• Anonym (Ts)

Ojämn huvudform, erfarenheter??

Letar erfarenheter !!

Har en 6 v bebis där huvudet ser helt jämnt och symmetriskt sett ut ovanifrån och bakifrån, helt så. Men när man kollar framifrån är det som att huvudet vid fontanellen är ?plattare?/lägre än på andra sidan och att fontanellen sitter lite ?snett?, alltså mer åt ena sidan. Nån annan som haft barn där fontanellen inte suttit mitt högst opp på huvudet?? Vi ska få extra läkarbesök för detta och jag är ju redan lite oroad.

• Svar på tråden Ojämn huvudform, erfarenheter??
  • tankfull

Att huvudformen på ett spädbarn är ojämn är ju supervanligt då barnet kan ha legat på ett visst sätt länge i magen. Formen kommer rätta till sig efter hand när barnet växer och sen kommer det hår på huvudet som döljer ojämnheter. De flesta har inte perfekt huvudform under håret. Hoppas ni får professionellt svar snart så du slipper oroa dig mer!

• Anonym (E)

Min systerdotter låg mestadels på sin ena sida som bebis, och vägrade att ha huvudet på något annat sätt när hon låg på rygg. Det resulterade i att hennes huvud blev ganska snett, och det är det än idag. Hon är 13 år nu. Läkare bedömde dock att det inte var tillräckligt illa för att göra något åt (i extremfall kan barnet tvingas ha på sig en typ av hjälm som ska göra huvudet mer runt/jämnt). Det påverkar ju inte systerdottern på något sätt fysiskt, men om hon har håret uppsatt eller man känner på hennes huvud så är det helt klart asymmetriskt.

• Anonym (Morsan)

Min son låg i säte fram till strax innan förlossningen. Han fick därför lite sneda nackmuskler, vilket gjorde att han helst hade huvudet vridet åt ena hållet. När han var en månad, upptäckte läkaren på BVC att han var lite sned i skallen. Vi remitterades till en sjukgymnast och fick övningar för att sträcka ut den korta sidan av nacken, samt en kilkudde att lägga honom i så att han inte kunde vrida huvudet åt favorithållet, och idag är han en fyraåring med alldeles normalt huvud.

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar, verkar finnas lite olika bud. Bebis låg i säte länge här med och kom ut via kejsarsnitt så huvudet blev ju 
    alsrig pressat heller genom en form 😂.

Så länge som det inte är farligt eller att huvudet slutits för fort bryr jag mig inte, blev bara lite orolig när bvc direkt sa att läkaren skulle få titta på det.

• Anonym (Ts)

Fick höra att bebis är symmetrisk i formen och med normal  fontanell men lite insjunken/nedsjunkten på ena främre pannhalvan. Hoppas ju det rättar  till sig.och bara är en sån sak som jämnar ut sig lite.

Svar på tråden Ojämn huvudform, erfarenheter??