• Anonym (Ts)

Varför avstannar förlossningar?

Nån som vet varför förlossningar slutar gå framåt?

Har två igångsatta förlossningar på sjukhus som bägge resulterat i akuta KS då de drog ut på tiden med långdraget värkarbete, där jjag slutade öppna mig och bebis blev påverkad.

Vården säger bara att det kan bli så men ger noll förklaringar. Vilket känns så? fattigt att inte få nån förklaring. Jag grubblar mkt på detta.

• Svar på tråden Varför avstannar förlossningar?
  • Flerabarnsmamma

Det är en bra fråga. Konstigt att du inte fått någon bra förklaring eller hint. Jag har bara hört att epiduralen kan göra så att förlossningen avstannar. Vet att väldigt många drabbats av det. Så fick du sådan så kan det absolut vara boven. 

Om man inte är det minsta mogen vid igångsättning så kanske det kan vara svårt att få igång? Jag har ingen erfarenhet/fakta det utan bara en tanke. 

• Anonym (Ts)
    Flerabarnsmamma skrev 2023-10-08 21:27:32 följande:

Det är en bra fråga. Konstigt att du inte fått någon bra förklaring eller hint. Jag har bara hört att epiduralen kan göra så att förlossningen avstannar. Vet att väldigt många drabbats av det. Så fick du sådan så kan det absolut vara boven. 

Om man inte är det minsta mogen vid igångsättning så kanske det kan vara svårt att få igång? Jag har ingen erfarenhet/fakta det utan bara en tanke. 

Nä, de avstannade innan epiduralen.
  • Anonym (Pippi)

Ingen aning om varför det blir så men det har hänt mig också. Jag födde först två barn vaginalt utan komplikationer. Nummer 3 och 4 kom båda med akut snitt eftersom jag inte öppnade mig tillräckligt. Nummer 3 hade jag ingen smärtlindring mer än dusch och vid 7 cm hände inget mer trots kraftiga värkar. Med nummer 4 stannade det vid 5 cm trots kraftiga värkar varannan minut, efter 12 timmar orkade jag inte längre och det blev snitt.

Finns teorier men ingen kan med säkerhet säga varför. En ev förklaring läkarna gav var att båda barnen hade navelsträngen ordentligt runt halsen många varv och därför kom de inte längre ner. Läkarna har sagt att troligtvis skulle ingen av barnen kunnat komma ut vaginal pga det. 

Svar på tråden Varför avstannar förlossningar?