• Kitty32

    Tagen av SL kontrollanter

    Hej, 
    Min sambo lyckades glömma sin månadsbiljett  på en station där det saknas spärrar. Han blev tagen av kontrollanter och fick en fet bot såklart. Nu är frågan, han pluggar 75% och har därför egentligen inte rätt till studentpris på månadskortet som han glömde hemma. Kan han ändå överklaga den och referera till sin rabatterade biljett? Han uppgav sitt personnummer, kan de kolla om han har rätt till rabatterat pris när man överklagar?

  • Svar på tråden Tagen av SL kontrollanter
  • EnAnonumius
    Kitty32 skrev 2023-10-09 17:24:38 följande:
    Tagen av SL kontrollanter

    Hej, 
    Min sambo lyckades glömma sin månadsbiljett  på en station där det saknas spärrar. Han blev tagen av kontrollanter och fick en fet bot såklart. Nu är frågan, han pluggar 75% och har därför egentligen inte rätt till studentpris på månadskortet som han glömde hemma. Kan han ändå överklaga den och referera till sin rabatterade biljett? Han uppgav sitt personnummer, kan de kolla om han har rätt till rabatterat pris när man överklagar?


    Vilket gäller?

    Glömde han kortet på stationen, eller glömde han kortet hemma?

    Vad skall han skriva på överklagan..
    Att han glömde biljetten?
    Reser man utan biljett så reser man utan biljett, och då blir det ju tilläggsavgift.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kitty32
    EnAnonumius skrev 2023-10-09 17:38:29 följande:
    Vilket gäller?

    Glömde han kortet på stationen, eller glömde han kortet hemma?

    Vad skall han skriva på överklagan..
    Att han glömde biljetten?
    Reser man utan biljett så reser man utan biljett, och då blir det ju tilläggsavgift.
    Han glömde det hemma. Dock har det förr varit så att har man en gilitg biljett och kan bevisa det senare så kan man överklaga.
  • Pixxel

    Det är kört. I så fall skulle man ju kunna dela på kortet med sin partner och sedan skylla på att man glömde för den part som åker fast utan.

  • Anonym (SL)

    Hej
    Jag tror att han visst rätt att åka på student pris dvs reducerat...tror man måste studera minst 75%.

    help.mecenat.com/hc/sv/articles/115004681503-Regler-f%C3%B6r-studentrabatt-p%C3%A5-SL


    Så han kan ju alltid testa. Sen om det går igenom, det är ju en annan sak. Han behöver såklart styrka med giltigt mecenatkort med sl-loggan att han har rätt till reducerad biljett.
    Sen ställer jag mig ändå tveksam att det går igenom.
    Om han visste att han hade glömt kortet borde han ju köpt biljett via exempelvis appen. Eftersom det idag finns möjligheter att köpa digitalt så spelar detta med spärrarna ingen roll (som det gjorde förr).

  • Anonym (Odenplan-Järfälla)

    Har han kortet registretat på Mitt-SL? Om inte, hur ska han bevisa att han har en biljett han glöm?

  • Anonym (Odenplan-Järfälla)

    Och, SL kollar ingenting. Det är upp till sambon att bevisa att han är student.

  • Anonym (Vera)

    Först säger du att han glömde biljetten hemma sen på stationen, vilket av det är det? Hur glömmer man ens en biljett på stationen? 


    SL kollar ingenting, det är upp till honom att bevisa att han hade biljett och får åka på studentpris. 


    Var inte polis eller ordningsvakter med kontrollanterna hade han bara kunnat gå därifrån. Kontrollanter har inga befogenheter att fysiskt hålla fast någon. Men det är försent nu. 

  • Anonym (Lindo)

    Blir böterna lägre om man har rätt till reducerat pris? För annars spelar det ju ingen roll om han överklagar med att han är student.

    Om man som student ska åka reducerat måste man ha loggan på sitt mecenat-kort eller studentkort. Har man loggan har man rätt att resa på reducerad biljett, annars inte.

    Till de som frågar var han glömt kortet, ts skrev ett syftningsfel, han åkte från en station som saknade spärrar, han glömde inte kortet där. Uppenbarligen tänkte han inte på kortet pga inga spärrar, hade de funnits hade han upptäckt att kortet saknades.

    Ett tips är ju att köpa sitt kort digitalt i mobilen, då glöms det inte! Och han kan ju försöka överklaga, han förlorar ju inget på att testa. Men tror inte det spelar jättestor roll tyvärr, glömmer man kortet får man helt enkelt köpa sig en enkelbiljett. Och sedan ev få försöka få ersättning för den.
    Men ursäkten att glömma biljetten hemma har de förstås hört många gånger förut, jobbigt bara när det är sant att därför inte bli trodd.

  • EnAnonumius
    Kitty32 skrev 2023-10-09 17:52:17 följande:
    Han glömde det hemma. Dock har det förr varit så att har man en gilitg biljett och kan bevisa det senare så kan man överklaga.
    Ja du det var "förr".
    Du måste ju i att saker och ting kan ändras.

    Jag vet ju inte hur det är för SL..
    Men i GBG så kunde man också "förr" slippa boten om man kunde uppvisa "senare" att man hade  giltig biljett och där med så slapp man böta. Fast i dag går inte detta längre, då vi har ju app som man kan köpa en enkel biljett i, och i appen så kan man även periodkorten.

    Jag får ju säga att jag har mycket svårt att tro att SL skulle göra annorlunda.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Tagen av SL kontrollanter