• Anonym (Illamående)

    Allt går åt helvete, ingen ljusning i tunneln

    Hjälp.
    Allt jag gör går åt helvete.
    Jag orkar inte kämpa längre, vill ge upp helt.

    Skäms över mig själv, misslyckas med ALLT jag tar mig för. 
    Tillbaks på ruta ett. Blir aldrig av med ångesten.

    Jag har bokstavligen ingenting att leva för.

    Livet är ett enda virrvarr av jobbiga känslor och upplevelser. Kan jag aldrig få vila? :(

  • Svar på tråden Allt går åt helvete, ingen ljusning i tunneln
  • Anonym (C)

    Det är lätt att känna att man misslyckas med allt. Men ofta har man bara för höga krav på sig själv. Har du någon som hjälper dig? Kanske kan du annars gå till tex kurator för att få stöd. saker är alltid jobbigare om man går igenom det själv

  • Lynx123

    Omöjligt! Klart att du inte misslyckas med allt - det känns bara så just nu. Försök hitta sådant du är tacksam för, och sök hjälp om det är möjligt. Du fixar0 det här!

  • Anonym (Illamående)

    Tack för era uppmuntrande svar! <3

    Jag ska försöka fokusera mer på vad jag är tacksam för.

  • Friger
    Anonym (Illamående) skrev 2023-10-10 13:27:44 följande:

    Tack för era uppmuntrande svar! <3

    Jag ska försöka fokusera mer på vad jag är tacksam för.


    Vad är det som gått åt helvete då?


    Vad är du tacksam för?

  • Anonym (Illamående)
    Friger skrev 2023-10-10 13:39:44 följande:

    Vad är det som gått åt helvete då?


    Vad är du tacksam för?


    Livet har gått åt helvete.
    Jag har misslyckats med studier och jag har lidit av extrem social fobi så både studier och jobb går åt helvete. Snarare av att jag inte vågar försöka än att jag egentligen misslyckas kanske...

    Tacksam för? Att jag hade kunnat vara ännu mer nere på botten än jag är. 
    Tyvärr finns det personer som förmodligen lider mer än jag gör. Krig och missbruk har jag inte drabbats av åtminstone. 

    :(
  • Friger
    Anonym (Illamående) skrev 2023-10-10 13:52:42 följande:
    Livet har gått åt helvete.
    Jag har misslyckats med studier och jag har lidit av extrem social fobi så både studier och jobb går åt helvete. Snarare av att jag inte vågar försöka än att jag egentligen misslyckas kanske...

    Tacksam för? Att jag hade kunnat vara ännu mer nere på botten än jag är. 
    Tyvärr finns det personer som förmodligen lider mer än jag gör. Krig och missbruk har jag inte drabbats av åtminstone. 

    :(
    Det är ju bra att du kan se något bra i det hela. Men det hade varit bra om det varit mer direkta saker än "fred på jorden" och så vidare.

    Har du studiedisciplin så går det ju att välja yrken där social närvaro inte är lika nödvändig. Det finns distanskurser även på högskolenivå men det kräver mycket självdisciplin. Har du det?

    Vad är det för yrken du jobbat och pluggat inom? Har du något jobb/plugg nu?
  • Anonym (Illamående)
    Friger skrev 2023-10-10 14:43:42 följande:
    Det är ju bra att du kan se något bra i det hela. Men det hade varit bra om det varit mer direkta saker än "fred på jorden" och så vidare.

    Har du studiedisciplin så går det ju att välja yrken där social närvaro inte är lika nödvändig. Det finns distanskurser även på högskolenivå men det kräver mycket självdisciplin. Har du det?

    Vad är det för yrken du jobbat och pluggat inom? Har du något jobb/plugg nu?
    Jag har väl studiedisciplin när jag tror på att jag kommer klara uppgifterna. 
    Jag har studerat kurser förr som jag klarade väldigt bra. 
    De senaste kurserna har jag tyvärr inte klarat och inte varit motiverad för.
    Helt fel ämnen. 

    Jag står nu mittemellan de kurserna och en ny utbildning som jag sökt, eller jobb då om jag kan få något sådant.
  • Friger
    Anonym (Illamående) skrev 2023-10-10 15:02:42 följande:
    Jag har väl studiedisciplin när jag tror på att jag kommer klara uppgifterna. 
    Jag har studerat kurser förr som jag klarade väldigt bra. 
    De senaste kurserna har jag tyvärr inte klarat och inte varit motiverad för.
    Helt fel ämnen. 

    Jag står nu mittemellan de kurserna och en ny utbildning som jag sökt, eller jobb då om jag kan få något sådant.
    Hur gammal är du? Har du lyckats behålla något jobb tidigare?
  • Anonym (Illamående)
    Friger skrev 2023-10-10 15:06:47 följande:
    Hur gammal är du? Har du lyckats behålla något jobb tidigare?

    För gammal.


    Ja, jag har behållit jobb tidigare. Men jag har inte haft många jobb.
    De har oftast varit tidsbegränsade. Jag har mestadels varit arbetssökande på grund av väldigt dåligt mående.

    Jag har bokstavligen gett upp på livet många gånger genom åren. 

  • Anonym (M)

    Var inte för hård mot dig själv! Klart det inte fungerar om du inte är helt hundra på vad du vill göra än. Sen ångest på det, det är skitjobbigt och hjälper inte ett dugg. Du skriver att du är för gammal, det tror jag inte på. Man kan omskola sig i hög ålder också. Ge inte upp! 

  • Anonym (Illamående)
    Anonym (M) skrev 2023-10-10 15:36:14 följande:

    Var inte för hård mot dig själv! Klart det inte fungerar om du inte är helt hundra på vad du vill göra än. Sen ångest på det, det är skitjobbigt och hjälper inte ett dugg. Du skriver att du är för gammal, det tror jag inte på. Man kan omskola sig i hög ålder också. Ge inte upp! 


    Tack.
    Jag kan ju inte berätta allt för mycket här för jag vill vara anonym.
    Men jag har brottats mycket hela livet med depression och ångest. 
  • Anonym (M)

    Ledsen för din skull att du brottats med det, kan inte varit eller vara lätt. Hoppas du får hjälp eller söker hjälp om du inte har. Du behöver inte heller berätta allt här, alla vill inte väl på nätet. Var din egen bästa vän i allt det svåra <3

Svar på tråden Allt går åt helvete, ingen ljusning i tunneln