• Anonym (S)

Blodvärden!

Hej! 

Tog idag olika blodprover och några va mycket lägre än normalt. Har såklart fått panik och googlar man kommer Leukemi upp.

Någon kunnig som kan förklara lite vad dessa betyder?

B?Eosinofila granulocyter

Resultat: 0.2 x10^9/L

Referensintervall: 0.7

B?Basofila granulocyter

Resultat: <0.1 x10^9/L

Referensintervall: 0.3

B?Monocyter

Resultat: 0.5 x10^9/L

Referensintervall: 1.1

P?ALAT

Resultat: 0.16 µkat/L

Referensintervall: 0.15 - 0.75

B?Hemoglobin (Hb)

Resultat: 127 g/L

Referensintervall: 117 - 153

B?Leukocyter

Resultat: 5.8 x10^9/L

Referensintervall: 3.5 - 8.8

B?Trombocyter

Resultat: 200 x10^9/L

Referensintervall: 165 - 387

B?Neutrofila granulocyter

Resultat: 3.1 x10^9/L

Referensintervall: 1.7 - 8.0

B?Lymfocyter

Resultat: 2.0 x10^9/L

Referensintervall: 1.1 - 4.8

P?ALP(Alkaliskt fosfatas)

Resultat: 0.85 µkat/L

Referensintervall: 0.70 - 1.9

P?GT

Resultat: 0.18 µkat/L

Referensintervall: 0.15 - 1.2

Har inte möte med läkaren förrän nästa vecka (om han nu inte ringer tidigare och ger mig dystra besked). 

• Svar på tråden Blodvärden!
  • Yllop

Du får helt enkelt ge dig till tåls tills läkaren ringer.
    Nästa gång du tar prover titta inte på dem förrän läkaren kontaktar dig.
    Om man frågar på ett nätforum kommer du få alla förslag från att du är helt frisk till att du är dödssjuk.

• Anonym (4barnsmamman)

VAD exakt tycker du att du har för lågt?

• Anonym (anemi)

Vilka värden var för låga? Du har ju ett bra (möjligen något lågt om du är man) HB-värde som är de röda blodkropparna. Det hade du inte haft om det varit leukemi.

Min sambo genomgår just nu en utredning för anemi. När han tog sitt blodprov hade han ett HB-värde på 78. Män ska ha minst 130 (120 för kvinnor). Det är nu över 1 månad sedan och de vet fortfarande inte vad sm är fel på honom. Han producerar inte tillräckligt med röda blodceller och något tar livet av dem i förtid. Sen första blodprovet har han fått transfusion två gånger till (han fick det även i samband med första blodprovet). 

Så avvakta till läkaren ringer och sluta googla.

• Mrs Moneybags

Du glömde skriva hela referensintervallet för de tre första proverna. De övriga låg inom normalspannet, så de avviker inte på något sätt. 

• Anonym (anemi)
    Anonym (S) skrev 2023-10-09 20:56:37 följande:

B?Eosinofila granulocyter

Resultat: 0.2 x10^9/L

Referensintervall: 0.7

B?Basofila granulocyter

Resultat: <0.1 x10^9/L

Referensintervall: 0.3

B?Monocyter

Resultat: 0.5 x10^9/L

Referensintervall: 1.1

Hittade detta gällande referensvärden på de tre första:

B-Eosinofila granulocyter 0,0-0,5
    B-Basofila granulocyter 0,0-0,1
    Monocyter 0,1-0,8
    Källa: media.medfarm.uu.se/play/attachmentfile/video/5741/Laborationslista_UAS_140325.pdf

Och då ser ju inget ut att hamna direkt utanför referensvärdena.
  • Anonym (Lo)

Nä nå leukemi behöver du inte vara oroad över. Däremot kanske du eventuellt kan tänkas ha lite järnbrist, men som ej lett till anemi. Är dock helt omöjligt att säga utifrån bara blodpanelen där. Behövs en komplett järnpanel som tolkas tillsammans med blodpanelen för en sådan bedömning i så fall. En komplett järnpanel pga att ferritin inte går att stirra sig blind på rörande eventuell järnbrist. Ferritin kan vara förhöjt av andra orsaker (tex efter sjukdom så som förkylning, covid etc eller pågående inflammationer). 

Jag förmodar att du mår dåligt på någon vis, eftersom du varit och tagit blodprover. 

Vad för symtom upplever du? 

• Agda90

Där finns ju inte ett enda värde som är utanför referensområde. Ditt HB säger inget då man inte har tagit något ferriten prov. 

• Anonym (S)

Skönt att ni ger lugnande svar! De som ligger lite lågt (trodde jag) är de tre övre. Men jag har nog helt missuppfattat i min stress. Jag trodde det betydde att man inte ska ha under 0.3 på basofila exempelvis. Men det betyder nog att man inte ska ha övre? Hmmm.. står inget referensintervall utan bara de siffrorna!

Jag har lågt TSH värde (0.33). Där av proverna, mår inget dåligt alls. Men vill inte gå för länge med för lågt TSH för det är inte bra. Alla andra sköldkörtelvärden är normala! 

Tack snälla för svar! Ska släppa detta nu :)

• Agda90
    Anonym (S) skrev 2023-10-10 14:44:55 följande:

Skönt att ni ger lugnande svar! De som ligger lite lågt (trodde jag) är de tre övre. Men jag har nog helt missuppfattat i min stress. Jag trodde det betydde att man inte ska ha under 0.3 på basofila exempelvis. Men det betyder nog att man inte ska ha övre? Hmmm.. står inget referensintervall utan bara de siffrorna!

Jag har lågt TSH värde (0.33). Där av proverna, mår inget dåligt alls. Men vill inte gå för länge med för lågt TSH för det är inte bra. Alla andra sköldkörtelvärden är normala! 

Tack snälla för svar! Ska släppa detta nu :)

Har man inte tagit andra prover på sköldkörteln än TSH?
    0.33 är lågt, det håller jag med om. Men TRAK och fritt t4 har man inte tagit det?
  • Anonym (S)
    Agda90 skrev 2023-10-10 16:07:29 följande:
    Har man inte tagit andra prover på sköldkörteln än TSH?
    0.33 är lågt, det håller jag med om. Men TRAK och fritt t4 har man inte tagit det?

Jodå! Det har tagits fler! 

T4 -13
    T3 - 4.2
    Trak - <1.0
    TPO-ak - <28

Denna gång var T4 lite lågt men har de senaste gångerna legat på 16. Så tror det är ok! Ska förhoppningsvis få göra thyreoideascintigrafi. Tror själv det kanske är Subklinisk hyperterios jag har. 

Svar på tråden Blodvärden!