• SaraHera

    Är killar verkligen så här?

    Jag brukar läsa mycket på flashback forum. Ju mer jag jag läser där. Desto mer undrar jag om killar/män verkligen är så här i verkligheten?

    Jag är en ganska ung tjej, har varit med en kille i ett förhållande tidigare. Han var snäll så och fina värderingar. Kände mig alltid respekterad. I alla fall, så tog det slut då han flyttade till USA för studier.Och jag har funderat på att börja dejta igen. Har varit ifrån det ett tag. Men alltså helt seriöst så blir jag lite avskräckt när jag läser hur killar ser på tjejer där.

     Man måste vara smal, tränad, helst blond och blåögd. Jag tycker ibland att det låter väldigt kvinnofientligt  och att det hyser mycket förakt till tjejer. När jag ser allt detta. Känner jag mig inte alls sugen att träffa en kille. Känns som de mäter en ens kropp och utseende. Visst att det spelar in. Men är det så avgörande? 

    Samtidigt klagas det och pratas mycket om att killar och tjejer tagit avstånd ifrån varandra. Jag förstår varför när man ser och läser sånt här.

  • Svar på tråden Är killar verkligen så här?
  • Freddie K

    Många killar är väldigt utseendefixerade, men det är kvinnor med. Jag försvarar dem inte. Det bara är så. Jag själv tycker man borde gå mer på insidan. Inte för att jag tror att jag är bättre än andra för det.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Lina)

    Om man ska bilda sig en uppfattning om män utifrån det man läser på Flashback så kan det bli en ganska negativ uppfattning, ja. Då kan det verka som att de flesta män är väldigt kvinnofientliga. 

    Men samma sak gäller om man ska bilda sig en uppfattning om kvinnor utifrån det man läser på familjeliv. Då kan man få en uppfattning av att kvinnor är väldigt mansfientliga och förväntar sig män som är minst 185 cm långa. 


    Mitt råd är att inte bilda dig en uppfattning om kvinnor/män baserat på vad folk skriver på ett anonymt internetforum som är till för att provocera och skapa diskussioner. Då blir det en ganska skev och missvisande bild eftersom folk är hårda på internet.

    Men det stämmer att utseendet på kvinnor är väldigt viktigt för män när det kommer till val av partner eftersom män är mer visuella än kvinnor.

  • SaraHera
    Freddie K skrev 2023-10-05 15:41:55 följande:

    Många killar är väldigt utseendefixerade, men det är kvinnor med. Jag försvarar dem inte. Det bara är så. Jag själv tycker man borde gå mer på insidan. Inte för att jag tror att jag är bättre än andra för det.


    Ja det kan nog stämma. Tar inte partier för kön. Men jag pratade med min mamma om hur det var på hennes tid. Jag upplever att det är ett mycket värre klimat idag. Ibland undrar jag , om inte det är det här som förstör och gör att det ser ut som det gör. Man är så inne i en specifik bild av vad man vill ha. Ibland känns det så.plastigt när man läser det. Sunkigt kanske är rätt ord. 

    Jag kanske är för ung än men det finns säkert äldre kvinnor som har mer erfarenhet av killar än jag. Som kan svara i denna tråd. Även killar själva såklart. Som du. Tack.
  • SaraHera

    Lina, tack för ditt svar. Jag får nog börja känna en kille som går på lite mer än enbart utseende om det nu finns. Jag blir väldigt avtänd av ett sådant beteende personligen. Men det är kanske som du säger. Internet är man mer "fri". Beter sig på annat sätt än vad man gör irl.

  • Freddie K
    SaraHera skrev 2023-10-05 15:49:57 följande:
    Ja det kan nog stämma. Tar inte partier för kön. Men jag pratade med min mamma om hur det var på hennes tid. Jag upplever att det är ett mycket värre klimat idag. Ibland undrar jag , om inte det är det här som förstör och gör att det ser ut som det gör. Man är så inne i en specifik bild av vad man vill ha. Ibland känns det så.plastigt när man läser det. Sunkigt kanske är rätt ord. 

    Jag kanske är för ung än men det finns säkert äldre kvinnor som har mer erfarenhet av killar än jag. Som kan svara i denna tråd. Även killar själva såklart. Som du. Tack.
    Jag är 40 och det känns som att för 20 år sen så var klimatet inte alls så här. Kanske har med att jag har blivit äldre och har dåligt självförtroende som gör att jag tycker så, men man matas hela tiden om ideal och sånt. Folk jag träffar verkar tycka om mig ganska mycket för den jag är, men jag är inte snygg och det gör att jag inte får någon tjej. Oj, det lät lite bittert kanske, men.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Postman

    De flesta av oss har väl önskemål om en eventuell partner, så även du även om det nu inte alltid blir så sen i slutändan. 


    Dra inte för stora växlar av vad du läser här på internet, det är väldigt många människor som skriver märkligt. Ser du dig om i samhället så får rätt många kvinnor/män till det ändå.   


    Har du helt tappat tron på killar, ja då får du vara singel eller börja titta efter tjejer.  

  • Anonym (Karalina)

    Ja,  i ganska mycket de är så. Också, mänskligheten hinner inte att förändra så snabbt, för 500 år sedan, för 20 år sedan, det var likadant. Vi ser utseende som vi tycker om. På internet förstås, vi kan välja bilder, filtrera, förbättra utseende som vi vill. Därför talar det mycket till våra instinkter, också en del skriver ämnen de inte kan representera annanstans. 

  • Anonym (?)

    Om man skulle generalisera män eller kvinnor för den delen baserat på de som hänger på Flashback så skulle man tappa tron på mänskligheten.
    Baserat på vad jag sett är det ju inte direkt intelligens-reserven  ....

  • EnAnonumius

    Alltså du kan ju inte dra generaliseringar om killar baserat på enbart  de som skriver på Flashback.

    Det är 156062 medlemmar (män och kvinnor) på Flashback.
    2022 var vi 10521560 invånare i Sverige.
    156062/10521560= 0,14--> 1,4%

    Flashbacks medlemmar (mån och kvinnor) utgör ju bara 1,4% av Sveriges hela befolkning (män och kvinnor).
    Så även om Flashbacks medlemmar isig är majoritet män  så blir det ju ändå för lite att använda sig av som bas för att dra generella slutsatser om män i allmänt.

    Sedan så får man aldrig förglömma..
    Människor, oavsett kön, har preferenser.
    Vanligast är det, oavsett kön, att dessa preferenser är en blandning av både utseende och personlighet.

    Fast tittar du utanför internet, d.v.s gå och runt om kring dig när du är ute, så ser du ju att det är många många par egentligen..



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är killar verkligen så här?