Fråga om BMI och livsfara
Hej alla,
Jag har en vän som ligger på ett sjukt lågt BMI (det varierar lite mellan 10 och 11), och jag har försökt få henne att fatta att det är typ livsfarligt, och att hon inte kommer att överleva särskilt länge på det BMI:et, men hon lyssnar inte öht utan bara viftar bort det. Jag har försökt hitta info om hur länge man faktiskt kan överleva på ett så lågt BMI, men lyckas inte... om någon här inne (gärna en läkare, sjuksköterska eller annan professionell vårdgivare) kan svara på hur länge man som längst kan överleva på detta BMI (helst med källa/baserat på gedigen professionell erfarenhet) hade jag blivit jätteglad. Jag fattar att det varierar enormt, och beror på tusen olika saker, men om nån vet vad som är möjligt som absolut längst, om allt övrigt i situationen är optimalt, hade det varit perfekt.
Tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-08 03:00
Tusen tack till alla er som svarat hjälpsamt! Till er som tror att jag ljuger om min väns BMI kan jag bara säga att då behöver ni ju inte bry er om tråden. Det känns oerhört trist att bli ifrågasatt när jag är genuint orolig... Jag kan garantera att det är full möjligt (om än livsfarligt) att ligga på ett BMI mellan 10 och 11 om det sen är nån som väljer att inte tro på det kan jag ju inte göra så mycket åt saken. Bara lite trist att man uttalar sig om saker som man helt uppenbart inte vet nåt om....