• Anonym (LL)

    Hur funkar underhåll?

    Barnet är 13 och vill inte vara alls hos den andra föräldern längre pga konflikter. Den andra föräldern mottar hela barnbidraget även fast vi tidigare haft delad/gemensam vårdnad och sen har hen swishat mig halva. Har skickat över en kalkyl vad barnet kostar som hen sagt ok till men nu börjar hen strula och jag får tjata. Inte ens halva barnbidraget får jag längre. Pluggar och har det inte fett och stressen har börjat påverka mig negativt. Måste jag gå till domstol? 

  • Svar på tråden Hur funkar underhåll?
  • Anonym (11)

    Börja med att ringa FK och be dem om hjälp. Eller, börja med att läsa på deras hemsida först. Där står allt om underhåll. 

    BB kan du enkelt ansöka om att dela, eller om du ska ha hela, om barnet ska bo hos dig. Det löser FK, och den andra föräldern kan inget göra åt saken. Finns en blankett för det. 

  • Anonym (LL)
    Anonym (11) skrev 2023-10-03 07:12:36 följande:

    Börja med att ringa FK och be dem om hjälp. Eller, börja med att läsa på deras hemsida först. Där står allt om underhåll. 

    BB kan du enkelt ansöka om att dela, eller om du ska ha hela, om barnet ska bo hos dig. Det löser FK, och den andra föräldern kan inget göra åt saken. Finns en blankett för det. 


    Tack för svar. Var in och läste men vad jag förstod kan jag inte få mer än runt 1800 Hen tjänar betydligt mer än jag.
  • Anonym (D)
    Anonym (LL) skrev 2023-10-03 07:24:21 följande:
    Tack för svar. Var in och läste men vad jag förstod kan jag inte få mer än runt 1800 Hen tjänar betydligt mer än jag.
    Ska du ha mer än 1800 så behöver du gå till domstol. 
Svar på tråden Hur funkar underhåll?