Anonym (E) skrev 2023-10-08 21:37:12 följande:
Stel relation med mamma
Relationen mellan mig och min mamma
blir bara stelare och stelare. När vi pratar mamma och jag är hon otroligt stel, förställer rösten på ett sätt som hon gör när hon pratar med människor hon inte känner. Försöker jag vara mig själv, skämta, prata om djupare ämnen så verkar hon bli obekväm så samtalet stannar oftast vid artigt och trevligt, som att vi inte känner varandra så väl. Kallprat om väder, vind, tv-program? Många i min omgivning har en varm och nära relation med sina mammor och jag kan känna mig avundsjuk på det. Vems ansvar är det att skapa en nära relation med sina vuxna barn? Varför blir det såhär?
Jag kan känna igen mig delvis i det här. Jag var närmare min pappa, men har kunnat/kan väl fortfarande prata om djupare saker med min mamma. I sällskap med andra ska det pratas om ytliga saker vilket väl är ok, men jag ser inte att man behöver undvika annat än att prata renoveringar liksom. Jag vet att hon är missnöjd med att jag dragit mig undan mer och mer, men det är mitt val eftersom det drar energi att umgås med henne för mig. Det är som att det bubblar olycka/ångest under ytan på henne, när hon upplever sig ifrågasatt så kan det komma plötsliga ilskna känsloutbrott som inte står i paritet till vad jag säger. Ord har konsekvenser vilket hon inte verkar förstå, har väldigt mkt att göra i mitt liv och behöver min energi till helt andra saker. Fattar ärligt talat inte varför hon inte bara kan slappna av och sluta vilja kontrollera.
Jag kan inte säga att jag sörjer jättemkt faktiskt, jag har bra andra människor i mitt liv. Men min relation med mina barn är helt annorlunda, jag har lovat mig själv att vara öppen och inte döma det dom gör, skuld är illa att ge sina barn. Dom är avslappnade och trivs i mitt sällskap, det har jag inte gjort på samma sätt med min mamma på många år.
Ansvar - skulle säga att det från början är förälderns ansvar, sen är ju alla vuxna så senare båda. Men det är inte alltid blod är tjockare än vatten, man kan även välja sin familj som vuxen.