• Tecum

AI-flickvänner ett hot mot familjebildning?

"Många appar erbjuder virtuella flickvänner där miljontals användare kan chatta med sin AI-genererade flickvän. 

Med en sådan tillåts unga män leva ut sina erotiska fantasier och prata med figuren, menar professorn Liberty Vittert. 

Genom data märker AI:n vad användaren gillar och utformar utifrån det ett ?perfekt förhållande?.

Både utseende och personlighet kan anpassas utifrån användarens önskemål, man kan till exempel välja om AI:n ska vara blyg eller utåtriktad till sättet. Professorn menar att AI-flickvännen kommit precis i rätt tid, med den pågående ?ensamhetsepidemin? bland unga män. Enligt Vittert och statistik från Pew Research är 60 procent av män i åldern 18-30 singlar, jämfört med 30 procent av kvinnorna i samma ålder.

Minskat barnafödande

Vittert befarar att de unga, ensamma männen nu kommer att välja AI-flickvänner över verkliga kvinnor och att det på lång sikt kommer att leda till ett minskat barnafödande i USA.  Professorn uppger att det hittills i år fötts 600 000 färre barn i USA jämfört med för 15 år sedan. 

?Det här gör en redan ensam generation av unga män ännu mer ensamma och barnlösa, och det kommer ha förödande konsekvenser för USA:s ekonomi inom mindre än ett årtionde?, skriver Vittert."

Kommentarer till det? De snackar ju bara, det vore skillnad om AI-tjejen också kunde erbjuda riktigt sex. Vilket förmodligen kommer inom en inte alltför lång framtid.

• Svar på tråden AI-flickvänner ett hot mot familjebildning?
  • Dr Nail

Det låter ju helt sagolikt? Vanliga kvinnor har sina häng-ups, de gnäller, är komplicerade och pratar om konstiga saker och stressar. En perfekt, skräddarsydd AI flickvän skulle göra livet så mycket bättre. Var loggar man in för att hämta en sån AI flickvän? Jag ser framtiden i detta!

• Anonym (Allt gott)

Det låter perfekt. Män som inte är kapabla att skaffa en riktig flickvän kommer ju ingen kvinna sakna. Det är ju toppen om dessa män kan skaffa en flickvän på lossas istället. 

• Anonym (X)

Tänker också att det kanske inte gör så mycket? Kanske framtiden för många ensamma män. Och samtidigt utrotar mänskligheten sig själv på sikt, lagom tills vår planet inte längre är beboelig.

Kanske löser många problem, egentligen. 

• Dr Nail
    Anonym (Allt gott) skrev 2023-10-09 19:31:06 följande:

Det låter perfekt. Män som inte är kapabla att skaffa en riktig flickvän kommer ju ingen kvinna sakna. Det är ju toppen om dessa män kan skaffa en flickvän på lossas istället. 

Vad är det som gör en AI flickvän mindre "riktig"? Hon existerar ju och uppfyller ens behov? Det är väl det som är poängen med en flickvän, tänker jag.
  • Anonym (X)
    Anonym (Exakt) skrev 2023-10-09 19:40:31 följande:
    Precis! Och då kommer säkert gnället också uppehöra ifrån kvinnor om att det är svårt att hitta män. 
    Svårt att hitta män är det ju inte. Svårt att hitta bra män, däremot. Men kvinnor klarar sig ganska bra ensamma. Eller så får vi väl också skaffa AI-pojkvänner. En storkukad som gillar att ge njutning, är smart och omtänksam, gör hemarbetet. Sen kommer ju jorden ändå gå under så reproduktion kommer vi ändå behöva sluta med nån gång.
  • Anonym (Mx)

Jag är i ett förhållande sedan länge, men ser och hör runt om mig att många yngre inte anser att det man behöver lägga in i ett förhållande inte är värt det i förhållande till vad man får ut. Det kanske stämmer i den yngre generationen.

Jag tror att dagens tjejer är mer krävande, och det dom erbjuder är inte lika bra. Medans dagens killar är betydligt bekvämare och har inte samma träning socialt av tjejer. Dom fastnar framför skärmen för underhållning, och blir man kåt så finns det porr nära tillhands. Enkelt och bekvämt, utan att behöva kämpa.

• Anonym (Allt gott)
    Dr Nail skrev 2023-10-09 19:47:00 följande:
    Vad är det som gör en AI flickvän mindre "riktig"? Hon existerar ju och uppfyller ens behov? Det är väl det som är poängen med en flickvän, tänker jag.
    Det är ju såklart ännu bättre om männen ifråga jämställer ai med riktiga kvinnor och inte känner att dom missar något. 
  • Anonym (X)

Sen är det väl ändå ett faktum att fler och fler män blir infertila. Vet inte hur det är för kvinnor. Så AI-partners kanske är en bra lösning på många sätt. Man får sällskap medan jorden går under och mänskligheten utrotas. 

• Dr Nail
    Anonym (Allt gott) skrev 2023-10-09 19:55:29 följande:
    Det är ju såklart ännu bättre om männen ifråga jämställer ai med riktiga kvinnor och inte känner att dom missar något. 
    Håller med!
  • Anonym (Konstigt)

Vilka är dessa tjejer i undersökningen tillsammans med undrar jag? Har de blivit lesbiska? Lever de i polyförhållanden?

Svar på tråden AI-flickvänner ett hot mot familjebildning?