• Anonym (TS)

Tycker ni att det är socialt accepterat att bita på naglarna?

Min partner (medelåldern) biter på naglarna konstant. Jag stör mig extremt på det och har blivit väldigt tjatig om det. Vilket jag fattar att hen stör sig på. 

Två frågor: 
    Tycker ni att det är ok att vuxna står och biter på naglarna bland andra, på möten, middagar osv?

Om svaret på ovan är nej, hur kan man hjälpa någon att sluta som själv inte tycker att det är ett problem?

• Svar på tråden Tycker ni att det är socialt accepterat att bita på naglarna?
  • Anonym (Summer)

Bland andra människor som på middag och möten är det ju ganska otrevligt att stoppa fingrarna i munnen. I hemmet så är det ju mer ok att vara lite äcklig ibland och bita på naglarna är nog en svår ovana att få bort.

Hur man får personen att fatta är nog svårt, men du kanske kan be någon vän till din partner att säga till? Inte så att partnern blir utskämd inför andra men om ni har en parmiddag och partnern börjar bita på naglarna att vännen lite diskret säger till efteråt att det inte är trevligt. Din partner kanske inte tänker på att andra kan finna det otrevligt? Eller förstår det men försvarar sig med att de inte gör det pga svårt att hålla sig ifrån ovanan? Din partner tänker säkert inte ens på att hen gör det och då blir det ju även jobbigt att prata om det efteråt.

• Anonym (Nej)

NEJ!! Det är jätteäckligt på alla plan! Googla på hur mycket skit man har under naglarna så ser du snabbt att det är allt annat än smart att göra, så kan du visa den infon för personen. Dessutom skulle jag säga att det är socialt sett idiotiskt, man håller inte på så, och så faktiskt barnsligt för så där håller inte vuxna på. Trippelfel med andra ord!

• Anonym (?)

Verkligen inte! Öööuurk

• Anonym (e)

Nej, det är givetvis inte ok men förstår inte personen själv detta är det nog dödsdömt att åtgärda.

• Goneril

Absolut inte godtagbart! Inte socialt acceptabelt, inte i något sammanhang. Det finns annat oskick som utestänger rent socialt såsom dåligt bordsskick, att snyta sig kraftigt och nysa vid bordet, slicka sig om fingrarna eller skräckscenariet; att snyta sig i servietten. Inte heller kul med folk som kammar sig eller håller på med håret vid bordet eller målar läpparna. Man får gå undan och fixa detta.                                                 Nu gällde frågan nagelbitning, resultatet av denna ovana är också gräsligt fult, nedbitna naglar. Se till att vederbörande gör manikyr, filar och jämnar till och sedan låter fingrarna vara i fred.                                                                                                       Ordentlig tillsägning, här måste man ryta i! Sen är det svårt att säga till, det medger jag. Servettsnytande kollegor slutade jag att luncha med, det blir ofta resultatet att man slutar umgås med folk som saknar hyfs.                                                                     

• Anonym

Hemma,  inga problem. 
    I sociala sammanhang,  inte ok. 

Att det är skit under naglarna drabbar ingen annan än nagelbitaren själv. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tycker ni att det är socialt accepterat att bita på naglarna?