Anonym (Cinemaderella) skrev 2023-10-05 10:44:34 följande:
Sökarna är fruktansvärt dålig.
Alltså den är ju liksom så dåligt gjord!!! Uselt ljus, ljud och hela filmen påminner om nåt som tre killar i nian skulle kunna spela in nästan. Svårt att se sökarna som en riktig film. Fast nu har jag nog inte sett filmen sedan 1994 eller kanske 1995 iofs. Sett den ett antal gånger på VHSkasett. Men jag försökte komma på vad som skulle va så bra? Filmen fick oerhört mycket uppmärksamhet när den kom och jag tror den fick en rejäl dos gratisreklam av att en av huvudkaraktärerna åkte in i finkan för bankrån där precis när den hade premiär.
Sen hade vi ju haft Stockholmsnatt iofs utav han sossepedofilen Hildebrand, men i övrigt var väl filmen Sökarna ganska nyskapande i att vi inte hade haft så många svenska filmer som skildrade det mörka samhället med droger och ungdomsvåld och värstingar.
Men bra nej det är den inte.
Jag har på senare år kommit att tycka att den är bra och underhållande just för att den är så dåligt gjord. Den har ju blivit en kultklassiker pga det och pga de "låga" replikerna. Vidriga lärar.karaktärer som den som spelas av Örjan Ramberg (studierektorn) hade nog också hög igenkänningsfaktor hos de som hade haft med sådana att göra i skolan, även om karaktärerna var överdrivna, som sagt.
Även scenen där skinnskallarna (nazzarna) kommer och vrålar och ger sig på Liam och hans gäng är ju ett kännemärke från 90--talet. Det var ju så det var lite överallt, det var sådana man aktade sig för eller var rädd att åka på stryk av,