Parasiter och snyltare!
Då och då dyker det upp diskussion om att sjuka människor med sjukersättning och människor som går på försörjningsstöd. Många anser att man ska göra livet sämre för dessa grupper då alla ska hjälpa till med välfärden och skatter.
Vad tänker ni, som tycker att många med sjukersättning och socialbidrag, om jag skriver att en fånge kostar samhället mer på trettio dagar än vad tex en med sjukersättning gör på ett år?
En fånge har rätt till gratis utbildning(i vissa fall). Om personer med försörjningsstöd haft denna förmånen, hade många kanske kunnat jobba. Gratis mat av bra kvalité. Mat som många med försörjningsstöd och sjukersättning inte har råd med. Gratis gym. Många med försörjningsstöd och sjukersättning hade nog tackat ja till detta. Sen har även en fånge, i många fall högre timpeng, än en som har daglig verksamhet.
Så?Varför är sjuka och personer som av olika anledningar inte kan jobba den grupp som är parasiter och snyltare och som ska känna tacksamhet mot skattebetalare?
Jag vill inte ha något tjafs. Men det gnälls mycket på personer som har sjukersättning och försörjningsstöd och ofta får dessa veta att de ska visa tacksamhet. Nu vill jag veta varför vissa grupper är mer snyltare och parasiter, när människor som själv satt sig i sitsen, kostar samhället så ofantligt mer.