• Anonym (Nisse)

    Erfarenheter av hoarding?

    Är det någon som har erfarenheter av att komma till rätta med hoarding problematik? Har ni kommit till rätta med det inom er relation? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Erfarenheter av hoarding?
  • Anonym (Granbarr)

    Hoarding kräver psykiatrisk hjälp då det i princip alltid ligger en djupliggande problematik bakom . Samlandet är bara ett symptom . 
    Så jag rekommenderar terapi för människan som är drabbad . Att städa ur hemmet kan göra allting värre så gör inget drastiskt.  

  • Anonym (Morsan)

    Har en mamma som lever i misär pga samlande och obefintlig städning sedan 30 år. 
    Hon "behöver" ingen hjälp och har "inga" psykiska problem. Ont i axlar och knän bara....när de blir bra kommer hon fixa det säger hon. Hon är 76. Går med kryckor. 

  • Anonym (Nisse)

    Intressant. Dessvärre är inte personen med på att göra en sådan utredning. Hur borde man gå till väga då?


    Anonym (Granbarr) skrev 2023-09-29 11:38:40 följande:

    Hoarding kräver psykiatrisk hjälp då det i princip alltid ligger en djupliggande problematik bakom . Samlandet är bara ett symptom . 
    Så jag rekommenderar terapi för människan som är drabbad . Att städa ur hemmet kan göra allting värre så gör inget drastiskt.  


  • Anonym (Be vänner om hjälp)

    Be vänner om hjälp. Gärna ett mixat gäng på lite olika åldrar och både damer och herrar (man ser lite olika på saker vad som behövs och inte). Åk på semester en vecka. Låt den här gruppen rensa ut all skit i ditt hem och förråd. 

    Upprepa vart 10:e år. 

  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-09-29 15:23:10 följande:

    Intressant. Dessvärre är inte personen med på att göra en sådan utredning. Hur borde man gå till väga då?


    Det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.
    Sök på Hoarding uk på youtube så får du upp lite filmer på hur man hjälper.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-09-29 15:23:10 följande:

    Intressant. Dessvärre är inte personen med på att göra en sådan utredning. Hur borde man gå till väga då?


    All vård i Sverige är frivillig så länge personen inte riskerar eller har skadat sig själv eller andra. Vill personen inte ha hjälp blir det svårt.

    Om det är personens eget hus kan det bli jättesvårt att få göra något för att hjälpa.

    Om personen har en bostadsrätt eller hyr en lägenhet så kan man ta till föreningen eller hyresvärdens hjälp. En stor risk med det kan vara att de anser lägenheten förverkad genom att den inte tagits om hand och att det blir tvångsförsäljning eller vräkning.

    Dock tror jag att förening/värd måste ge personen en tidsfrist för att städa upp i röran.

    Anledningen till att personen kan bli avhyst från sin bostadsrätt eller hyresrätt är brandfaran och risk för skadedjur och andra skador på lägenheten.

    Så bor personen i lägenhet tryck på den risken! Det räcker ju med om hyresvärden behöver gå in för att tex laga något eller så, för att de ska se levnadsförhållandena. 
  • Anonym (Flippen)

    Så länge personen inte är i fara så tror jag inte man kan göra så mycket. Är det en äldre människa med hälsorisker så kanske man kan prata med kommunen och få denne till ett hem eller något.

  • Anonym (mayo)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-09-29 10:13:35 följande:
    Erfarenheter av hoarding?

    Är det någon som har erfarenheter av att komma till rätta med hoarding problematik? Har ni kommit till rätta med det inom er relation? Har ni några tips?


    Min mamma är hoarder sedan länge. redan under min uppväxt, alltså när jag och syskonen bodde hemma. Men det har eskalerat sedan vi flyttade hemifrån. Hon ser själv inget problem och har därför inte för avsikt att söka hjälp.

    Det är inte sån misär att man inte kan vara i hennes hem, inte heller oöverkomligt smutsigt. Mer saker och prylar som hon inte kan skiljas från, och då alltså inte fina stolar eller en gammal lampa, utan tex trådgalgar från kemtvätt, ca 1000 stycken, eller flera staplar med veckotidningar från 80-talet med nån intressant artikel eller recept som hon visserligen aldrig läst igen men ändå måste ha kvar.

    Hon är också lite av en prepper och har tex 90 schampoflaskor och 89 burkar med ärtsoppa så att hon slipper gå nånstans om kriget kommer. Så inte bara skräp, men allting liksom i övermått och överbelamrat. 

    Hon börjar bli rätt gammal nu och orkar väl inte städa så mycket, samt att det är otroligt svårstädat med alla saker. Men än så länge håller hon hyfsat rent i alla fall. 

    Har inga tips. Min mamma skulle bli oerhört förolämpad om någon antydde att hon har några som helst problem med något. Ingen orkar leva med henne, inte bara för dessa hoarder-tendenser. Vi barn hälsar på, men mer och mer sällan, för det är svårt att vara hos henne och med henne.
  • Anonym (Flippen)

    Börjar saker skvalpa ut på en eventuell tomt så pratar man med bygglovspersonerna förvisso.

Svar på tråden Erfarenheter av hoarding?