• Anonym (Searchers)

Filmen "Sökarna", Sveriges största kalkonfilm någonsin?

Ni som var tonåringar på 90-talet minns den säkert. Liam Norberg, Ray Jones IV och Jonas Karlsson spelade unga knarkare och värstingar, och Thorsten Flinck gjorde väl en oförglömlig roll som kola-Tony.

Filmen är väl mest ihågkommen för replikerna. men hur ser ni på den idag, såhär 30 år efteråt? Speglar den verkligen den undre världen på 90-talet som den var eller är den hemskt överdriven?

• Svar på tråden Filmen "Sökarna", Sveriges största kalkonfilm någonsin?
  • Anonym (icke)

Jag var tonåring på 90-talet men kanske för ung för jag har absolut ingen aning om vad du talar om.

• Anonym (Kermit)
    Anonym (Searchers) skrev 2023-10-04 21:35:06 följande:
    Filmen "Sökarna", Sveriges största kalkonfilm någonsin?

Det priset måste gå till Den gamle och monstret Kräks
  • Hjelm

Dålig, men långt ifrån värst.

Prova Under ditt parasoll.

• Anonym (Abc)

Den var väl någon slags efterapning på a clockwork orange. 

Ok film tycker jag. Även om den säkert inspirerar till en massa elände.

• Anonym (Svensk film suger)

Har inte sett den. Annars är väl de flesta svenska kalkonfilmerna regisserade av Colin Nutley med Helena Bergström i huvudrollen. Även de filmer som hon regisserat kvalar in där. 

Har stora förhoppningar på Karusellen som snart har biopremiär. 

• Anonym (Searchers)
    Anonym (Svensk film suger) skrev 2023-10-04 22:20:13 följande:

Har inte sett den. Annars är väl de flesta svenska kalkonfilmerna regisserade av Colin Nutley med Helena Bergström i huvudrollen. Även de filmer som hon regisserat kvalar in där. 

Har stora förhoppningar på Karusellen som snart har biopremiär. 

Tänker du på filmer som "Änglagården" t.ex.?

• Anonym (KILLA MIN FOT)

Kan tänka mig att den är rejält daterad.

Anonym (Searchers) skrev 2023-10-04 22:24:47 följande:
    Änglagård är väl några av de bättre vilket säger en del. Tänker på t ex Medicinen, Heartbreak Hotel, Angel, Bröllop, begravning och dop (kunde han inte kommit på nåt bättre än att kopiera nästan samma titel som Fyra bröllop... Och sen hans frus filmer, Se upp för dårarna, En underbar jävla jul. Skäms för att vara svensk, kan vi inte bättre än så? 
  • Anonym (63:a Q)
    Anonym (Svensk film suger) skrev 2023-10-05 07:32:56 följande:
    Änglagård är väl några av de bättre vilket säger en del. Tänker på t ex Medicinen, Heartbreak Hotel, Angel, Bröllop, begravning och dop (kunde han inte kommit på nåt bättre än att kopiera nästan samma titel som Fyra bröllop... Och sen hans frus filmer, Se upp för dårarna, En underbar jävla jul. Skäms för att vara svensk, kan vi inte bättre än så? 
    Så olika man kan tycka,  jag älskar de filmerna!
  • Anonym (Kermit)
    Anonym (63:a Q) skrev 2023-10-05 07:42:06 följande:
    Så olika man kan tycka,  jag älskar de filmerna!
    Medicinen, Dårarna och julfilmen gillar jag också!
    Anonym (Kermit) skrev 2023-10-05 08:18:18 följande:
    Medicinen, Dårarna och julfilmen gillar jag också!
    Underklass jämfört med många utländska regissörer som Adrian Lyne, Stanley Kubrick, Andrew Davis m fl. Anser att dom som gillar de flesta svenska filmerna inte har de största kraven på filmupplevelsen. 

För att inte glömma Darren Aronofsky. 

• Anonym (Kermit)
    Anonym (Svensk film suger) skrev 2023-10-05 10:17:43 följande:
    Underklass jämfört med många utländska regissörer som Adrian Lyne, Stanley Kubrick, Andrew Davis m fl. Anser att dom som gillar de flesta svenska filmerna inte har de största kraven på filmupplevelsen. 
    Gillar jag en film så gör jag det. Ibland vill jag se nåt lättsamt, andra gånger nåt djupare.
  • Anonym (Cinemaderella)
    Anonym (Searchers) skrev 2023-10-04 22:24:47 följande:
    Änglagård är faktiskt rätt så himla bra!
  • Anonym (Cinemaderella)

Sökarna är fruktansvärt dålig. 

Alltså den är ju liksom så dåligt gjord!!! Uselt ljus, ljud och hela filmen påminner om nåt som tre killar i nian skulle kunna spela in nästan. Svårt att se sökarna som en riktig film. Fast nu har jag nog inte sett filmen sedan 1994 eller kanske 1995 iofs. Sett den ett antal gånger på VHSkasett. Men jag försökte komma på vad som skulle va så bra? Filmen fick oerhört mycket uppmärksamhet när den kom och jag tror den fick en rejäl dos gratisreklam av att en av huvudkaraktärerna åkte in i finkan för bankrån där precis när den hade premiär. 

Sen hade vi ju haft Stockholmsnatt iofs utav han sossepedofilen Hildebrand, men i övrigt var väl filmen Sökarna ganska nyskapande i att vi inte hade haft så många svenska filmer som skildrade det mörka samhället med droger och ungdomsvåld och värstingar. 

Men bra nej det är den inte.

• Anonym (Searchers)
    Anonym (Cinemaderella) skrev 2023-10-05 10:44:34 följande:

Sökarna är fruktansvärt dålig. 

Alltså den är ju liksom så dåligt gjord!!! Uselt ljus, ljud och hela filmen påminner om nåt som tre killar i nian skulle kunna spela in nästan. Svårt att se sökarna som en riktig film. Fast nu har jag nog inte sett filmen sedan 1994 eller kanske 1995 iofs. Sett den ett antal gånger på VHSkasett. Men jag försökte komma på vad som skulle va så bra? Filmen fick oerhört mycket uppmärksamhet när den kom och jag tror den fick en rejäl dos gratisreklam av att en av huvudkaraktärerna åkte in i finkan för bankrån där precis när den hade premiär. 

Sen hade vi ju haft Stockholmsnatt iofs utav han sossepedofilen Hildebrand, men i övrigt var väl filmen Sökarna ganska nyskapande i att vi inte hade haft så många svenska filmer som skildrade det mörka samhället med droger och ungdomsvåld och värstingar. 

Men bra nej det är den inte.

Jag har på senare år kommit att tycka att den är bra och underhållande just för att den är så dåligt gjord. Den har ju blivit en kultklassiker pga det och pga de "låga" replikerna. Vidriga lärar.karaktärer som den som spelas av  Örjan Ramberg (studierektorn) hade nog också hög igenkänningsfaktor hos de som hade haft med sådana att göra i skolan, även om karaktärerna var överdrivna, som sagt.

Även scenen där skinnskallarna (nazzarna) kommer och vrålar och ger sig på Liam och hans gäng är ju ett kännemärke från 90--talet. Det var ju så det var lite överallt, det var sådana man aktade sig för eller var rädd att åka på stryk av,

• Pehrmedh
    Anonym (Svensk film suger) skrev 2023-10-05 10:19:12 följande:

För att inte glömma Darren Aronofsky. 

Requiem For A Dream är hypnotiskt bra.

Den har allt. Spänande story, snyggt filmad och perfekt filmmusik.

Black Swan är också väldigt bra.
  • Anonym (A)

Sökarna i all ära men vill man se en riktigt dålig film kan man dra på Gangster.
    Det är en skitrulle av rang.

Pehrmedh skrev 2023-10-05 13:05:16 följande:
    Requiem For A Dream är hypnotiskt bra.

Den har allt. Spänande story, snyggt filmad och perfekt filmmusik.

Black Swan är också väldigt bra.
    Det är riktigt bra filmer båda två. Black Swan är ju fantastiskt regisserad och en av mina absolut favoritfilmer. 
Svar på tråden Filmen "Sökarna", Sveriges största kalkonfilm någonsin?