• Anonym (Orka)

Svägerskan tar för mycket energi

Måste få råd i detta?
    Har familj med man å flera barn. Min man har en syster, som inga egna barn har. Fram tills för 4 år sedan då hon träffade en kille som har barn så har alltid våra barn gjort saker med henne, jag har valt att fira jular med deras familj vi har åkt på semestrar tillsammans. Men nu sen hon fått sina?bonusbarn? som nästintill skiter hon i våra barn. Varje jul så blir det bråk för hon väljer dom framför oss. Hon har inte ens lämnat julklappar för förra året.
    Ett av våra barn har tagit detta extra hårt, å vi har påpekat och samtalat med svägerskan. Men senast vände hon allt mot oss och sa att vi gjort fel å hon gjorde sig till offer. Detta är ett halv år sedan och hon har fortfarande inte ?bjudit till?. 
    Jag blir så arg å ledsen att hon gör som hon gör, skyller på att hon ingen tid har och att dom har så jobbigt med ett av hans barn, men hon skiter ju i mina.
    Jag och min man bråkar om detta då jag mår dåligt över det, han tycker inte heller det är kul. 
    Kan jag bryta med henne, nån som gjort det med en familjemedlem/släkting?

• Svar på tråden Svägerskan tar för mycket energi
  • Dexter dot com

Ser egentligen inte att hon gör något fel utan hennes prio ligger numera på sambons barn. Att vilja umgås med era barn är ju något valfritt och inget du kan ta för givet.  Tycker du det hon gör är så hemskt så självklart kan du bryta med henne

• Less is more

Nej, men jag vet att var och en har fullt upp med sina barn. Var och har sitt. Svårt för folk att ha tid för allt och alla.

Jag tänker att man får förbereda barnen att nu får de julklappar från er men inte deras faster. Inte för att faster inte tycker om dem - utan för att vi alla behöver ta det lugnt med pengarna och konsumtionen.

• Anonym (village wisdom)

Era barn är ju ert ansvar och om någon annan engagerar sig får det ses som en bonus. Nu har hon egen familj och då blir ofta andras barn mindre intressanta.

Däremot är det inte okej att först ge julklappar i flera år och sen bara sluta med det utan förklaring, det borde hon ha talat med er om. Kanske ni kunde ha gjort någon kompromiss där så att inte barnen undrar vad som sker och känner sig mindre dissade. Är det så att hon inte har råd nu, kanske?

Om de har ett barn som är struligt så kan det ta väldigt mycket energi och tid och sanningen är kanske att hon inte orkar mer än det hon gör för den egna familjen.

Bråkar ni om jul så fira inte jul ihop då ett par år. Bestäm att ni gör ett fikabesök i mellandagarna eller liknande som inte blir så jobbigt/upphaussat, och byt bara julklappar mellan barnen om alla vill det, till en förutbestämd kostnad.

Du kan aldrig tvinga henne att spendera ork och pengar som hon inte har, men detta kan ju vara övergående just nu atrt hon inte mäktar med allt socialt och om ni innan har haft en fin kontakt, är det inte synd att bränna dina skepp helt?

Ni kanske bara ska ha paus julen 2023 och låta upprördheten lägga sig?

• Anonym (Erica)

Jag tycker inte att du kan lägga någon skuld på henne. Hon har en egen familj att ta hand om nu.

Om du vill bryta med henne för att hon inte umgås med dina barn Så se till att vara överens med din sambo. Det är ändå hans och dina barns släkt.

• FruTe

Oj?jag tycker inte det låter så jättekonstigt faktiskt. Hon har väl inte lika mycket tid för dina barn nu när hon har bonusbarn. Tråkigt såklart, det förstår jag. Men känns lite överdrivet att bryta med henne pga det..

• Anonym (Orka)

Tack för era svar. Är svårt att förklara en lång situation med några rader. Det är bara svårt att förstå att en människa som funnits i barnens liv, å barnen är hennes ända släkt, å gjort saker med dom mellan 5-15 år beroende på volket barn helt plötsligt bara avslutar och tex inte går på tester, bio Gröna lund, som självklart vi betalar. Hon kommer aldrig få några egna barn då hon är för gammal å han vill inte ha fler. Jag ser ju till mina barn å deras besvikelse..
    Men tack, återigen för era svar.

• Anonym (Eline)

Vad hade du tänkt om det var hennes egna barn? Att hon fortfarande ska sätta dina främst?

Du, din man och dina barn är er familj och er prio 1.
    Din svägerska, hennes man och hans barn är deras prio 1.

Ni får väl föreslå att hitta på saker tillsammans, bjud hem dem på middag?

• Anonym (Eline)

Varför kan inte du och/eller deras pappa ta dem på teater, bio och gröna lund?

Eller att ni går båda familjerna tillsammans?

Om hon vill fira jul med dem varför bjuder ni inte in HELA hennes familj till att fira jul med er?

• Anonym (E)

Jättetrist att hon helt verkar släppt taget om era barn men just jul och liknande vore det konstigt om hon prioriterade er framför familjen hon lever med vanligtvis.

Kan alla göra saker ihop, en hög med barn, ni, hon, hennes partner?

• Anonym (Orka)

Självklart gör vi alla dessa saker med alla våra barn, precis som vilken familj som helst gör saker med sina barn.
    Det jag menade var att jag har svårt att förstå å acceptera att en vuxen människa gör så mot sina brorsbarn. Vi har förklarat för våra barn, men några av dom har tagit det hårt. Vi har bjudit in dom, men dom väljer hans familj, vi bjuder in på födelsedagar, men vi har aldrig blivit bjudna till dom. Sen är bara barnen där varannan helg så kan tycka att det kan finnas nån tid över till hennes brorsbarn. 

Svar på tråden Svägerskan tar för mycket energi