• Anonym (Sk)

Svamp vid varje mens

det senaste halvåret har jag drabbats av svamp i underlivet varje mens. Börjar mot slutet av mensen och håller i sig en vecka. Fy fan vad trött jag är. Visade sig att min mamma haft så i princip hela livet fram till klimakteriet. eftersom jag lider av svår pmds två veckor av min cykel, mens en vecka och nu en svamp en vecka så känns mitt liv piss.

någon som haft så här, fått svamp vid varje mens och hittat ett sätt som Får slut på det? luft, inte använda tvål osv vet jag. Alltid använt samma tampong märke och nästan aldrig binda och trosskydd någon gång händer väl. Köpt Ellen tamponger och tänkte testa nästa månad. Ids inte hålla vi på lägga pengar på canesten varje månad. Finns det något knep som funkar? Beredd att testa vad som helst. 

• Svar på tråden Svamp vid varje mens
  • Cereal Killer

Gå till gynekolog först och främst. Det finns starkare behandlingar än de man får på recept. Om du inte haft dessa problem förut så räcker det kanske med att man slår ut svampen helt och hållet en gång för att det inte ska återkomma. 

Nästa fråga, med tanke på hur din cykel påverkar ditt mående, är om detta är optimalt behandlat? Har du testat ett p-piller med drosperinon (dvs yaz eller liknande)? Det har ibland väldigt god effekt vid PDMS, plus att du då kanske också slipper svampbesvären. 

• Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2023-09-29 08:20:26 följande:

Gå till gynekolog först och främst. Det finns starkare behandlingar än de man får på recept. 

Sorry, jag är nyvaken. Det finns starkare behandlingar att få på recept, skulle det stå. 
  • Anonym (N)

Byt till bindor, kan vara bättre än tampong. Sedan är ett gyn besök först ett måste. 

• Anonym (tyg!)
    Anonym (N) skrev 2023-09-29 09:02:23 följande:

Byt till bindor, kan vara bättre än tampong. Sedan är ett gyn besök först ett måste. 

Byt till tygbindor! eventuellt tillsammans med menskopp!

De där plastbindorna är hemska, och luktar illa gör de också!

Själv gör jag egna tygbindor. Baklagret är tunn fleece (som det itne läcker igenom) och de två främre lagren är flanell - superskönt!

Bytte för ca tre år sedan - sedan dess har jag inte haft svamp, och knappt märkt av att mensdagarna ska vara så annorlunda mot andra dagar. Flannel ger en skön och torr känsla!
  • Anonym (N)
    Anonym (tyg!) skrev 2023-09-29 09:44:57 följande:
    Byt till tygbindor! eventuellt tillsammans med menskopp!

De där plastbindorna är hemska, och luktar illa gör de också!

Själv gör jag egna tygbindor. Baklagret är tunn fleece (som det itne läcker igenom) och de två främre lagren är flanell - superskönt!

Bytte för ca tre år sedan - sedan dess har jag inte haft svamp, och knappt märkt av att mensdagarna ska vara så annorlunda mot andra dagar. Flannel ger en skön och torr känsla!
    Ja, tygbindor är absolut bäst (med eller utan nenskopp). Men om man inte vill hålla på och slabba med tygbindor så är vanliga bindor art föredra. 

Menskopp har jag personligen aldrig varit ett fan och aldrig egentligen förstått mig på. Tycker bara det är extremt äckligt. 
  • Anonym (tyg!)
    Anonym (N) skrev 2023-09-29 09:48:08 följande:
    Ja, tygbindor är absolut bäst (med eller utan nenskopp). Men om man inte vill hålla på och slabba med tygbindor så är vanliga bindor art föredra. 

Menskopp har jag personligen aldrig varit ett fan och aldrig egentligen förstått mig på. Tycker bara det är extremt äckligt. 
    Hade en som fastnade på livmodertappen en gång, med rejält baksug liksom. Otroligt smärtsamt att få bort.

Men har sett att det kommit ut nyare modeller som ser snällare ut, som liknar pessarer...

Rekommenderar ändå tyg över plast, för för mig var det just de vanliga bindorna som jag upplevde gav mig svamp!
Svar på tråden Svamp vid varje mens