• Anonym (Funderar)

Blir alltid lämnad på olika sätt

Hej.alla kloka på FL. Kan ni hjälpa mig att bena ut varför det är såhär. Blir såhär. Blir ofta lämnad mer eller mindre. Särskilt av så kallade "vänner" men även kärleksrelationer. 

Oftast höjer man mig till skyarna nästan. Säger vilken fantastisk människa och fin människa jag är. Att jag är värdefull. Ofta i skrift. Man säger att vi ska träffas sen visar det sig att det ändå inte var något man ville göra. Allt är bara massa ord. 
    Världen är ju helt sjuk. Full av bekräftelsebehov, och människor som inte längre tar ansvar över varken vad dom säger eller sina relationer. Lättare då att blockera, ignorera, ghosta och allt som pågår. När fick vi en värd full av lögner och att säga en sak men mena en annan?

När fick vi en värld där alla tycks vara utbytbara och när det råder gränslöshet och ett tänk att andra människor nästan är som "varor" att förbruka? Kasta åt vargarna den person som verkligen försökt att bli din vän och som verkligen kunde bli det på ett ärligt och uppriktigt sätt. 
     Vem kan en lita på egentligen? Vart finns det kärleksfulla människor som är öppna på riktigt? Som inte skyller ifrån sig, tar avstånd, blockerar, ghostar, eller ljuger? Säger saker som dom ändå inte menar? 
    Känner att jag inte hör hemma i den här ytliga världen eller någonstans längre. Är inte deprimerad eller så, nej, är däremot bara väldigt ledsen och undrar om någon känner igen sig? Eller är jag bara dum och naiv som trott på världen och på människan som god och relativt ansvarsfull?

Hur kan vi komma tillbaka till en bättre värld där vi träffas, ser varandra i ögonen istället för att bars prata i ord och i meddelanden och via mobiler? En värld där vi inte bara säger utan även menar vad vi säger? Där ett öga mot öga, en kopp te, ger en fin närvaro och tillit och kommunikation. På riktigt. 
    Funderar mest på om jag är ensam om att känna såhär? Om jag blivit galen som tänker att det är ledsamt hur allt på något sätt liksom har blivit ständigt utbytbart och att ingen längre är uppriktigt intresserad av sin nästa?
  • Svar på tråden Blir alltid lämnad på olika sätt
  • Anonym (Camilla)

Du är inte ensam om att känna och tänka som du gör. Inte ett dugg galen heller. Jag tror du skulle må bra av att dryfta de här frågorna med en utomstående och professionell person. För att få bekräftelse i ditt tänk och distans. Få lite inputs om andra sätt att se på saken och verktyg att hantera dina tankar. Du kommer att lära dig mycket nytt om dig själv och hur du interagerar med andra. 

• Anonym (Funderar)

Hej Camilla! 
    Tack för ditt kloka svar. Det tar jag med mig 🙏 Vad tycker du personligen om det samhälle jag beskriver? Vad är din input på att kunna se på saken? Verktyg att tillhandahålla? Tips? Svara om du vill annars tacksr jag för att du lyssnade. 

• Anonym (Camilla)

Förstår precis det samhälle du beskriver. Håller med dig. Jag tror vi förlorar oss själva i det ekorrhjul vi lever i. För att inte tala om hur social media påverkar oss. Där lever många i en fantasivärld. En fasad som ska visas upp. Det man tror att andra vill se eller bli impade av. Man gör inte längre något för sin egen eller sin nästas skull. Har de här fasaderna de byggt upp satt krokben för dem själva? De vågar helt enkelt stanna upp och ta den där kopp kaffe öga mot öga för då kan du komma på att det är bara fasad. Imposters. Det hela rämnar och de tappar ansiktet. Skalet har blivit det viktiga. Där bakom rör sig små rädda människor som inte vågar vara personliga och ärliga. Jag tror inte du alls är ensam. Det sitter säkert många bakom sina murar och längtar efter genuint mänskliga möten. Utan prestige utan varna avslappnade möten människor emellan. 

Kanske du behöver mer tåg i ryggen. Ta in det till fullo att DU är värdefull. Skitsvårt, jag vet. Att kan stå tryggt och stabilt så kommer det människor som ser dig och försiktigt vågar närma sig. Tror att många av oss har tappat både tillit och tilltro på mänskligheten. En människa är ingen slit och släng produkt. Många (tjejer) tillåter sig att vara produkter för olika ändamål (sex) för att de på så sätt hitta sitt egenvärde och rättfärdiga sitt existensberättigande. Helt jävla galet. Ta en paus från tankarna och ytliga relationer. Vänd dig inåt. Var snäll med dig själv. Välj noga vem som får ta del av din omsorg. Den ska förtjäna det. Ömsesidig respekt. Bejaka livet i dig. Med det uttrycket kommer det att dyka upp människor från oväntade håll som kan berika din tillvaro likväl som du berikar deras. Kramar! 

• Anonym (...)

Kan bara hålla med!

• Anonym (Funderar)

Hej igen Camilla! 
    Tack fina medmänniska för dina insiktsfulla kloka rader till mig ❤️ Du uttrycker dig så bra.
    Ja, det är lätt att tvivla. Tappa både tillit och tilltro på mänskligheten. Dock: känner inte dig (vad jag vet) men dina rader gör att jag fakriskt önskade att du tillhörde min vänskapskrets IRL. Vi skulle nog definitivt ha kunnat vara utan prestige och ha just ett varmt och avslappnat möte över en fika.

Du verkar reflekterande, ärlig, omtänksam. Lösningsfokuserad. God lyssnare. Hoppas verkligen att dina vänner och människor som du har omkring dig berikas av dig och du av dom. DU förtjänar det definitivt! Ha en fin fredag. 

Kramar till dig med 

• Anonym (Funderar)

Du (Camilla) skriver bland annat att du tror vi förlorar oss själva i det ekorrhjul vi lever i. Jag tror också det. Aldrig har jag sett maken på en mer snurrig och framförallt ytlig värld vi lever I. Orimliga prestationskrav både jobbmässigt och privat, utseendefixering, konsumtion av porr, mer och mer våldsamt, och dessa fasader överallt. En vill bli sedd på ett visst sätt för att en tror att det är det andra människor vill se och ha. Allt medan sitt egenvärde, sin självkänsla, helt försvinner bort i allt det här. I den här ständigt snurrande bekräftelsekarussellen skadar vi oss själva i längden tänker jag.

Du skriver klokt att ingen människa är någon "slit och släng produkt" och du skriver att många (tjejer) tillåter sig att vara produkter för olika ändamål (sex) för att de på så sätt hitta sitt egenvärde och rättfärdiga sitt existensberättigande. Ja visst är det helt jävla galet. Kan bara hålla med. Förbannat ledsamt och sorgligt är det ju också. Egenvärde, självkänsla, att en lever och existerar måste komma inifrån en själv. Men är svårt att hitta inre frid idag, faktiskt skitsvårt för många (inkl mig själv) Världen är väldigt kall. Orolig på så många sätt. 
    Du skriver att man gör inte längre något för sin egen eller sin nästas skull längre. Håller med dig. Det är även det jag upplever med mitt inlägg. Allt är liksom ständigt utbytbart idag, eller så försöks det inte ens att kämpa för något eller någon. Allt detta "jag jag"och alla dessa fasader som visas upp. Mycket av dessa på sociala medier. Människor har liksom blivit skal. Du skriver "Har de här fasaderna de byggt upp satt krokben för dem själva?  Ja, jag tror det och det på precis det sätt som du beskriver i ditt inlägg till mig. 

Jag hoppas att människor i framtiden kommer att kunna lägga undan sina telefoner, umgås mer öga mot öga och inte bara i skrift, vara sig själva, inte gå med på saker en inte vill, sluta leta efter bekräftelse utåt och att människor släpper sina fasader och att allt alltid måste se ut att vara bra och perfekt. Sä ser inte livet ut. Människor är så mycket mer än ett skal. Livet är också sorg, förtvivlan och besvikelse. Att kunna vara sig själv i alla delar tror jag är viktigt. Kan vara det som gått förlorat idag? 
  • Anonym (Camilla)

Tack själv du ljuvliga mänsch. 

En kort reflektion av lite av det du säger. Tycker att du är spot on. Alla människor behöver bekräftelse och en känsla av sammanhang. Våga och söka utmaningar eller rättare sagt meningsutbyte. Dela erfarenheter och synsätt. Lära sig utan att döma. Tror banne mig man behöver wif-fria zoner där man är tvungen att mötas öga mot öga. Men då kommer de där jäkla fasaderna upp. Skryt polish mm. Som du säger jag jag och hur framgångsrik jag är. Det säger ju inte ett skit om människan mer än att den har ett driv och är strategisk. Kanske t.o.m. manipulativ? 

Sedan tror jag att man ger upp för lätt. Enklast att rycka på axlarna och gå vidare. Utan att reflektera vad som gick snett. Man är också skiträdd för livets ups and downs. Det är inte farligt utan snarare nödvändigt att känna t ex sorg. Det ingår i livet. Mycket ingår i livet som dagens människor vill släta över, medicinera bort eller helt enkelt köra strutsmetoden. Själen blir vackrare med med valkar. Att våga leva oavsett hur det stormar omkring en. Allt har blivit så snuttifierat. Menar kort, rappt och utan djup. Tänk MTV snuttar på 80/90. Fast då kanske du inte ens var född lol. Livet är inte på med skygglappar, drive trough, poppa piller. Allt i 180 blås. 

Äsch vilken svammelmaja jag är. Jo jag tror vi skulle ha många intressanta samtal om allt mellan himmel och jord. 

Ibland kanske det är bra att faktiskt minska sitt utrymme. Vara här och nu. Inte glida iväg för långt och dissa hela mänskligheten utan titta på vad man har framför näsan och i sitt närområde. Skala ner lite. Vara självsnäll. Tänka på vad jag behöver just nu. Vad ger mig energi. Skita i andras låtsaslekar. Le lite överinseende. Vila i dig själv ett tag. 

Nu är kaffet uppdrucket och dags att ila vidare. Lova att vara rädd om dig! 

🥰

• Anonym (Funderar)
    Gokväll där dito ljuva mänsch 
    Tack för dina nya reflektioner. Kloka. 
    Hoppas ditt kaffe smakade gott och att du kunde ila vidare med lite skön energi? Och kanske tagit helg? 
    Nej. Du är ingen svammelmaja! Tvärtom. Du kommer med intressanta tankar. Ja, känsla av sammanhang och förståelse och mening, ja utbyte är så viktigt.  Du har säkert hört talas om begreppet KASAM - känsla av sammanhörighet? 
    Ja, wif-fria zoner där man är tvungen att mötas öga mot öga vore nåt det. Hur tror du det kan göras utan det sista du nämner att det då istället kommer upp fasader, skryt polish och detta jag, jag och så vidare? Hur kan en se igenom en fasad på bästa sätt?  Allt prat om hur framgångsrik jag är. Alltid detta skal. För visst är det så som du säger. Dessa ord säger ju inte ett skit om människan mer än att den har ett driv och är strategisk. Och ja kan även vara manipulativ. 
    Ja, jag tror också att man på något sätt ger upp för lätt. Rycker på axlarna, dammar av, går vidare. Stänger liksom av utan att reflektera vad som gick snett. Eller tankar kring var det var en gick miste om? Man glömmer att fråga sig själv också kanske? Varför gör jag så här? Allt fler stänger liksom av sitt  känsloliv på något sätt (även jag själv ibland) men jag tror det beror på det du skriver. Att man är skiträdd för livets ups and downs. Men varför är det så? När slutade människor att känna alla slags känslor? Acceptera och förstå att det inte är farligt utan snarare nödvändigt att känna exempelvis sorg, förtvivlan, ångest och så vidare? 
    Du skriver att "mycket ingår i livet som dagens människor vill släta över, medicinera bort eller helt enkelt köra strutsmetoden" Ja, jag märker det också och detta gör mig ledsen. För livet är inte, och kan aldrig vara happy happy jämt. Tror att livet däremot kan bli äkta om en vågar låta alla känslor få finnas och komma upp till ytan så att säga?  Tycker också att själen blir vackrare med valkar. Så mycket vackrare med äkthet än lådsaslekar. 
    Haha. Jag var född när MTV (och Z-tv med flera) visade snuttar på 80/90. Minns snuttarna och hela den televisionen och förstår vad du menar. Är 70-talist faktiskt men har en gammal själ haha kanske har den många valkar? 😉 
    "Vara själsnäll" vilket underbart uttryck! Det tycker jag att vi båda två ska vara mot oss själva. Är du det mot dig nu? Vet du vad du behöver och vad som gör dig glad och ger dig energi?  Hoppas det. 
    Haha min tur att vara svammelmaja. Nu är mitt kaffe också urdrucket och en lugn och skön helg väntar.Lova att vara rädd om dig du också!
    🥰
Svar på tråden Blir alltid lämnad på olika sätt