Kompis har blivit extremt knepig
Jag har en kompis, vi har känt varandra länge, gått i skolan tillsammans. Hon har inte varit enkel, redan i skolan hade hon sina märkliga sidor. Men jag är också lite speciell och jag var kompis med henne. När vi var runt 20 orkade inte ens jag med henne. Hon fick diagnosen Borderline, impulsiv typ, runt den tiden. Hon jobbade bara några år, sedan hade hon bråkat på alla möjliga arbetsplatser i närheten, och kunde inte få något jobb. Hon gjorde terapier, även en ny utbildning, men hon har aldrig mer fått något jobb. Hon fyllde 60 igår.
Jag ringde henne idag, lite försenat till födelsedagen. Hon bor inte i Sverige, men i ett grannland. Vi pratade först om allt möjligt, sedan kom hon in på sitt favoritämne: Att grannarna är taskiga mot henne. Hon har en slags mani - hon måste vädra massor. I sin lägenhet får hon ju göra som hon vill, men hon vill vädra i trapphuset och i källaren. Grannarna har till slut fått nog av alla hennes försök att hävda att det råder hemska förhållanden och att man absolut måste vädra överallt. De har låst ut henne ifrån källaren, bytt lås. Det är bostadsrätter.