• Anonym (Orolig för min vän)

Fråga om BMI och livsfara

Hej alla,

Jag har en vän som ligger på ett sjukt lågt BMI (det varierar lite mellan 10 och 11), och jag har försökt få henne att fatta att det är typ livsfarligt, och att hon inte kommer att överleva särskilt länge på det BMI:et, men hon lyssnar inte öht utan bara viftar bort det. Jag har försökt hitta info om hur länge man faktiskt kan överleva på ett så lågt BMI, men lyckas inte... om någon här inne (gärna en läkare, sjuksköterska eller annan professionell vårdgivare) kan svara på hur länge man som längst kan överleva på detta BMI (helst med källa/baserat på gedigen professionell erfarenhet) hade jag blivit jätteglad. Jag fattar att det varierar enormt, och beror på tusen olika saker, men om nån vet vad som är möjligt som absolut längst, om allt övrigt i situationen är optimalt, hade det varit perfekt.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-08 03:00
    Tusen tack till alla er som svarat hjälpsamt! Till er som tror att jag ljuger om min väns BMI kan jag bara säga att då behöver ni ju inte bry er om tråden. Det känns oerhört trist att bli ifrågasatt när jag är genuint orolig... Jag kan garantera att det är full möjligt (om än livsfarligt) att ligga på ett BMI mellan 10 och 11 om det sen är nån som väljer att inte tro på det kan jag ju inte göra så mycket åt saken. Bara lite trist att man uttalar sig om saker som man helt uppenbart inte vet nåt om....

• Svar på tråden Fråga om BMI och livsfara
  • Anonym (Maria)

Men TS jag tänker att det borde gå att få personen tvångsinlagd? Jag vet dock inte hur det går till. Kanske börja med att rådfråga 1177 hur gången i vården är när man befarar att en person har dödlig undervikt och farlig för sig själv?  Eller ska det anmälas någonstans? Poliser kan ju hämta personer som uppenbart inte kan ta hand om sig själva, och tex transportera dem till psyk. men vet inte om det kan vara tillämpbart här.
    Kanske någon annan här som har bättre koll på LPT och sådant?

Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 02:24:49 följande:

Men TS jag tänker att det borde gå att få personen tvångsinlagd? Jag vet dock inte hur det går till. Kanske börja med att rådfråga 1177 hur gången i vården är när man befarar att en person har dödlig undervikt och farlig för sig själv?  Eller ska det anmälas någonstans? Poliser kan ju hämta personer som uppenbart inte kan ta hand om sig själva, och tex transportera dem till psyk. men vet inte om det kan vara tillämpbart här.

Ja, hon skulle helt klart bli LPT:ad om vården hade koll på henne. Jag är bara orolig för vad hon skulle göra om polisen kom o försökte hämta henne, hon är sjukt impulsiv, och jag överdriver inte när jag tror att det skulle finnas en väldigt stor risk att hon skulle hoppa ut genom fönstret om polisen kom (vilket hon definitivt inte skulle överleva)...
    RaYzLeR skrev 2023-10-07 02:43:32 följande:

Har man anorexia om man har ett BMI på 10 till 11?

Ja, med stor sannolikhet. Man kan så klart ha ett så lågt BMI även av andra orsaker, men det vanligaste är nog helt klart anorexia.
  • Anonym (S)
    RaYzLeR skrev 2023-10-07 02:43:32 följande:

Har man anorexia om man har ett BMI på 10 till 11?

Anorexia är en psykisk sjukdom och mäts inte i bmi. Anorexia handlar om hur man tänker och vad man väljer att göra. 

Ett väldigt lågt bmi kan bero på anorexia, men det kan också bero på annat. T.ex. fysisk sjukdom eller att man inte har tillgång till mat.
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 02:24:49 följande:

Jag har för mig att jag hört att det är socialtjänsten man ska vända sig till när någon har psykisk ohälsa och är en fara för sig själv. Men jag är inte helt säker på var jag hörde det och om det stämmer.
    Anonym (S) skrev 2023-10-07 03:02:54 följande:
    Anorexia är en psykisk sjukdom och mäts inte i bmi. Anorexia handlar om hur man tänker och vad man väljer att göra. 

Ett väldigt lågt bmi kan bero på anorexia, men det kan också bero på annat. T.ex. fysisk sjukdom eller att man inte har tillgång till mat.
    Exakt så. Med tillägget att jo - det mäts i BMI i så motto att ett av kriterierna för just anorexia är att man har en påtagligt låg vikt. Så medan ett lågt BMI inte per automatik innebär att man har anorexia (även om det nog är den troligaste orsaken, i alla fall bland folk i Sverige), måste man ha ett lågt BMI/klassas som underviktig för att få diagnosen anorexia.
    Anonym (Orolig för min vän) skrev 2023-10-07 03:08:45 följande:
    Exakt så. Med tillägget att jo - det mäts i BMI i så motto att ett av kriterierna för just anorexia är att man har en påtagligt låg vikt. Så medan ett lågt BMI inte per automatik innebär att man har anorexia (även om det nog är den troligaste orsaken, i alla fall bland folk i Sverige), måste man ha ett lågt BMI/klassas som underviktig för att få diagnosen anorexia.
    plus att man måste uppfylla ett antal andra kriterier också, förstås.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig för min vän) skrev 2023-10-07 02:54:19 följande:
    Ja, hon skulle helt klart bli LPT:ad om vården hade koll på henne. Jag är bara orolig för vad hon skulle göra om polisen kom o försökte hämta henne, hon är sjukt impulsiv, och jag överdriver inte när jag tror att det skulle finnas en väldigt stor risk att hon skulle hoppa ut genom fönstret om polisen kom (vilket hon definitivt inte skulle överleva)...
    Nej, det skulle hon inte. LPT (Lagen om psykiatrisk tvångsvård) bygger på tre grundprinciper som måste uppfyllas och såvitt jag ser så uppfyller hon inget av dem:

1. Lider av en allvarlig psykisk störning

Begreppet avser psykiatriska tillstånd som präglas av störd realitetsprövning eller hög suicidrisk, till exempel:

Psykotiska tillstånd

Svåra personlighetsstörningar

Maniska skov

Svåra depressioner

2. Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård)

Med detta menas att det vid utebliven vård föreligger en fara för egen eller i viss mån annan persons liv och hälsa. Oundgängligheten ska bedömas i förhållande till personens levnadsförhållanden och möjlighet att tillgodogöra sig alternativa vårdformer.

3. Motsätter sig erbjuden vård alternativt att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med personens samtycke

Det sist nämnda förhållandet kan till exempel råda när en patient har en påtagligt bristande insikt i sitt sjukdomstillstånd och vårdbehov eller om patientens inställning till erbjuden vård växlar snabbt.

www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt/

SAMTLIGA tre måste vara uppfyllda. Din vän lider inte av någon psykisk störning, hon har inte behov av akut psykiatrisk vård dygnet runt och hon har inte tackat nej till erbjuden psykiatrisk vård som är avgörande för hennes överlevnad eller psykiska tillstånd (se punkt 2). ALLA TRE måste alltså vara uppfyllda för LPT, så nej, det kommer hon inte få.

På samma sätt som alkoholister tillåts supa ihjäl sig så får man som människa faktiskt också svälta sig till döds.
  • Anonym (Tyvärr)

Din vän kommer tyvärr antagligen att dö. Hur snart är svårt att säga, men även om hon skulle läggas in på sjukhuset IDAG och vara 100 % mottaglig för vård så skulle hon antagligen avlida ändå. Jag beklagar sorgen i förväg. Denna studie som jag hittade visar att personer med BMI 11 eller lägre antagligen dör trots vård:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23929026/

Five patients who died had a BMI under 11, indicating that patients with an extremely low BMI may be likely to die, despite admission.

Svar på tråden Fråga om BMI och livsfara