• Anonym (Värdighetens värde)

Blöja el inte blöja som vuxen

Hej
    Jag hamnat i ett läge jag inte trodde jag skulle vara i som 40åring. 

Kan vara så att kommunen inte ger mig något val att börja använda blöja då mina assistanstimmar till toalettbesök tagits bort. 

Min undran här nu är följande. 

Är inte risken att man får svårare att hålla sig om kroppen väl tvingas vänja sig att tillåta sig att kissa i blöja?
    Jag vet ju vilken spärr det sitter i kroppen att släppa efter och att låta sig själv kissa i sängen (blöja eller icke så är det samma känsla)

Kanske jag har helt fel, men för mig är detta det logiska.
    Någon som har egen erfarenhet? 
    Tacksam för all hjälp

#värdighet?

• Svar på tråden Blöja el inte blöja som vuxen
  • Anonym (Uska i hemtjänst)

Är blöja det enda alternativet menar du? 
    Varför skulle dina timmar för toalettbesök försvinna? Är det tänkt att htj ska ta över det? 

Ang. blöja har jag inte hört att man förstör ens förmåga att hålla tätt. 

Anonym (Uska i hemtjänst) skrev 2023-09-27 21:30:16 följande:

Är blöja det enda alternativet menar du? 
    Varför skulle dina timmar för toalettbesök försvinna? Är det tänkt att htj ska ta över det? 

Ang. blöja har jag inte hört att man förstör ens förmåga att hålla tätt. 

Som det kommer bli så ja, då är det de enda alternativet, för det kommer bli att jag då ska larma på trygghetalarmet varje gång jag måste på toaletten. 

Men där har vi 2 problem
    1, när jag behöver gå så behöver jag det NU. 

2, det tar lång tid när man larmar. När de kommer snabbt är de här på 15-20 minuter. 

(till saken tillhör att jag har besvär som gör att jag får på toaletten väldigt mkt)

Kommer såklart överklaga beslutet, men i värsta fall kommer jag få ett väldigt mycket mer dystert och ovärdigt liv väldigt snart.

Hade varit en annan sak om det verkligen var enda alternativet. DÅ hade jag accepterat att jag var i ett skede i livet där det var det bästa för mig.

Men att halvera min assistans så att jag förlorar möjligheten att leva som jag vill trots mitt hälsotillstånd känns inte kul. 

Ännu mindre när beslutet baserats på samma underlag som gett mig det dubbla i 25 år. 

Nu kom jag helt of topic känner jag så avrundar här

Anonym (Uska i hemtjänst) skrev 2023-09-27 21:30:16 följande:

OBS, är absolut ingen kritik not hemtjänsten. Jag vet att. I gör det absolut bästa ni kan med de förutsättningar ni har. 
    Alltid för lite personal och för lite tid och för dåliga löner. 
    Ni gör ett fantastiskt och hedersvärd jobb 🙏💞

Och där jag bor är det lång restid för hemtjänsten att komma för ett larm vilket är varför det som i värsta läge kan ta 3 timmar på natten när det larmas. 

Anonym (Värdighetens värde) skrev 2023-09-27 23:41:33 följande:

OBS, är absolut ingen kritik not hemtjänsten. Jag vet att. I gör det absolut bästa ni kan med de förutsättningar ni har. 
    Alltid för lite personal och för lite tid och för dåliga löner. 
    Ni gör ett fantastiskt och hedersvärd jobb 🙏💞

Och där jag bor är det lång restid för hemtjänsten att komma för ett larm vilket är varför det som i värsta läge kan ta 3 timmar på natten när det larmas. 

Med alternativ menar jag andra hjälpmedel. 

Tyvärr inte 😕

Anonym (Värdighetens värde) skrev 2023-09-28 00:23:32 följande:

Tyvärr inte 😕

Tveksamt  ...
  • RaYzLeR

Varför behöver du blöja ts? Själv så fick jag använda blöja när jag var 8 år gammal då jag hade svårt att hålla tätt.

Nu så har jag lärt mig att hålla tätt, men jag har kronisk ickebakteriell prostatit, så jag behöver gå på toa ofta.

Nu blir det lite off topic igen här känner jag, men så blir det ibland. 
    Hoppas ni har överseend. 

RaYzLeR skrev 2023-09-28 00:38:25 följande:

Varför behöver du blöja ts? Själv så fick jag använda blöja när jag var 8 år gammal då jag hade svårt att hålla tätt.

Nu så har jag lärt mig att hålla tätt, men jag har kronisk ickebakteriell prostatit, så jag behöver gå på toa ofta.

Knipa kan jag, inte där det ligger, så inte något jag kan träna upp mer, men jag när jag ska på toaletten behöver jag assistentens hjälp med förflyttning. 

Utan assistent ingen hjälp, vilket leder till olycka om de inte hinner komma personal i tid. 
    Och då kan jag säga att jag har svår t.o.m. när jag ligger på sjukhus och behöver på toa och då finns det ändå personal oftast precis i krokarna ☺️

Skönt för dig att du klarat av att slippa skydd. oavsett hur mkt man behöver det så är det ju inte kul ändå  

?Anonym (Uska i hemtjänst) skrev 2023-09-28 00:30:17 följande:

Tveksamt  ...

Är något jag diskuterat med ett par olika arbetsterapeuter när man diskuterat den oundvikliga framtiden, så tveksamt om det är något som missats. 
    Men givetvis är jag öppen för lösningar som inte innebär blöja. 

Anonym (Värdighetens värde) skrev 2023-09-28 02:59:50 följande:

Utan assistent ingen hjälp, vilket leder till olycka om de inte hinner komma personal i tid. 

Är något jag diskuterat med ett par olika arbetsterapeuter när man diskuterat den oundvikliga framtiden, så tveksamt om det är något som missats. 
    Men givetvis är jag öppen för lösningar som inte innebär blöja. 

Ok så då har ni diskuterat KAD, uridom om du är man, att du rikar dig, flaska om du är man, fasta besök av htj under dagen för förflyttning till toalett eller hygienstol?

Din situation är precis samma som många av  mina vårdtagare, de kan inte själva ta sig till toaletten/hygienstol. De har fasta besök av oss  och dyker behovet upp mellan de fasta tiderna så larmar de. Då är det i regel nr 2 som är på gång eftersom de har KAD. 
    De flesta pga att de är rullstolsburna eller sängliggande. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Uska i hemtjänst) skrev 2023-09-28 09:16:08 följande:
    Ok så då har ni diskuterat KAD, uridom om du är man, att du rikar dig, flaska om du är man, fasta besök av htj under dagen för förflyttning till toalett eller hygienstol?

Din situation är precis samma som många av  mina vårdtagare, de kan inte själva ta sig till toaletten/hygienstol. De har fasta besök av oss  och dyker behovet upp mellan de fasta tiderna så larmar de. Då är det i regel nr 2 som är på gång eftersom de har KAD. 
    De flesta pga att de är rullstolsburna eller sängliggande. 
    Finns inte uridom för kvinna?
Svar på tråden Blöja el inte blöja som vuxen