• Elineleonora

Ppiller yasmine, behöver råd!!!

Jag har varit till barnmorska idag, för att få rådgivning gällande start med ppiller. Jag började äta vanliga ppiller under tonåren, under senaste åren så ångra jag mig och ville ha minipiller istället, då som jag förstått det om man har någon i nära anhörig som haft blodpropp tex så är minipiller att föredra. Nu har jag dock fått yasmine utskrivet, tog även upp min oro att min farmor gick bort av blodpropp, sen stroke, samt min mormor fick stroke och min pappa har problem med högt blodtryck och hjärtat. Enligt barnmorskan så skulle de ändå va lugnt så länge ingen inom familjen (alltså mamma pappa syskon) haft någon blodpropp. Jag vill så himla gärna ha vanligt ppiller ändå eftersom jag fått extremt mycket acne senaste halvåret (aldrig haft problem med hyn annars). Dessutom att jag har otroligt ömma bröst kring ägglossningen mellan menstruationerna (gör ont att bara ta av sig bhn). Som jag förstått det så kan inte minipiller hjälpa alls mot acne. Så nu efter jag läst lite mer om just yasmine så är jag ändå orolig över att börja med det. Tacksam för råd hur ja ska gå vidare med detta eller om det finns något annat vanlig ppiller som inte har hög risk för blodpropp? 
  • Svar på tråden Ppiller yasmine, behöver råd!!!
  • Anonym (Smile)

Utifrån det du beskriver har bm gjort en korrekt bedömning. För att få hjälp med acne av p-piller behövs östrogen vilket inte finns i mellan/minipiller. 

Svar på tråden Ppiller yasmine, behöver råd!!!