• Anonym (TS)

Era fördomar kring stor åldersskillnad i relationer?

Vad är era fördomar om människor med stora åldersskillnader. 

I min frågeställning syftar jag på minst 15 års åldersskillnad och där den yngsta är minst 20 år. Så vi inte diskuterar 15 åringar med 30 åringar. 

Så vad har ni för fördomar kring sådana relationer? 

• Svar på tråden Era fördomar kring stor åldersskillnad i relationer?
  • Anonym (Anna)

Jag är i dilemmat att jag är yngst på arbetsplatsen 38. Och blir flitigt uppvaktad av tre män nu i åldrarna, 47, 50 och 53. Jag är smickrad för detta är riktigt fina män med bra karriärer och jobbar inte i direkt anslutning till mig.

Men jag tänker om jag skulle välja någon av dem.. vad skulle mina föräldrar säga om jag presenterade en.. gubbe? Jag själv ser själv inte problemet med åldern men sett ur deras ögon.. känns lite pinsamt?

• Anonym (..)
    Anonym (TS) skrev 2023-10-01 19:53:09 följande:
    Era fördomar kring stor åldersskillnad i relationer?

Vad är era fördomar om människor med stora åldersskillnader. 

I min frågeställning syftar jag på minst 15 års åldersskillnad och där den yngsta är minst 20 år. Så vi inte diskuterar 15 åringar med 30 åringar. 

Så vad har ni för fördomar kring sådana relationer? 

Finns det inte nog med sådana trådar? Allt som folk kan tänkas skriva i denna har redan skrivits i andra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-01 19:59:39 följande:

Jag är i dilemmat att jag är yngst på arbetsplatsen 38. Och blir flitigt uppvaktad av tre män nu i åldrarna, 47, 50 och 53. Jag är smickrad för detta är riktigt fina män med bra karriärer och jobbar inte i direkt anslutning till mig.

Men jag tänker om jag skulle välja någon av dem.. vad skulle mina föräldrar säga om jag presenterade en.. gubbe? Jag själv ser själv inte problemet med åldern men sett ur deras ögon.. känns lite pinsamt?

Du är ju själv pass gammal är du inte ses som ung liksom. Det är ju inte så att någon som är 12 år äldre i din ålder kommer ses som särskilt stort.

Sedan handlar det ju om hur ni är som personer. Klickar ni? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (..) skrev 2023-10-01 20:02:24 följande:
    Finns det inte nog med sådana trådar? Allt som folk kan tänkas skriva i denna har redan skrivits i andra.
    Inte med de här ramarna vad jag sett. Där pratas det mest om extremt unga personer med otroligt mycket äldre män. Typ 15 åriga tjejer med med 35 åriga män. 
  • Meddelande borttaget
  • Guldnovan
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-01 19:59:39 följande:

Jag tror inte de skulle se någon av dem som gubbe. Du är ju snart 40 själv och enligt mig närapå jämnårig med samtliga. 
  • Guldnovan

Varför tror du att  alla har  fördomar om 15 års skillnad? 
    Iofs har du mängder av fördomar så jag förstår att du tror att det är normalt. 

• Anonym (stoooor åldersskillnad)

Det är 30 år mellan mig och min man. Alla fördomar om stor åldersskillnad jag hade innan  har visat sig vara sanna, både positiva och negativa. Ja, det är en trygghet att vara med någon som redan har allt sitt på det torra. Ja, det är ganska ojämnt med intressena. Lite som att jag har gemensamma intressen med honom men han har inga gemensamma intressen med mig. Jag vet hur det låter, ingen förstår nog vad jag menar med det. 

• Anonym (Ålder kan märkas ibland)

Undrar du för egen skull?
    Är du kär i någon 15 år yngre men är inte säker om hon tycker att det är ok?

Tex 40 och 55 tror jag inte att många skulle reagera på.
    Sen tror jag inte att så många 20 åringar blir tillsammans med 35 åringar men visst händer det. Då är det mer för att 20 åringar nyss gått ut gymnasiet och kanske vill plugga och leva studentliv, resa, inte har fast bostad med lån osv, man vill leva ungdomsliv men det gäller ju inte alla. En del gifter sig eller bli sambos och skaffar barn tidigt men de flesta väntar ju med barn till 30 årsåldern som numera är genomsnittsåldern för att skaffa barn, 35 åringar har ju pluggat klart och jobbat ett tag, vill ofta ska hus eller bostadsrätt, skaffa barn osv så lite på olika stadier för många men en del funkar det för så det har inte med fördomar att göra utan mer att inte lika många är på samma stadie  livet.
    Men som sagt för lite äldre är inte 15 år speciellt mycket.
    Dock kan det vara det vid äldre ålder.
    T ex vänners föräldrar det varit 10 års skillnad, När den ena gått i pension har den andra 10 år kvar att arbeta.
    Det kan vara helt ok men också bli jobbigt. 
    I det ena paret där mannen varit chef och jobbat mycket blev han passiv och bara väntade på att frun skulle komma hem, han hade så tråkigt själv och ville inte hitta på egna aktiviteter, det blev jobbigt även för frun som hade arbetskompisar och trivdes på jobbet. Mannen bara väntade på henne och ville då göra saker när hon ville vara hemma efter jobbet.
    I det andra paret blev det tvärtom, mannen umgicks med andra pensionärer, reste med andra, spelade ofta golf, vinresor mm, frun kände att hon inte kunde hänga på mannen på resor och middagar med vin mitt i veckan osv. Det blev obalans i förhållandena som det inte varit innan. 
    Så det är väl antingen när någon är väldigt ung och sen då vid pensionsålder som man påminns om sin ålder, skillnad i ålder märks inte lika mycket mellan 35-65 om gäller 15 år.

• Guldnovan
    Anonym (Ålder kan märkas ibland) skrev 2023-10-01 20:51:33 följande:

Undrar du för egen skull?
    Är du kär i någon 15 år yngre men är inte säker om hon tycker att det är ok?

Tex 40 och 55 tror jag inte att många skulle reagera på.
    Sen tror jag inte att så många 20 åringar blir tillsammans med 35 åringar men visst händer det. Då är det mer för att 20 åringar nyss gått ut gymnasiet och kanske vill plugga och leva studentliv, resa, inte har fast bostad med lån osv, man vill leva ungdomsliv men det gäller ju inte alla. En del gifter sig eller bli sambos och skaffar barn tidigt men de flesta väntar ju med barn till 30 årsåldern som numera är genomsnittsåldern för att skaffa barn, 35 åringar har ju pluggat klart och jobbat ett tag, vill ofta ska hus eller bostadsrätt, skaffa barn osv så lite på olika stadier för många men en del funkar det för så det har inte med fördomar att göra utan mer att inte lika många är på samma stadie  livet.
    Men som sagt för lite äldre är inte 15 år speciellt mycket.
    Dock kan det vara det vid äldre ålder.
    T ex vänners föräldrar det varit 10 års skillnad, När den ena gått i pension har den andra 10 år kvar att arbeta.
    Det kan vara helt ok men också bli jobbigt. 
    I det ena paret där mannen varit chef och jobbat mycket blev han passiv och bara väntade på att frun skulle komma hem, han hade så tråkigt själv och ville inte hitta på egna aktiviteter, det blev jobbigt även för frun som hade arbetskompisar och trivdes på jobbet. Mannen bara väntade på henne och ville då göra saker när hon ville vara hemma efter jobbet.
    I det andra paret blev det tvärtom, mannen umgicks med andra pensionärer, reste med andra, spelade ofta golf, vinresor mm, frun kände att hon inte kunde hänga på mannen på resor och middagar med vin mitt i veckan osv. Det blev obalans i förhållandena som det inte varit innan. 
    Så det är väl antingen när någon är väldigt ung och sen då vid pensionsålder som man påminns om sin ålder, skillnad i ålder märks inte lika mycket mellan 35-65 om gäller 15 år.

Så tror jag också att det kan vara. När båda är "mitt i livet" funkar det säkert bra. Men innan när den ena är väldigt ung och sen på slutet när den andre då är 65+ så är det problem. 
    Jag har alltid tänkt att 15 + är ok men nu är jag 57 och det vore för mycket. För varje år jag blir äldre minskar skillnaden uppåt jag kan tänka mig.
    Nu är det det 5+ högst  
Svar på tråden Era fördomar kring stor åldersskillnad i relationer?