• Anonym (J)

    Får inte möblera om - Less

    Flyttade in hos min sambo i våras och har sen dess försökt få det att kännas som mitt hem. Sambon som varit ungkarl sen sonen var liten (nu övre tonåren) gav mig fria händer... 

    Sonen, som har npf, har hela tiden kommenterat minsta förändring, men var här och hälsade på för första gången sen jag möblerade om och han fick fnatt över att jag möblerat om och nu kräver sambon att allt flyttas tillbaka igen för hans skull... 

    Är det här verkligen rimligt? Förra möbleringen var inte alls bra.

  • Svar på tråden Får inte möblera om - Less
  • Anonym (E)

    Bor sonen hos honom något eller är det bara visit?

  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2023-09-29 21:09:09 följande:

    Bor sonen hos honom något eller är det bara visit?


    Visit, men spelar det egentligen någon roll? Det ska föreställa mitt hem nu och det är inte ett litet barn det handlar om.
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2023-09-29 21:11:34 följande:
    Visit, men spelar det egentligen någon roll? Det ska föreställa mitt hem nu och det är inte ett litet barn det handlar om.

    Ja, det gör det. Inte läst på det minsta om NPF? Man ändrar inte om helt utan att involvera och ta det försiktigt om barnet har svårigheter. För ett barn är precis vad det är, vissa saker kan ta extra tid att få grepp om för barn med NPF.  Hade han bott där och du möblerade bort allt tryggt hade det såklart varit värre.


     

  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2023-09-29 21:14:36 följande:

    Ja, det gör det. Inte läst på det minsta om NPF? Man ändrar inte om helt utan att involvera och ta det försiktigt om barnet har svårigheter. För ett barn är precis vad det är, vissa saker kan ta extra tid att få grepp om för barn med NPF.  Hade han bott där och du möblerade bort allt tryggt hade det såklart varit värre.


     


    Jag har barn med npf, så jo, men här pratar vi om en som
    i lagens ögon är vuxen och inte ens bor här. Inget av det gamla är borta, det har bara bytt plats. Att han reagerar är en sak, men att sambon kräver att allt flyttas tillbaka är en annan. Han borde istället prata med honom om det och ge honom möjlighet att vänja sig, inte bara begära
    att allt flyttas tillbaka.
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2023-09-29 21:26:09 följande:
    Jag har barn med npf, så jo, men här pratar vi om en som
    i lagens ögon är vuxen och inte ens bor här. Inget av det gamla är borta, det har bara bytt plats. Att han reagerar är en sak, men att sambon kräver att allt flyttas tillbaka är en annan. Han borde istället prata med honom om det och ge honom möjlighet att vänja sig, inte bara begära
    att allt flyttas tillbaka.
    Du fattar själv att det är orimligt under omständigheterna och att alla skulle hålla med dig ;) 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2023-09-29 21:28:48 följande:
    Du fattar själv att det är orimligt under omständigheterna och att alla skulle hålla med dig ;) 
    Vad menar du?
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2023-09-29 21:32:19 följande:
    Vad menar du?
    Din trådstart med tillhörande frågeställning...
  • Anonym (kö Nip')
    Anonym (J) skrev 2023-09-29 21:26:09 följande:
    Jag har barn med npf, så jo, men här pratar vi om en som
    i lagens ögon är vuxen och inte ens bor här. Inget av det gamla är borta, det har bara bytt plats. Att han reagerar är en sak, men att sambon kräver att allt flyttas tillbaka är en annan. Han borde istället prata med honom om det och ge honom möjlighet att vänja sig, inte bara begära
    att allt flyttas tillbaka.

    Du borde ha pratat med hans barn innan, eller han borde ha gjort det och meddelat att ni kommer att möblera om hemma hos er så att nästa gång han kommer så ser det annorlunda ut. 


    Ni kunde också ha skickat foton på hur det ser ut nu så att sonen hade fått lite hum om förändringen. 


    Nu gjorde ni inte det och sonen är upprörd. Orimligt dock att allt ska vara som det har varit om det inte passar er, men ta det med sonen och prata med honom, fråga vad som är jobbigt med förändringen osv. 


    Min äldsta blev jätteupprörd när jag bytte hyllorna i hallen mot lägre byråer. Förvisso bodde hon hemma då, men jag fattade ingenting, hon förklarade dock, när jag frågade, att hyllorna hade dämpat ljudet från vardagsrummet in i hennes rum, byråerna stoppade ingenting så det blev en markant skillnad för henne. 


    Vissa har ju större behov av att inget förändras hux flux än andra och din sambos son verkar vara en av dem. 


     

  • Anonym (Mimmi)

    Fullständigt orimlig att hålla på och fjanta sig runt en I stort sett vuxen person. 
    Allt skylla på npf  nu för tiden. Förr höll man näbben stängd om man inte hade något vettigt att komma med.

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Får inte möblera om - Less