• Anonym (brunbjörn)

Sälja bostadsrätt privat. Vanligt?

Min granne behöver större lägenhet. Hon letar desperat. Jag har större lägenhet som hon gillar. En bostadsrätt. Kan jag värdera den och sen berätta för henne att "Ok, köp den för detta pris så har du den före jul.".  Är det brukligt? Annars ligger den ute i typ 3 mån och jag skulle vilja det gick fortare.
    Det är väl bäst och välja nån mäklare då som hanterar köpet eller kan banken hjälpa till med det men billigare?

Det hör också till saken att jag skulle behöva en handpenning ganska omgående som sen dras av.

Behöver lite allmänna råd faktiskt.

• Svar på tråden Sälja bostadsrätt privat. Vanligt?
  • Anonym (Google är din vän)

Googla "sälja bostadsrätt privat" så får du massor med träffar inklusive checklistor på vad som är viktigt att komma ihåg.

Hoppa över de första träffarna som gäller online-mäklare.

• Anonym (Casanova)

Ja, absolut. Behöver du pengar fort och hon en bostad fort är ju en privat överenskommelse det bästa för båda parter.

Det handlar ju bara om att ni ska komma överens om ett pris. Din risk blir att du säljer den för billigt. Hennes att hon köper den för dyrt.

Sammantaget borde ni landa på en rimlig summa. Fråga en mäklare vad de ska ha för att bara upprätta kontrakt.

Jag köpte en lägenhet på så sätt för många år sedan. Inga konstigheter. Hörde att grannen grannen skulle sälja för 1.8 miljoner. Jag gick över och sa att jag betalar 1.9 miljoner direkt om hon inte går ut på marknaden.

• Anonym (brunbjörn)

Tack. Ni bekräftar det jag tänkte.
    Hon vet inte av att jag skulle behöva en del i handen ganska omgående men hon vet att jag vill att detta inte ska dras ut på tiden. Mäklare har redan ringt. Lägenheten är värd ca 800 000kr (köpte för 10 år sedan för 270) och den har varit uppe i 900-950 som värst. Slutpriset bör hamna runt 800 kkr (har kollat andra säljsiffror här i bostadsområdet). 
    Kanske jag ska säga det åt henne: "Ok, ge mig 150000kr så är lägenheten din efter att värderingen är gjord."  (drar av 150kkr sen från köpeskillingen). 
    Eller är det och skapa problem?

Tips: Att ta ut en mäklare för en värdering är oftast gratis. Du kan bara säga att du funderar på att sälja och vill veta vad lägenheten är värd innan du bestämmer dig. 

• Anonym (Kr)
    Anonym (brunbjörn) skrev 2023-10-10 12:23:18 följande:

Hon vet inte av att jag skulle behöva en del i handen ganska omgående men hon vet att jag vill att detta inte ska dras ut på tiden. Mäklare har redan ringt. Lägenheten är värd ca 800 000kr (köpte för 10 år sedan för 270) och den har varit uppe i 900-950 som värst. Slutpriset bör hamna runt 800 kkr (har kollat andra säljsiffror här i bostadsområdet). 
    Kanske jag ska säga det åt henne: "Ok, ge mig 150000kr så är lägenheten din efter att värderingen är gjord."  (drar av 150kkr sen från köpeskillingen). 

Handpennig när ni skriver kontrakt. I kontrakt ska totalsumman och tillträde stå.

Väldigt vanligt med 10% i handpenning men ni kan självklart komma överens om annat. Sen ska köparen fixa fram likvida medel med kort varsel
  • Anonym (Casanova)

Det är att skapa problem. Hon är ju dum om hon går med på det. Utgå inte från att folk gör dumma val. Risken är ju bara att du inte får den såld utan får gå den långa vägen via visningar.

Mäklaren kommer att kräva 10% i handpenning vid kontraktsskrivandet.

Har för mig att du får ut handpenningen minus mäklarens arvode när allt är grönt för själva överlåtelsen, dvs att hon blivit godkänd av brf. Sen får du resten av pengarna vid tillträdet.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-10-10 12:29:56 följande:
    Det är att skapa problem. Hon är ju dum om hon går med på det. Utgå inte från att folk gör dumma val. Risken är ju bara att du inte får den såld utan får gå den långa vägen via visningar.

Mäklaren kommer att kräva 10% i handpenning vid kontraktsskrivandet.

Har för mig att du får ut handpenningen minus mäklarens arvode när allt är grönt för själva överlåtelsen, dvs att hon blivit godkänd av brf. Sen får du resten av pengarna vid tillträdet.
    Vid köp via mäklare är det ofta så att mäklaren sitter på handpenningen till slutlikvid betalas.

Gär man en privat affär är det inget som hindrar att man kommer överrens om högre handpenning och att den betalas direkt.

Sen kan det vara så att i just detta fall kan inte köparen snabbt fixa en handpenning på nästan 20% och då blir det inget. Eller så går köparen helt enkelt inte med på vilkoren

Det vore extremt korkat av henne att betala dig något som helst innan hon vet vad slutpriset blir. Men kommer ni överens om tex 800 000 kr, så är det inget som hindrar att ni skriver kontrakt omående, och att hon betalar en handpenning ni kommit överens om då. Enda abret är att hon ska hinna få fram pengarna.
    Ni kan också sätta övertagandet om kort tid. Bara du hinner packa och flytta ut så kan det vara samma dag som kontraktet skrivs. Då betalas givetvis hela summan direkt.
  • LFF
    Anonym (Kr) skrev 2023-10-10 12:38:27 följande:
    Vid köp via mäklare är det ofta så att mäklaren sitter på handpenningen till slutlikvid betalas.

Gär man en privat affär är det inget som hindrar att man kommer överrens om högre handpenning och att den betalas direkt.

Sen kan det vara så att i just detta fall kan inte köparen snabbt fixa en handpenning på nästan 20% och då blir det inget. Eller så går köparen helt enkelt inte med på vilkoren
    Och vid ett skrivet kontrakt på försäljning av bostad 1 kan man i det läget få ett brygglån för handpenning för köp av bostad 2. Om nu banken bedömer att säljaren av bostad 1 behöver sälja sin bostad innan köp av bostad 2. 

Oavsett vilket så bör man ta hjälp av en mäklare vid kontraktsskrivning även om man säljer lägenheten privat och inte nyttjar mäklarbyråns övriga service.
  • Anonym (Casanova)

Säger inte emot dig. Men när jag genomfört bostadsaffärer har jag fått handpenningen utbetalad när köparen blivit godkänd av brf. Avtalet blir då juridiskt bindande.

Andas ju desperation om man förutom en snabb bostadsaffär vill ha 20% av beloppet på en gång. Vi snackar ändå typ 160.000kr. Som köpare blir jag ju lite skum på sådant.

Påminner mig om en tråd om en kille som behövde låna väldigt fort. Teorierna i tråden var att han var inblandad i något form av bedrägeri eller pyramidspel. Men den TS menade att allt var stensäkert men att det uppstått lite problem. Drömmer
  • Anonym (Salvia)

Vanligt vet jag inte men en nära anhörig till mig gjorde ett internt byte kan man säga. De hade en granne med 1 rok större än vad de hade, så de köpte varandras. För att alla papper skulle blir rätt gentemot föreningen/banken osv så betalade de ca 8000kr till en mäklare som hjälpte till.
    Personligen så har jag köpt privat. Men det var ganska många år sen, lägenheten var helt tom så vi kunde undersöka ordentligt, den som sålde bodde inte ens där och vi hade ingen anledning att ifrågasätta henne. Hon köpte ett kontrakt i bokhandeln som vi använde oss av. Men då var inte så stora pengar inblandade heller, vi köpte den lgh för 475 000kr. 10% var handpenning och då gjorde vi en överföring med bankdosa hemma hos henne. Fick ett kvitto på erlagd handpenning. Någon vecka senare träffades vi på banken och med stöd i kontraktet slutfördes affären. 

• Anonym (brunbjörn)

Köparen och jag är grannar och har god kontakt. Hon nekade inte alls till att betala en viss summa omgående (det fanns redan pengar). Då slipper jag sätta ut den på annons. Sen pratar jag med mäklare idag alt. imorgon om ett rimligt värde. Vi har en skaplig bild redan av priset då det finns statistik på likadana lägenheter i samma område.
    Jag ska dock prata med mäklaren om detta med förskottet idag.

• Anonym (AB)

Stämmer inte. Tvärtom, de som säljer behöver ju oftast handpenningen till ett nytt boende. 
    Anonym (brunbjörn) skrev 2023-10-10 14:05:49 följande:

Köparen och jag är grannar och har god kontakt. Hon nekade inte alls till att betala en viss summa omgående (det fanns redan pengar). Då slipper jag sätta ut den på annons. Sen pratar jag med mäklare idag alt. imorgon om ett rimligt värde. Vi har en skaplig bild redan av priset då det finns statistik på likadana lägenheter i samma område.
    Jag ska dock prata med mäklaren om detta med förskottet idag.

Bara för att ni avvaktar några dagar så ni har en värdering först, betyder väl inte att du måste lägga ut en annons?? 
    Men men, det är hon som tar risken. Utan någon form av avtal kan du ju ta pengarna och dra. Värre saker har hänt mellan goda vänner...
  • Anonym (brunbjörn)
    Anonym (Google är din vän) skrev 2023-10-10 14:26:13 följande:
    Bara för att ni avvaktar några dagar så ni har en värdering först, betyder väl inte att du måste lägga ut en annons?? 
    Men men, det är hon som tar risken. Utan någon form av avtal kan du ju ta pengarna och dra. Värre saker har hänt mellan goda vänner...
    Vi har alla olika erfarenheter men så beter jag mig inte. Avtal ska vi skriva vid överlämnandet av ett förskott.
    Anonym (brunbjörn) skrev 2023-10-10 14:47:56 följande:
    Vi har alla olika erfarenheter men så beter jag mig inte. Avtal ska vi skriva vid överlämnandet av ett förskott.
    Och om din lägenhet värderas till något hon inte har lust att betala, hur gör ni då?
  • Anonym (brunbjörn)
    Anonym (Google är din vän) skrev 2023-10-10 15:03:31 följande:
    Och om din lägenhet värderas till något hon inte har lust att betala, hur gör ni då?
    Vi har redan enats om en summa ±10% som dessutom mäklaren som ringde nyss bekräftade.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (brunbjörn) skrev 2023-10-10 15:10:24 följande:
    Vi har redan enats om en summa ±10% som dessutom mäklaren som ringde nyss bekräftade.
    Så vilken summa ska ni skriva i kontraktet när ni lämnar över handpenningen?
  • Anonym (brunbjörn)
    Anonym (Kr) skrev 2023-10-10 15:18:13 följande:
    Så vilken summa ska ni skriva i kontraktet när ni lämnar över handpenningen?
    Det får anlitad mäklare rekommendera. Det bör ju stå marknadsvärdet på lägenheten. Att sen köparen betalt av en del av köpeskillingen är en detalj som får betydelse när återstoden ska betalas. Ser du nåt annat problem så säg gärna det.
    Handpenningen håller mäklaren på fram tills brf godkänt köparen men eftersom hon redan bor i samma brf så är den biten avklarad som hon sade.
  • Anonym (brunbjörn)

FYI.  Brf skriver kontraktet åt oss. Sparar ca. 10000kr på det.

Svar på tråden Sälja bostadsrätt privat. Vanligt?