• Pixxel

    Vaknar upp varje natt

    Jag har de senaste veckorna vaknat upp varje natt efter några timmar även om jag är jävligt trött då detta sliter på kroppen. Till exempel så lägger jag mig 23:30 för att jag ska upp 7:30 ca för att åka till jobbet och få 8h sömn.

    Men jag vaknar nästan alltid upp vid 04:00 och sedan kan jag inte somna om även fast jag är trött. Hade flera år gamla sömntabletter som fungerar som tur är men jag gillar inte att ta dom då jag blir som en zombie fram tills lunch dagen efter.

    Gick tidigare på antidepressiva men de har ju sina nackdelar för att bli mer lugn men jag har egentligen bara problem med sömnen nu och känner mig bara väldigt lågt deprimerad och inte alls som jag har gjort tidigare.

    Vad kan jag göra för att sova ordentligt utan sömnpiller?

  • Svar på tråden Vaknar upp varje natt
  • Anonym (Q)

    Jag lider också av sömnlöshet sen natt/tidig morgon. 

    Det som (ibland) funkar för mig när jag vaknar är att lyssna på sömnhypnos (sök på youtube de finns flera olika) samt att ta melatonin (jag tar det om jag vaknar innan kl 3). Jag intalar mig att det att slappna av riktigt djupt eller meditera också ger värdefull återhämtning och vila även om jag inte lyckas somna om.

    Jag försöker också se till att jag motionerar ordentligt på morgonen/förmiddagen samt kommer ut i dagsljus under förmiddagarna. Inget kaffein efter lunch. Jag håller samma läggtider och går upp vi samma tid alla dagar, oavsett när jag vaknade.

    Hoppas att du får sova gott snart.

  • Aniiee

    Avsluta dagen med en promenade och en varm dusch och se om det hjälper. Sova på mage hjälper också ibland.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (40+)

    Hur gammal är du? Kan du vara i förklimakteriet? Läs om det! Då kanske det kan hjälpa med bioindentiska hormoner? Finns mycket info på nätet.

Svar på tråden Vaknar upp varje natt