• CaCo

    Flytta från hemstaden

    Hej!

    Mitt mål är att flytta från min hemstad. Men just nu är det svårt pga att jag inte hittar ett bra jobb eller boende. Jag skulle känna mig överlycklig att flytta från min hemstad, men jag är j-----t långt ifrån mitt mål känner jag.

    Just nu bor jag i en tråkig stad och är arbetslös.

    Har ni nåt tips vad ska man göra steg för steg?

    Hoppas att jag får ett bra och seriös svar.

  • Svar på tråden Flytta från hemstaden
  • Kammen320

    Sök en utbildning i nån annan stad där du vill bo? Om det inte är nån av dom största studentstäderna kanske du kan få en studentlägenhet? 

  • Litorina

    Sök jobb på platser som verkar trevliga. En del kommuner låter folk utifrån och som fått jobb i kommunen gå före i kommunala bostadskön. 


    Annars det som nämnts, hitta en utbildning du vill gå och flytta dit. Om du läser på folkhögskola så har de nästan alltid ett internatboende, alltså att du hyr rum med delat kök med andra elever i direkt anslutning till skolan. 

  • FillippaFL

    Va kul att du vill flytta. Jobb känns viktigast. Har du en bra utbildning eller är det där du ska börja kanske?

  • CaCo
    Litorina skrev 2023-10-04 17:48:54 följande:

    Sök jobb på platser som verkar trevliga. En del kommuner låter folk utifrån och som fått jobb i kommunen gå före i kommunala bostadskön. 


    Annars det som nämnts, hitta en utbildning du vill gå och flytta dit. Om du läser på folkhögskola så har de nästan alltid ett internatboende, alltså att du hyr rum med delat kök med andra elever i direkt anslutning till skolan. 


    Jag vill inte studera. Dessutom är jag skoltrött
  • CaCo
    FillippaFL skrev 2023-10-04 17:50:17 följande:

    Va kul att du vill flytta. Jobb känns viktigast. Har du en bra utbildning eller är det där du ska börja kanske?


    Jag kan tänka mig b.la butik, lagermedarbetare eller restaurang. Jag kan inte dessutom gå i skolan längre pga ekonomi och diagnos (vill ej säga vad det är).
  • Litorina

    Är det något som hindrar dig från att söka massor med jobb på andra orter? Det ligger över 2000 tjänster som lagerarbetare ute på platsbanken. I Eslöv, Ödeshög och på massa andra trevliga orter. 


    Har du truckkort? Om inte är det en bra grej om du vill jobba på lager. Tar bara en eller ett par dagar att fixa. Om du varit utan jobb länge kanske AF kan ordna med det. 

  • CaCo
    Litorina skrev 2023-10-05 08:19:51 följande:

    Är det något som hindrar dig från att söka massor med jobb på andra orter? Det ligger över 2000 tjänster som lagerarbetare ute på platsbanken. I Eslöv, Ödeshög och på massa andra trevliga orter. 


    Har du truckkort? Om inte är det en bra grej om du vill jobba på lager. Tar bara en eller ett par dagar att fixa. Om du varit utan jobb länge kanske AF kan ordna med det. 


    Det är mest  "att hitta boende" som hindrar mig. Jag vet inte hur jag ska får tag på ett boende i andra orter.
  • Daisy28
    CaCo skrev 2023-10-05 12:28:09 följande:
    Det är mest  "att hitta boende" som hindrar mig. Jag vet inte hur jag ska får tag på ett boende i andra orter.
    Fixa ett jobb. Undvik storstäder
    När du har det letar du något tillfälligt, ta vad som helst
    Flytt
    Sen börjar du leta efter något eget mer permanent boende
  • Litorina
    CaCo skrev 2023-10-05 12:28:09 följande:
    Det är mest  "att hitta boende" som hindrar mig. Jag vet inte hur jag ska får tag på ett boende i andra orter.

    Du kan börja med att leta upp orter som erbjuder förtur i den kommunala bostadskön, eller orter där det finns flera lägenheter med omgående inflytt lediga. Sen söker du jobb på de orterna. När du fått ett jobb kontaktar du bostadsbolaget och berättar att du fått jobbet och behöver en bostad, så berättar de för dig hur du ska göra en ansökan.


    När man får bostad genom att gå före i kön får man generellt inte välja mellan flera lägenheter, utan första lediga med en hyra man klarar får man ta. Men ställ dig i bostadskö om du inte gillar lägenheten och leta vidare. Det är ofta lättare att leta bra bostad när man väl är på plats. 


    Har man otur kan det bli ett litet glapp mellan när jobbet börjar och när man får flytta in i lägenheten. Då kan man behöva bo på vandrarhem, i andrahand, som inneboende eller i uthyrningsstuga (leta på stugknuten och andra uthyrningssajter) eller liknande tills man får lägenheten. Frågar man sin nya chef snällt kan de kolla på arbetsplatsen om någon har en sommarstuga eller rum att hyra ut en kort period. Vandrarhem på landsbygden är annars ofta väldigt billiga under vinterhalvåret (om det inte är på en skidort). På Blocket kan man också hitta andrahandsuthyrare och folk som hyr ut rum. 


    Här finns en lista på orter som gav förtur för några år sedan: https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ger-jobb-fortur-bostadskon/ 

  • Litorina

    Ett tips när du väljer ort är att kolla om det finns någon förening som håller på med nåt du gillar: en brädspelsklubb, fotboll, filmklubb eller vad du nu kan tänkas gilla. Det är rätt skönt när man är nyinflyttad att kunna gå någonstans och träffa lite folk. 


    Och ännu ett tips: arbetsgivarna kommer förmodligen fråga varför du söker jobb på deras ort när du inte bor där, så ha ett bra svar på det förberett (eller skriv det i ansökan). Du vill ju inte att de ska tro att du flyr från ditt kriminella gäng tex. 

Svar på tråden Flytta från hemstaden