• Anonym (Undran)

Parasiter och snyltare!

Då och då dyker det upp diskussion om att sjuka människor med sjukersättning och människor som går på försörjningsstöd. Många anser att man ska göra livet sämre för dessa grupper då alla ska hjälpa till med välfärden och skatter. 

Vad tänker ni, som tycker att många med sjukersättning och socialbidrag, om jag skriver att en fånge kostar samhället mer på trettio dagar än vad tex en med sjukersättning gör på ett år?

En fånge har rätt till gratis utbildning(i vissa fall). Om personer med försörjningsstöd haft denna förmånen, hade många kanske kunnat jobba. Gratis mat av bra kvalité. Mat som många med försörjningsstöd och sjukersättning inte har råd med. Gratis gym. Många med försörjningsstöd och sjukersättning hade nog tackat ja till detta. Sen har även en fånge, i många fall högre timpeng, än en som har daglig verksamhet.

Så?Varför är sjuka och personer som av olika anledningar inte kan jobba den grupp som är parasiter och snyltare och som ska känna tacksamhet mot skattebetalare? 

Jag vill inte ha något tjafs. Men det gnälls mycket på personer som har sjukersättning och försörjningsstöd och ofta får dessa veta att de ska visa tacksamhet. Nu vill jag veta varför vissa grupper är mer snyltare och parasiter, när människor som själv satt sig i sitsen, kostar samhället så ofantligt mer.

• Svar på tråden Parasiter och snyltare!
  • Anonym (sjukpensionär)

Tror du på allvar att dessa personer som tycker så kommer skriva det i tråden, så som den är formulerad? Man måste vara lite smartare om man vill provocera fram dessa åsikter hos folk. Bäst är att berätta hur bra man har det på skjutsersättning och slipper jobba och folk som jobbar är korkade som inte är sjuka eller funktionsnedsatta istället och har sjukersättning.

• Anonym (Det_började)

Det började väl egentligen på allvar med Reinfeldts häxjakt på sjukskrivna och bidragatagare (den "berömda" arbetslinjen - det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag). Under Reinfeldts regeringsperiod gick även förnedrande inslag från Försäkringskassan i TV:s reklampauser. Där man raljerade över människor som man ansåg hade ogiltiga skäl för sjukskrivning.

På olika internetforum kunde man plötsligt se oerhört fientliga och nedlåtande kommentarer mot sjukskrivna och bidragstagare, och i nyheterna var bl.a. ett inslag om en man som var förlamad och sängliggande. Han uppmanades av FK att söka jobb där man ligger ned.

Även cancersjuka gav man sig på, och folk som hade andra dödliga sjukdomar. Fibromyalgi sågs plötsligt som en "hitte-på"-sjukdom och även elallergi ifrågasattes.

När S-regeringen tog över lugnade detta ner sig lite, men S ville ge sken av att fortsätta på Reinfeldts arbetslinje för att inte bli sedda som ett "bidragsparti", som Reinfeldt ansåg att de var.

Det har blivit mänskligare nu, men behov av ersättning från FK vid sjukskrivning är ändå i många fall ganska hårt bedömt.

I TV intervjuades folk som påstod sig inte ha haft en enda sjukdag under sitt arbetsliv.

Många förstår inte hur det är att drabbas förrän de själva råkar ut för något. Det är lätt att uttala sig som frisk och arbetsför.

• Anonym (Undran)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-09-23 17:49:44 följande:

Tror du på allvar att dessa personer som tycker så kommer skriva det i tråden, så som den är formulerad? Man måste vara lite smartare om man vill provocera fram dessa åsikter hos folk. Bäst är att berätta hur bra man har det på skjutsersättning och slipper jobba och folk som jobbar är korkade som inte är sjuka eller funktionsnedsatta istället och har sjukersättning.

Nu var inte denna tråden tänkt att provocera. Du blev visst provocerad. Skriv en egen tråd som är bättre formulerad, om du tror att det blir bättre. Jag vill veta.
  • MsM84

Människor med sjukersättning eller socialbidrag finns runtom oss i vardagen. Människor som sitter på anstalt är svårare att relatera till då det står långt bort från Svensson. Därför tror jag inte Svensson reflekterar över vad kriminalvården kostar, men gör man det förfasas man över den kostnaden också. Redan när jag var barn gjordes jämförelser över vad fängelsematen kostade relativt till skolmaten.

• Anonym (Trötter)
    MsM84 skrev 2023-09-23 18:10:01 följande:

Människor med sjukersättning eller socialbidrag finns runtom oss i vardagen. Människor som sitter på anstalt är svårare att relatera till då det står långt bort från Svensson. Därför tror jag inte Svensson reflekterar över vad kriminalvården kostar, men gör man det förfasas man över den kostnaden också. Redan när jag var barn gjordes jämförelser över vad fängelsematen kostade relativt till skolmaten.

Kan bara instämma.

Sedan det faktum att vi är villiga att satsa mer på maten till mördare och våldtäktsmän än de som är vår framtid är för mig helt obegripligt.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Undran) skrev 2023-09-23 18:07:13 följande:
    Nu var inte denna tråden tänkt att provocera. Du blev visst provocerad. Skriv en egen tråd som är bättre formulerad, om du tror att det blir bättre. Jag vill veta.
    Nej, jag blev inte provocerad, bara lite full i skratt.
  • Anonym (sjukpensionär)
    MsM84 skrev 2023-09-23 18:10:01 följande:

Jag minns att min pappa var förbannad över matkostnaden när jag gick i tvåan eller trean på första halvan av 90-talet. Vår kommun stängde ner alla skolkök och började köpa in mat från Sodexo, så kostnaden sjönk från 11 kronor per portion till 6 kronor, och samtidigt kostade maten till intagna på häktet 34 kr per portion enligt lokaltidningen.
  • RaYzLeR
    Anonym (Det_började) skrev 2023-09-23 18:03:34 följande:

Det började väl egentligen på allvar med Reinfeldts häxjakt på sjukskrivna och bidragatagare (den "berömda" arbetslinjen - det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag). Under Reinfeldts regeringsperiod gick även förnedrande inslag från Försäkringskassan i TV:s reklampauser. Där man raljerade över människor som man ansåg hade ogiltiga skäl för sjukskrivning.

På olika internetforum kunde man plötsligt se oerhört fientliga och nedlåtande kommentarer mot sjukskrivna och bidragstagare, och i nyheterna var bl.a. ett inslag om en man som var förlamad och sängliggande. Han uppmanades av FK att söka jobb där man ligger ned.

Även cancersjuka gav man sig på, och folk som hade andra dödliga sjukdomar. Fibromyalgi sågs plötsligt som en "hitte-på"-sjukdom och även elallergi ifrågasattes.

När S-regeringen tog över lugnade detta ner sig lite, men S ville ge sken av att fortsätta på Reinfeldts arbetslinje för att inte bli sedda som ett "bidragsparti", som Reinfeldt ansåg att de var.

Det har blivit mänskligare nu, men behov av ersättning från FK vid sjukskrivning är ändå i många fall ganska hårt bedömt.

I TV intervjuades folk som påstod sig inte ha haft en enda sjukdag under sitt arbetsliv.

Många förstår inte hur det är att drabbas förrän de själva råkar ut för något. Det är lätt att uttala sig som frisk och arbetsför.

Säga vad man vill om ditt inlägg, det mesta stämmer. Men elallergi är en hittepåsjukdom. Det finns forskning som bevisar att elallergi inte existerar.
Svar på tråden Parasiter och snyltare!