• Tyra myra

Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?

Ibland misstolkar man varandra. Andra gånger är det skillnader i kulturer. Men allt som oftast ingår flirtandet som en del i att vara glad och social.

Vad är en flört förresten?  Är det positivt eller negativt att vara flörtig? 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?
  • Anonym (Enkelt)

Enl FlirtLagen (2018:234)

Att titta någon i ögonen
    Social och trevlig: 1 sekund
    Positiv flirt: 2 sekunder
    Negativ flirt: 3 sekunder

Ta i hand
    Social och trevlig: En handtryckning
    Positiv flirt: En handtryckning och hålla kvar i en sekund
    Negativ flirt: En handtryckning och smeka med tumme

Finns mera, resten får du slå upp själv

• Anonym (butterfly)

Trevlig: Jag konverserar, ler, skojar lite.

Flirtar: Jag konverserar mer vågat, mer ögonkontakt, skojar kanske fräckt, ger en komplimang, berör personen lätt om jag får en chans att göra det så att det verkar oavsiktligt.

• Ascendere

Om det är en 1-1 konversation, så är jag bara trevlig så visar jag intresse för personen och försöker hitta gemensamma ämnen att relatera kring. Utan antydningar eller sneda leenden. 

När jag flörtar så är det mer lite retsamt och personligt, man skrattar kanske lite extra åt småsaker, pratar gärna lite subtilt om säng, läggdags eller liknande ämnen, samt gärna säger saker som kan tolkas på många olika sätt.

• Anonym (Maria)

För mig är det ingen skillnad tror jag, man ska alltid vara trevlig. Eller så flirtar jag väl aldrig då kanske. Så är det nog. Är jag intresserad av någon så gör jag inte mer än mot någon annan.

• Anonym (Flirtanalfabet)

Män har svårare att tolka signaler, så det är jobbigt för kvinnor många gånger. Män inbillar sig att de är intresserade, när kvinnorna bara är glada, sociala och trevliga. Sen finns andra varianten också, att män inte fattar när hon är intresserad.

• Anonym (Flirtanalfabet)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-27 14:40:20 följande:

För mig är det ingen skillnad tror jag, man ska alltid vara trevlig. Eller så flirtar jag väl aldrig då kanske. Så är det nog. Är jag intresserad av någon så gör jag inte mer än mot någon annan.

Och här går nog många män bet. Eftersom de flesta män inte är tankeläsare.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Flirtanalfabet) skrev 2023-09-27 14:47:20 följande:
    Och här går nog många män bet. Eftersom de flesta män inte är tankeläsare.
    Är de bara trevliga så är det väl bra. Man behöver inte vara tankeläsare för ett gott bemötande 
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker att män ofta har svårt att skilja på trevlig och flörtig. 

Så för att vara säker så är det bara att vara en riktig surpuppa och le för guds skull Inte åt en man!

• Tyra myra

Vad tycker ni?

Är flirtande ett sätt att visa allmänt intresse för personen? eller

År flirtande ett sätt att visa sexuellt intresse för en person?

Själv lever jag enligt nr 1

Hur tänker ni om detta?
  • Anonym (Igen..)
    Anonym (Flirtanalfabet) skrev 2023-09-27 14:45:08 följande:

Män har svårare att tolka signaler, så det är jobbigt för kvinnor många gånger. Män inbillar sig att de är intresserade, när kvinnorna bara är glada, sociala och trevliga. Sen finns andra varianten också, att män inte fattar när hon är intresserad.

Kan du svara på frågan?
    Lägg av med att säga vad kvinnor tycker är jobbigt. Vi har inte bett dig föra vår talan. Du är dessutom man och kan omöjligt veta hur det är att vara kvinna. 
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?