• Totte66

    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?

  • Svar på tråden Rutiner för tvätt och klädhantering
  • LFF
    Totte66 skrev 2023-10-09 13:24:53 följande:
    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?


    Tvättsortering sker direkt i olika behållare vid avklädning. Strumpor/underkläder för sig (som tvättas i 60 grader), övriga kläder för sig. Övrigt kan sen sorteras upp beroende på om det är fintvätt eller vanlig 40-tvätt.

    Jag tvättar och hänger upp det som ska hängas upp. Ibland hjälper barnen till med att vika, ibland viker jag. Är barnen hemma får de bära upp sina egna kläder till sina garderober.

    Ibland tvättar sambon men då missas det gärna att vi har tvättkorgar på båda våningarna, i båda badrummen.
  • Anonym (Själv är bäste dräng)

    Jag gör det själv. Det tar mindre energi än att ständigt tjafsa, men jag önskar givetvis att det inte vore så. Fast regeln är att det som inte är i tvättkorgen, det blir inte tvättat. Det har viss effekt. 

  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Själv är bäste dräng) skrev 2023-10-09 13:57:08 följande:

    Jag gör det själv. Det tar mindre energi än att ständigt tjafsa, men jag önskar givetvis att det inte vore så. Fast regeln är att det som inte är i tvättkorgen, det blir inte tvättat. Det har viss effekt. 


    Så gör vi också. Jag tvättar och tar hand om allt som har med tvätt att göra. Han diskar och tar hand om allt som har med disk att göra. Det är faktiskt jätteskönt att inte träta om hur saker och ting ska göras. 
  • Anonym (H)
    Totte66 skrev 2023-10-09 13:24:53 följande:
    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?


    Jag sköter min tvätt och mina kläder. Hon sköter sina.
  • Anonym (Lisa)

    Jag sköter tvätten o lägger ren Tvätt på barnens rum så får dom lägga in själv. Min 15 åriga dotter tvättar själv. 


    som Tur är har jag ingen gubbe som jag måste bråka med

  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2023-10-09 14:16:29 följande:
    Så gör vi också. Jag tvättar och tar hand om allt som har med tvätt att göra. Han diskar och tar hand om allt som har med disk att göra. Det är faktiskt jätteskönt att inte träta om hur saker och ting ska göras. 
    Precis så gör vi också. Han diskar allt, jag tvättar allt. 

    Barnen har varsin tvättkorg på rummen och lägger smutsiga kläder där istället för på golvet/stolar. Jag tömmer 2-3 gånger per vecka och bär ner till tvätthögen på golvet i tvättstugan där det sorteras i vitt/färgat 40 grader, eller 60 grader.
    Jag bär upp barnens rena kläder till deras rum. De sorterar in i sina garderober (8 och 11 år gamla).

    Jag och min man har våra kläder kvar i tvättstugan. Det är mer praktiskt eftersom dusch finns i rummet intill och det är oftast där och då vi byter kläder.
    Jag sorterar då lätt in våra kläder i de lådor/hyllor som finns i tvättstugan. När vi tar av oss de gamla kläderna läggs de i den osorterade högen på golvet, som jag sedan sorterar flera gånger i veckan.

    Jag tycker mitt jobb är enklare och roligare än att diska.
  • Anonym (vilka)
    Totte66 skrev 2023-10-09 13:24:53 följande:
    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?


    Vilka är ni som ska komma överens?

    Du och vuxen partner, eller även barn i olika åldrar? För jag skulle lägga ribban lite olika beroende på.

    Bara vuxna:
    det som inte ligger i tvättkorgen blir inte heller tvättat. 
    var och en sorterar ut sitt eget ur högen med rentvättat. 
    Var och en lägger själv in i garderober när och hur det passar en själv.

    Barn i olika åldrar

    Små barn 0-8/10 år
    de vuxna tar ansvar för att kläderna kommer till tvättkorgen, tvättas och sedan sorteras in i rätt garderob.

    Lite större barn, från ca 8-10 år
    barnen får ta ansvar för att lägga i tvättkorgen, samt lägga in i sin egen garderob. Eventuellt börja vika sitt eget.

    Barn från tonåren och uppåt:
    samma som gäller för de vuxna.
    Men jag skulle kunna gå en räd ibland och samla ihop allt som ligger på golven bara för att slippa se ungen i samma mjukisbrallor en enda dag till....
  • Mrs Moneybags

    Vi tvättar varannan gång och var och en i familjen viker och lägger undan sin egen tvätt. 

    Den som har tvättat viker och lägger undan handdukar och lakan och andra allmänna grejer. 

    Vår pojke är 12 så han kan vika själv sedan länge. 

  • Anonym (Love)

    Vi bara struntar i det. 


    Den som saknar kläder kastar in en tvätt och hänger, och sen hämtas kläderna direkt från tvättstugan/torkrummet när dom behövs.

  • Anonym (Fru)

    Maken har en tvättkorg i sin garderob och jag har en i min. Barnen har en på övervåningen. Dessutom har vi tvättkorgar i tvättstugan som vi kan dumpa över barnens kläder och lakan/handdukar i. Jag tvättar min tvätt och vanligtvis barnens. Makens får tvätta sin egen. Sen är jag själv rätt välorganiserad så när jag hänger tvätten så hänger jag den "logiskt" så den torkar på kortast möjliga tid och det går snabbt att plocka ihop och vika per person. Maken är katastrof på att plocka bort tvätten då den kan hänga framme en vecka om man inte säger till honom. För att inte tala om strumpor/underkläder i torktumlaren som han verkar tro är en del av hans normala garderob och bara plockar ut vad han behöver för dagen. Skrattande

Svar på tråden Rutiner för tvätt och klädhantering