• CaCo

    Hemska minnen

    Ni som har hemska minnen, vet ni hur man hantera hemska minnen?

    Jag vill helst glömma saker som jag skäms över. Och jag vill inte berätta vad det är.

    Ni får gärna berätta om era hemska minnen men ni måste inte.

    Hoppas jag får ett seriöst svar!

  • Svar på tråden Hemska minnen
  • Anonym (Resurgam)

    Man sysselsätter sin hjärna med allt möjligt tills tiden har gått så långt att man kan sluta tänka på hemska minnen.

  • Lynx123

    Det är skillnad på skam och skuld. Skam känner man oftast för den man är, att man till exempel är värdelös. Skuld kommer från saker man gjort.

    Oavsett vilket som är fallet för dig så kan terapi vara en bra start. Ett annat sätt är att börja göra fina saker för andra: vara hjälpsam, stöttande, tröstande. Ta en herrelös hund från hundgården på promenad. Håll en ledsen människas hand.

    Det kommer att gå bra!

  • felicityporter

    För att glömma hemska minnen bör man inte försöka komma ihåg och återberätta dessa. Jag har själv många hemska minnen men de är numera så diffusa så att jag knappt kommer ihåg dem och tänker verkligen inte försöka återuppliva dem genom att försöka minnas och dessutom behöva återberätta dem till andra på ett forum. Jag tror stenhårt på att det bästa för mig är att sopa dem under mattan för att jag ska må så bra som möjligt.

  • Anonym (H)
    felicityporter skrev 2023-10-03 22:45:13 följande:

    För att glömma hemska minnen bör man inte försöka komma ihåg och återberätta dessa. Jag har själv många hemska minnen men de är numera så diffusa så att jag knappt kommer ihåg dem och tänker verkligen inte försöka återuppliva dem genom att försöka minnas och dessutom behöva återberätta dem till andra på ett forum. Jag tror stenhårt på att det bästa för mig är att sopa dem under mattan för att jag ska må så bra som möjligt.


    Jag tänker att det beror på hur man är som person, hur man bäst hanterar det. Jag gjorde exakt tvärtom, gick i KBT för ett gammalt trauma. Där fick jag successivt närma mig traumat genom att i steg utsätta mig för miljöer och personer kopplade till traumat. Tog ca 1 år med ungefär 12 KBT sessioner men det fungerade super och jag har inga problem idag. Hade stressproblematik och koncentrationssvårigheter så jag behövde verkligen ta tag i det. Posttraumatisk stress kan verkligen sänka en.
Svar på tråden Hemska minnen