• Lindax1988

    Vad tycker ni om namnet Dennis?

    Hej som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Dennis?

    Är i valet och kvalet och har fastnat lite för namnet Dennis men är lite osäker

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Dennis?
  • Auditanne

    Har en släkting med det namnet. Helt okej att heta detta men samtidigt så för det osökt tankarna till varmkorv och barnkalas. Vet inte om detta är negativt eller positivt.
    Tycker nog själv att Dennis känns mer som ett barnnamn än ett vuxet dito kanske.

  • Elin P

    Det är ju ett namn som var väldigt populärt på typ 90-talet så känns ju lite "ute". För också mina tankar till lite extra busiga/bråkiga ungar. Om jag ska säga spontant hur jag känner. Däremot är det ju ett plus att barnet troligen inte kommer att ha någon i klassen eller kanske ens i skolan som heter lika. Det är ju också tråkigt när det finns en Liam A, en Liam P en Liam N och en Liam K liksom.

  • trollhona

    Har alltid tyckt att det är ett fint namn, passar på en pojke med lite attityd och som har glimten i ögat. Ungefär som namnet Emil. Samma stil.

  • BeeHappy

    Tycker om namnet! Har en vän/kollega med det namnet och det passar honom perfekt. Känns unikt utan att vara "konstigt"/lätt att stava fel/wt

  • Maymom

    bråkstaken i vår klass hette det, så för mig är det en bråkig unge. Lite 80-90-talets version av Liam...

    Sen tänker man ju på serien Dennis också såklart.

  • Auditanne
    Maymom skrev 2023-10-08 00:33:34 följande:

    bråkstaken i vår klass hette det, så för mig är det en bråkig unge. Lite 80-90-talets version av Liam...

    Sen tänker man ju på serien Dennis också såklart.


    Och Denniskorvar. Den ikoniska budgetmaten.
  • Magical

    Har en släkting född på 60-talet som heter så. Han var lite småbråkig som barn. Det har gått bra för honom som vuxen så han är nog en helt ok person men min bild från barndomen är att han inte var ett barn jag ville leka med. 

    Det gör i varje fall att min bild av namnet Dennis är starkt påverkat av min släkting. Jag vet ingen annan som bär namnet. 

  • Xenia
    Lindax1988 skrev 2023-09-23 23:40:57 följande:
    Vad tycker ni om namnet Dennis?

    Hej som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Dennis?

    Är i valet och kvalet och har fastnat lite för namnet Dennis men är lite osäker


    Helt ok namn och inte uttjatat. Känner ingen med det namnet så jag är inte påverkad av det. En serie tycker jag inte har någon betydelse.

    Varför är du osäker?
  • Cathariiina

    Hemskt. Man associerar ju till buspojken i serien, som aldrig blir stor. Kanske gulligt så länge som pojken är liten, men inte när han blir större... Jag hade en klasskompis som hette Dennis, och han hade dessutom likadant tjockt, blont hår med en hårlänk som inte höll sig på plats som pojken i serien, och alla hade jätteroligt åt det!

  • Cathariiina
    trollhona skrev 2023-09-24 21:31:19 följande:

    Har alltid tyckt att det är ett fint namn, passar på en pojke med lite attityd och som har glimten i ögat. Ungefär som namnet Emil. Samma stil.


    Jo men Emil är ju också omöjligt av samma skäl: alla tänker på den blonda buspojken hela livet sedan. 
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2023-10-19 09:48:32 följande:
    Jo men Emil är ju också omöjligt av samma skäl: alla tänker på den blonda buspojken hela livet sedan. 
    Hela livet? Även när man möter en vuxen Emil?

    Det känns överdrivet. Har man väl mött en eller flera med det namnet tänker man på den/dem inte på bokens/filmernas Emil.

    Tänker alla på Emils syster när man hör namnet Ida? På Emils pappa när man hör namnet Anton? På drängen när man hör namnet Alfred? På Krösa-Maja när man hör namnet Maja?

    Nu tror jag faktiskt inte den nya generationen är fullt så Astrid Lindgren-fixerad.
  • LFF
    Lindax1988 skrev 2023-09-23 23:40:57 följande:
    Vad tycker ni om namnet Dennis?

    Hej som rubriken lyder, vad tycker ni om namnet Dennis?

    Är i valet och kvalet och har fastnat lite för namnet Dennis men är lite osäker


    Ett 70-talistnamn för mig. Hade två klasskamrater som hette det. Två av grannarna (vuxna, båda 70-talister) heter det. 

    Men, om ni gillar det så välj det. Strunta i vad andra tycker.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Dennis?