• Anonym (Medicin)

    Lamotrigin, utan att vara bipolär

    Nån som äter lamotrigin utan att vara bipolär?
    Jag har provat typ alla ssri/snri och får fruktansvärda biverkningar som inte går över. Läkaren nämnde något om lamotrigin. Jag behöver nåt som kan stabilisera mig lite. Pga vissa orsaker ( vill inte gå in på vad ) så känner jag mig väldigt nedstämd, lust att gråta hela tiden och känner mig ostabil på nåt sätt. Dåligt tålamod och lätt till irritation mm. 


    Blir ju lite rädd när jag läser FASS att ilska/irritation är en biverkan. Usch, är allmänt rädd för att prova nya mediciner.

    Någon med erfarenhet av lamotrigin?
    tips om kost, motion, terapi undanbedes. 

  • Svar på tråden Lamotrigin, utan att vara bipolär
  • Anonym (Depression)

    För mig hjälpte den ingenting alls. Minns inga biverkningar av just den faktiskt. Men de vanliga antidepp fick jag också hemska biverkningar av.

  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Depression) skrev 2023-10-05 18:51:00 följande:

    För mig hjälpte den ingenting alls. Minns inga biverkningar av just den faktiskt. Men de vanliga antidepp fick jag också hemska biverkningar av.


    Vad tar du istället då?
  • Anonym (Nora)

    Jag tog den flera år och för mig hjälpte den jättebra enda nackdelen var att jag tappade otroligt mycket hår och det växte inte ut igen när jag slutade.  

  • Anonym (Ja)

    Jag har visserligen diagnosen bipolär, men tänker att jag kan lugna med att det inte alls behöver vara svåra bieffekter.

    Jag åt ssri först och upplevde det mycket stabilare med lamotrigin. Jag har en biverkning och det är att jag blir ostadig om jag tar hög dos vid ett tillfälle. Så antingen delar jag upp den så att jag tar halva på morgonen och halva på kvällen, eller så tar jag hela dosen på kvällen då det inte spelar någon roll om jag är lite yr när jag ändå sover. 

  • Anonym (Depression)
    Anonym (Medicin) skrev 2023-10-05 18:56:06 följande:
    Vad tar du istället då?
    Ingenting. Läkarna verkar ha gett upp tanken på medicinering.
  • Anonym (Jo)

    Jag har tagit den i många år. Innan dess hade jag provat en stor mängd medicin samt ECT-behandling och blev bara sämre och sämre. Var inlagd länge och väldigt självskadande och suicidal. Det var först när jag började med Lamotrigin som det vände. 


    Jag har inte direkt några biverkningar. Vid insättning däremot fick jag en enorm klåda liksom innanför huden på handflator och fotsulor. Fick minska dosen och trappa upp väldigt sakta så la det sig. Det jag kan känna nu är att jag kanske är lite avtrubbad. Den har jämnat ut humöret åt båda håll så att säga. Jag kan skratta och vara glad men sådär riktigt lycklig blir jag inte längre. Men mycket hellre detta än alternativet.

    Om du har tankar på att skaffa barn kan jag tillägga att jag även tog den under graviditeten. Trappade ner till 200mg (från tidigare 500mg) och hade en del extrakontroller men fick en frisk och fin kille som nu är 11 år.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Jo) skrev 2023-10-05 19:33:09 följande:

    Jag har tagit den i många år. Innan dess hade jag provat en stor mängd medicin samt ECT-behandling och blev bara sämre och sämre. Var inlagd länge och väldigt självskadande och suicidal. Det var först när jag började med Lamotrigin som det vände. 


    Jag har inte direkt några biverkningar. Vid insättning däremot fick jag en enorm klåda liksom innanför huden på handflator och fotsulor. Fick minska dosen och trappa upp väldigt sakta så la det sig. Det jag kan känna nu är att jag kanske är lite avtrubbad. Den har jämnat ut humöret åt båda håll så att säga. Jag kan skratta och vara glad men sådär riktigt lycklig blir jag inte längre. Men mycket hellre detta än alternativet.

    Om du har tankar på att skaffa barn kan jag tillägga att jag även tog den under graviditeten. Trappade ner till 200mg (från tidigare 500mg) och hade en del extrakontroller men fick en frisk och fin kille som nu är 11 år.


    Och jag är alltså inte bipolär. Har aldrig haft maniska eller hypomaniska perioder, bara återkommande depressioner.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Jo) skrev 2023-10-05 19:39:01 följande:
    Och jag är alltså inte bipolär. Har aldrig haft maniska eller hypomaniska perioder, bara återkommande depressioner.
    Men tycker du den hjälper bra mot depressionen? På vilket sätt isåfall? 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Medicin) skrev 2023-10-05 19:44:00 följande:
    Men tycker du den hjälper bra mot depressionen? På vilket sätt isåfall? 
    Ja den fungerar bra. Håller mig jämn. Visst har jag bättre och sämre perioder men de sämre perioderna är ändå helt hanterbara och jag klarar av att jobba även då.
Svar på tråden Lamotrigin, utan att vara bipolär