• Ceczev

    Påväg att förlora sgi

    Hej.
    Jag och arbetsförmedlingen har tydligen inte haft korrekt kommunikation och jag blev avstäng 1 dag.
    Försäkringskassan hänvisar till detta så jag mest troligt förlorar min SGI.

    Dagen jag var avstängd var 31Juli.
    90 dagar har gått imorgon till den 1 Juli. 
    Tänkte se om någon har ansökt om föräldrapenning i efterhand i ett sånthär läge för att skydda sin SGI trots man varit i program och ansökt ersättning?
    Eller är det helt kört?
    Mvh nybliven förtvivlad mamma 

  • Svar på tråden Påväg att förlora sgi
  • Ellie

    Var barnet med dig den dagen? Föräldrapenning kan man ansöka o. I efterhand. Jag tror det är 3 månader som gäller, men då kan ju inte barnet varit på förskolan/skolan.
    Det gäller sgi-dagar. Jag har för mig att man kan ansöka om lägstanivå-dag även om man bara haft barnet en del av dagen.

  • Ceczev
    Ellie skrev 2023-09-27 18:38:54 följande:

    Var barnet med dig den dagen? Föräldrapenning kan man ansöka o. I efterhand. Jag tror det är 3 månader som gäller, men då kan ju inte barnet varit på förskolan/skolan.
    Det gäller sgi-dagar. Jag har för mig att man kan ansöka om lägstanivå-dag även om man bara haft barnet en del av dagen.


    Var arbetslös precis innan hon föddes så står med i programmet och ansökt ersättning till den dag hon föddes. 
    Men nu i efterhand när jag läst brevet om beslut flera gånger från AF verkar det som att det är andra gången i deras system jag inte sökt jobb aktivt vilket resulterar till avstängning vilket är underlag för FK att dra bort sgin.
    Men för varje gång man får nytt arbetsvillkor ( vilket jag ju egentligen har fått då jag arbetat 2 år sen jag var med sist) så börjar man om i stegarna och då ska det egentligen vara en varning bara denna gång. Men de har inga uppgifter om nytt arbetsvillkor. 

    Ska såklart ringa AF och FK imorgon och höra Men får ju lagom stress.  Är ganska mycket pengar varje månad 
Svar på tråden Påväg att förlora sgi