• Anonym (TS)

Oregelbunden mens och ofta kort cykel

Jag försöker inte få barn just nu men planerar kanske ett till barn inom de närmaste åren.. Om jag och sambon är överens kanske vi börjar försöka nån gång nästa år. Men jag oroar mig lite grann för hur det ska gå eftersom min mens strular väldigt mycket just nu.
    Mitt yngsta barn (och min sambos första) är 1,5 år gammal och jag ammar fortfarande.. Vet inte om det beror på amningen men min menscykel har under det senaste året varit mellan ca 20-35 dagar lång. Nu senast 23 dagar och oftast ca 24-26 dagar. Har haft lite mellanblödningar också. 

Vad jag har förstått är en cykel på 23 dagar  för kort för att ens bli gravid (antingen för kort lurealfas eller så släpper ägget innan det har mognat)? Har varit hos gynekolog i början på året men han såg inget onormalt och sa att det antagligen beror på amningen.

Kan det stämma att det beror på att jag ammar även om det har gått så här lång tid efter jag fick barn?  Kommer det isåfall antagligen bli bättre när jag slutar? Och finns det något läkemedel jag kan ta eller något jag kan göra själv för att cykeln ska bli längre och mer regelbunden? Om den fortfarande är så här när vi ev. börjar försöka få ett till barn alltså.
    Är förresten snart 36..  vet inte om åldern kan påverka redan? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Oregelbunden mens och ofta kort cykel
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Min mens var borta helt tills ca tre månader efter avslutad amning så nog kan det påverka. Din ålder kan också påverka såklart men lastgammal är du ju inte. Men vänta tills några månader efter avslutad amning är mitt tips. Jag gick och tog prover mellan tvåan och trean då jag tyckte det tog en evighet för mensen att komma igång, då hade jag högt amningshormon och fick något läkemedel som jag inte kommer ihåg vad det hette för att få ner det. Då kom mensen igång igen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-09-28 07:55:18 följande:

Min mens var borta helt tills ca tre månader efter avslutad amning så nog kan det påverka. Din ålder kan också påverka såklart men lastgammal är du ju inte. Men vänta tills några månader efter avslutad amning är mitt tips. Jag gick och tog prover mellan tvåan och trean då jag tyckte det tog en evighet för mensen att komma igång, då hade jag högt amningshormon och fick något läkemedel som jag inte kommer ihåg vad det hette för att få ner det. Då kom mensen igång igen. 

Tack för svar!
    Det här är mitt tredje barn.. Äldsta var så länge sen (tonåring nu) så jag minns inte exakt och jag ammade ?bara? henne i ett år. Men med andra barnet minns jag att mensen krånglade en del också under amningen. 

Fick tillbaks mensen tidigt både efter andra och tredje barnet (ca 3 månader) trots helamning men den har som sagt strulat en del.. 
    För mig hade väl tre barn räckt egentligen men det är min sambos första. 

Kanske ska avvakta tills jag har slutat amma och se om det blir bättre. Om det inte blir bättre då kanske jag kan ta något prov och se om allt är ok med hormonerna. 

Svar på tråden Oregelbunden mens och ofta kort cykel