och självklart har jag låtit bli att köra bil på Stesolid och liknande läkemedel.
Jag har oftast tagit Stesolid när tillvaron blivit alltför svåruthändlig och sedan lagt mig och försökt sova. Så min erfarenhet skiljer sig tyvärr från linanis beskrivning härovan. i stället för att känna mig som "en normal, ångestfri person" känner jag mig som en drogad person. Och tyvärr får jag "inte enklare att göra det jag behöver göra" utan blir enbart påverkad och så trött att det enda som återstår är att lägga mig och försöka sova.
Jag ifrågasätter inte det linani skriver och önskar att Stesolid skulle ha den effekten också på mig, men min erfarenhet är alltså en helt annan. Kanske är det helt enkelt olika hos olika individer?
Men nog tycker jag att det kunde vara värt att prova Stesolid, ts. 5 mg är ingen hög dos enligt mig, som dock inte är medicinskt utbildad, och som sagt har jag själv aldrig känt vare sig illamående eller behov att kräkas av Stesolid.
Jag hoppas att du skall få må bättre och klara att lämna din bostad utan alltför mycket ångest. Allt gott och uppdatera gärna i tråden hur du gjorde och mådde av att eventuellt prova Stesolid - eller inte.
-
Jag har också precis fått Stesolid utskrivet, men mot smärta. Är orolig för att jag ska bli svag i benen (och beroende). Har MS.
-
Beroende är alltid en risk.
Har själv startat några trådar om Stesolid men inte fått ett enda svar, men nu så.. så jag tror inte medicinen är så vanlig. Testade den en gång men vågade inte fortsätta, vill inte bli beroende. Mådde inte illa och den hjälpte bra mot ångesten. -
Råder dig att testa en tablett innan det är skarpt läge - så att du slipper känna den oro för själva medicinen som du gör nu. Har du möjlighet att ha någon hos dig när du testar? Om det gör dig lugnare! Hur man reagerar på preparatet är så olika. Själv var mitt största problem att jag inte kände av det alls, jag behöver "hästdoser" för effekt och det är förstås inte hållbart.
-
Kanske var jag för kategorisk, såklart att biverkningar finns (men drabbar inte alla). Dåsighet kan absolut vara en av dom.Anonym (Valle Valium) skrev 2023-09-23 13:23:32 följande:
Jag ifrågasätter inte det linani skriver och önskar att Stesolid skulle ha den effekten också på mig, men min erfarenhet är alltså en helt annan. Kanske är det helt enkelt olika hos olika individer?
Men att kanske bli trött tycker jag inte är något att oroa sig för, trött är man ju även naturligt. 5 mg är inte heller någon hög dos, som du säger. Och lite trötthet låter ändå som ett betydligt bättre alternativ än TS tillvaro just nu. -
Har samma dock som du, men jag har det det pga PANDAS.
Har också stesolid. Den är jättebra. Var försiktig bara så du inte blir beroende, ha det så sällan du kan. Man blir bara lugn. Det är skönt. Var inte orolig. Du behöver inte vara deet. Kram
-
Jag har alltid trott att poängen med Stesolid är just att man skall bli mer eller mindre knockad, att tillvarons hörn och kanter rundas av. För så är det som sagt för mig och, trodde jag, de allra flesta efter vad jag hört. En psykiatriker sa till mig att effekten är ungefär att jämföra med alkohol.linani skrev 2023-09-23 16:16:24 följande:Kanske var jag för kategorisk, såklart att biverkningar finns (men drabbar inte alla). Dåsighet kan absolut vara en av dom.
Men att kanske bli trött tycker jag inte är något att oroa sig för, trött är man ju även naturligt. 5 mg är inte heller någon hög dos, som du säger. Och lite trötthet låter ändå som ett betydligt bättre alternativ än TS tillvaro just nu.
Men då kan alltså Stesolid ha effekten att man snarare mår bättre utan att bli helt utslagen, låter det som, och det är ju intressant och positivt. Mitt inlägg var f.ö. inte tänkt att döma ut Stesolid, utan jag tycker att det finns situationer där dess drogande effekt är ett bättre alternativ än att helt "oskyddad" behöva stå ut med svår ångest. Att lindas in i mjuk bomull om än kemiskt kan vara det bättre alternativet ibland.Ett klokt råd. Bättre att testa nu och sedan veta lite bättre hur det verkar på just dig än att vänta tills skarpt läge.Anonym (Anna) skrev 2023-09-23 15:52:00 följande:Råder dig att testa en tablett innan det är skarpt läge - så att du slipper känna den oro för själva medicinen som du gör nu. Har du möjlighet att ha någon hos dig när du testar? Om det gör dig lugnare! Hur man reagerar på preparatet är så olika. Själv var mitt största problem att jag inte kände av det alls, jag behöver "hästdoser" för effekt och det är förstås inte hållbart.
-
I svaret till Anonym (Anna) härovan menade jag förstås att ts bör testa i förväg, inte Anonym (Anna). Formulerade mig lite klumpigt där, såg jag.
-
Då tar man för mycket. Tar jag stesolid utan ångest märker jag inte ett skit. Tar nästan aldrig dem så jag har ingen tolerans.Anonym (Valle Valium) skrev 2023-09-23 16:42:04 följande:Jag har alltid trott att poängen med Stesolid är just att man skall bli mer eller mindre knockad, att tillvarons hörn och kanter rundas av. För så är det som sagt för mig och, trodde jag, de allra flesta efter vad jag hört. En psykiatriker sa till mig att effekten är ungefär att jämföra med alkohol.
Men då kan alltså Stesolid ha effekten att man snarare mår bättre utan att bli helt utslagen, låter det som, och det är ju intressant och positivt. Mitt inlägg var f.ö. inte tänkt att döma ut Stesolid, utan jag tycker att det finns situationer där dess drogande effekt är ett bättre alternativ än att helt "oskyddad" behöva stå ut med svår ångest. Att lindas in i mjuk bomull om än kemiskt kan vara det bättre alternativet ibland.Ett klokt råd. Bättre att testa nu och sedan veta lite bättre hur det verkar på just dig än att vänta tills skarpt läge.Anonym (Anna) skrev 2023-09-23 15:52:00 följande:Råder dig att testa en tablett innan det är skarpt läge - så att du slipper känna den oro för själva medicinen som du gör nu. Har du möjlighet att ha någon hos dig när du testar? Om det gör dig lugnare! Hur man reagerar på preparatet är så olika. Själv var mitt största problem att jag inte kände av det alls, jag behöver "hästdoser" för effekt och det är förstås inte hållbart.
-
Stesolid ska verka ångestsdämpande, lugnande och lite avslappnande men inte mer än så. Det är orimligt att läkare skulle skriva ut en sånt "vardagligt" preparat om det gjorde människor helt utslagna.Anonym (Valle Valium) skrev 2023-09-23 16:42:04 följande:Jag har alltid trott att poängen med Stesolid är just att man skall bli mer eller mindre knockad, att tillvarons hörn och kanter rundas av. För så är det som sagt för mig och, trodde jag, de allra flesta efter vad jag hört. En psykiatriker sa till mig att effekten är ungefär att jämföra med alkohol.
Vet inte i vilket syfte din läkare jämförde benzo och alkohol, det är två olika preparat. Men även alkohol kräver ganska stora människor innan det får folk att däcka. -
Precis. Man ska bara bli lugn.linani skrev 2023-09-23 17:26:04 följande:Stesolid ska verka ångestsdämpande, lugnande och lite avslappnande men inte mer än så. Det är orimligt att läkare skulle skriva ut en sånt "vardagligt" preparat om det gjorde människor helt utslagna.
Vet inte i vilket syfte din läkare jämförde benzo och alkohol, det är två olika preparat. Men även alkohol kräver ganska stora människor innan det får folk att däcka. -
Hahaha, stora mängder, inte stora människor...linani skrev 2023-09-23 17:26:04 följande:Stesolid ska verka ångestsdämpande, lugnande och lite avslappnande men inte mer än så. Det är orimligt att läkare skulle skriva ut en sånt "vardagligt" preparat om det gjorde människor helt utslagna.
Haha såg inte ens att dj skrev det, höll bara med. Vad dumt.linani skrev 2023-09-23 18:17:56 följande:Hahaha, stora mängder, inte stora människor...
-
Den som lider av svår ångest blir lugnare och tankarna slutar att snurra. Man kan fungera mer som en vanlig människa. Det kan också kännas lite euforiskt och skönt att slippa ångesten. Visst kan det ha en sövande och avtrubbande effekt men då krävs högre doser. Allt under 10 mg är att betrakta som en låg dos.
-
Tack snälla rara ni! Jag känner mig mycket lugnare av era svar, och ja, jag ska prova innan för att se hur jag reagerar på det. TACK!
-
Ja jag jobbar i vården och har ibland tagit det innan jobbet för att orka pga ångesten. Det är inte ofta. Men det märks liksom inte på en.Anonym (M) skrev 2023-09-23 20:23:27 följande:
Den som lider av svår ångest blir lugnare och tankarna slutar att snurra. Man kan fungera mer som en vanlig människa. Det kan också kännas lite euforiskt och skönt att slippa ångesten. Visst kan det ha en sövande och avtrubbande effekt men då krävs högre doser. Allt under 10 mg är att betrakta som en låg dos.
-
Ja det är helt lugnt. Du behöver inte vara rädd för det överhuvudtaget.Anonym (rädd) skrev 2023-09-23 20:46:01 följande:
Tack snälla rara ni! Jag känner mig mycket lugnare av era svar, och ja, jag ska prova innan för att se hur jag reagerar på det. TACK!
-
Men ta inte mer än vad du ska. Inte för ofta heller helst.