Gokväll där dito ljuva mänsch
Tack för dina nya reflektioner. Kloka.
Hoppas ditt kaffe smakade gott och att du kunde ila vidare med lite skön energi? Och kanske tagit helg?
Nej. Du är ingen svammelmaja! Tvärtom. Du kommer med intressanta tankar. Ja, känsla av sammanhang och förståelse och mening, ja utbyte är så viktigt. Du har säkert hört talas om begreppet KASAM - känsla av sammanhörighet?
Ja, wif-fria zoner där man är tvungen att mötas öga mot öga vore nåt det. Hur tror du det kan göras utan det sista du nämner att det då istället kommer upp fasader, skryt polish och detta jag, jag och så vidare? Hur kan en se igenom en fasad på bästa sätt? Allt prat om hur framgångsrik jag är. Alltid detta skal. För visst är det så som du säger. Dessa ord säger ju inte ett skit om människan mer än att den har ett driv och är strategisk. Och ja kan även vara manipulativ.
Ja, jag tror också att man på något sätt ger upp för lätt. Rycker på axlarna, dammar av, går vidare. Stänger liksom av utan att reflektera vad som gick snett. Eller tankar kring var det var en gick miste om? Man glömmer att fråga sig själv också kanske? Varför gör jag så här? Allt fler stänger liksom av sitt känsloliv på något sätt (även jag själv ibland) men jag tror det beror på det du skriver. Att man är skiträdd för livets ups and downs. Men varför är det så? När slutade människor att känna alla slags känslor? Acceptera och förstå att det inte är farligt utan snarare nödvändigt att känna exempelvis sorg, förtvivlan, ångest och så vidare?
Du skriver att "mycket ingår i livet som dagens människor vill släta över, medicinera bort eller helt enkelt köra strutsmetoden" Ja, jag märker det också och detta gör mig ledsen. För livet är inte, och kan aldrig vara happy happy jämt. Tror att livet däremot kan bli äkta om en vågar låta alla känslor få finnas och komma upp till ytan så att säga? Tycker också att själen blir vackrare med valkar. Så mycket vackrare med äkthet än lådsaslekar.
Haha. Jag var född när MTV (och Z-tv med flera) visade snuttar på 80/90. Minns snuttarna och hela den televisionen och förstår vad du menar. Är 70-talist faktiskt men har en gammal själ haha kanske har den många valkar? 😉
"Vara själsnäll" vilket underbart uttryck! Det tycker jag att vi båda två ska vara mot oss själva. Är du det mot dig nu? Vet du vad du behöver och vad som gör dig glad och ger dig energi? Hoppas det.
Haha min tur att vara svammelmaja. Nu är mitt kaffe också urdrucket och en lugn och skön helg väntar.Lova att vara rädd om dig du också!
🥰