Undrar du för egen skull?
Är du kär i någon 15 år yngre men är inte säker om hon tycker att det är ok?
Tex 40 och 55 tror jag inte att många skulle reagera på.
Sen tror jag inte att så många 20 åringar blir tillsammans med 35 åringar men visst händer det. Då är det mer för att 20 åringar nyss gått ut gymnasiet och kanske vill plugga och leva studentliv, resa, inte har fast bostad med lån osv, man vill leva ungdomsliv men det gäller ju inte alla. En del gifter sig eller bli sambos och skaffar barn tidigt men de flesta väntar ju med barn till 30 årsåldern som numera är genomsnittsåldern för att skaffa barn, 35 åringar har ju pluggat klart och jobbat ett tag, vill ofta ska hus eller bostadsrätt, skaffa barn osv så lite på olika stadier för många men en del funkar det för så det har inte med fördomar att göra utan mer att inte lika många är på samma stadie livet.
Men som sagt för lite äldre är inte 15 år speciellt mycket.
Dock kan det vara det vid äldre ålder.
T ex vänners föräldrar det varit 10 års skillnad, När den ena gått i pension har den andra 10 år kvar att arbeta.
Det kan vara helt ok men också bli jobbigt.
I det ena paret där mannen varit chef och jobbat mycket blev han passiv och bara väntade på att frun skulle komma hem, han hade så tråkigt själv och ville inte hitta på egna aktiviteter, det blev jobbigt även för frun som hade arbetskompisar och trivdes på jobbet. Mannen bara väntade på henne och ville då göra saker när hon ville vara hemma efter jobbet.
I det andra paret blev det tvärtom, mannen umgicks med andra pensionärer, reste med andra, spelade ofta golf, vinresor mm, frun kände att hon inte kunde hänga på mannen på resor och middagar med vin mitt i veckan osv. Det blev obalans i förhållandena som det inte varit innan.
Så det är väl antingen när någon är väldigt ung och sen då vid pensionsålder som man påminns om sin ålder, skillnad i ålder märks inte lika mycket mellan 35-65 om gäller 15 år.