• Hejhejsommar1

Polis och soc hjälp!

Hej, jag ska försöka sammanfatta mig kort..
    igår hade jag och min sambo ett stort bråk efter att ha varit irriterade och småbråkat med varandra i ca 2 veckor. vi har varit tillsammans i 15 år och har inte bråkat på det här sättet. Det som hände var väl att bägaren rann över jag sa extrema saker vilket min sambo också gjorde, detta leda till att sambon ringde till psyk för att jag sa i stridens hetta att jag kommer ta mitt liv (Har ingen depression, ångest eller psykisk sjukdom i bakgrunden). personalen som kom tyckte inte att jag inte var självmordsbenägen. tyvärr så tryckte min sambo på mycket vilket ledde i att psyk ringde polisen. 

polisen tyckte heller inte att psyk behövdes. dom upplevde det mer som det var ett ordentligt bråk. polisen var trevlig och förstod situationen men sa innan dom gick att dom alltid gör en soc anmälan eftersom ett barn är i hemmet (som sov igenom allt). På polisen lät det som att det inte är nån fara och att det är upp till soc om dom upptar anmälan och att dom isåfannafall vanligtvis ringer upp oss och ser om dom kan hjälpa oss på något sätt? 

nu jag så fruktansvärt ledsen och nojig över detta med anmälan då jag aldrig varit med om något likande tidigare. vad har ni för erfarenhet om vad som kommer hända.

för övrigt är både jag och sambon vänner nu och insett att vi gjort fel, vi har båda fast jobb, dricker inte röker inte tar väl hand om våran son och har en trygg miljö 

• Svar på tråden Polis och soc hjälp!
  • Mia448

Tycker soc verkar vara väldigt ojämnt. Ibland tas barn för minsta lilla, typ ena föräldern har svårt att samarbeta med den andra. Medan de i andra fall låter barn vara kvar i hemska förhållanden typ drogmissbrukande föräldrar. 

• felicityporter

Håll tummarna för att ni får en vettig handläggare är allt jag kan säga. Förlorade mina barn på ungefär samma vis som hänt er.

• enmamma

Nej soc tar inte barn så lättvindigt.
    Om ni är stabila utan tidigare problematik och ungen mår bra så är det ingen fara.
    Tycker dock ni ska sätta er ner och utarbeta en plan för att något liknande inte ska ske igen.
    Varför grälade ni?
    Triggade ni varandra?

• SmulanFnulan

Du fokuserar på helt fel saker. Soc och polisen är ett syntom på att du och din sambos relation är dysfunktionell. Vad ska du och din sambo göra för att det här inte upprepas i framtiden? För det som hänt rinmar jävligt illa med att samtidigt vara förälder.

• Lynx123

Kan inte låta bli att bedrövas för er sons skull. Det här ska inga barn behöva utsättas för. Hoppas att ni söker hjälp - det här får aldrig hända igen.

• Tow2Mater
    Lynx123 skrev 2023-10-07 20:17:51 följande:

Kan inte låta bli att bedrövas för er sons skull. Det här ska inga barn behöva utsättas för. Hoppas att ni söker hjälp - det här får aldrig hända igen.

Barnet i fråga sov ju.
  • Miooo
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 20:28:21 följande:
    Barnet i fråga sov ju.
    Tror du verkligen det? Om grälet var högljutt gissar jag att barnet vaknade men vågade inte säga något utan låg kvar och låtsades sova. Det är naivt att tro att barn inte märker när föräldrarna bråkar 
  • Tow2Mater
    Miooo skrev 2023-10-07 21:32:16 följande:
    Tror du verkligen det? Om grälet var högljutt gissar jag att barnet vaknade men vågade inte säga något utan låg kvar och låtsades sova. Det är naivt att tro att barn inte märker när föräldrarna bråkar 
    Många barn sover igenom alla ljud.
  • IQfiskpinne

Jag tycker att du fokuserar på fel saker.

Att det är synd om dig och sambon p.g.a. ni kommer få det jobbigt genom att gå på pinsamma möten med soc osv. är ett litet problem jämfört med situationen du beskrev.

Att ni sa extrema saker till varandra, du hotade med självmord och att din sambo ringde psyk är inte bara "ett litet bråk". Jag tycker det osar destruktiv relation lång väg och det ska inget barn växa upp i och det är inte bra för dig heller. I varje våldsam relation börjar det med ett litet slag eller en elak kommentar. Och hur kan du veta att ditt barn inte vaknade av ert gräl eller känt av den tryckta stämningen tiden som vanligt?

Sen gör alla människor misstag men du och din sambo bör ta det som en väckarklocka. Gå in med ingången att det är allvarligt. Ta emot hjälpen ni får och gå i parterapi. Jag hoppas er handläggare på soc kommer försöka spela ner situationen som du gör.

• Lynx123

Spelar ingen roll om barnet sov eller ej. Konsekvenserna kan ju bli fruktansvärda om paret bråkar på det här sättet. Bara att polis och soc kontaktas visat ju på hur problematisk situationen är.

Svar på tråden Polis och soc hjälp!