• Anonym (Toxisk)

Att vara toxisk

Varför pratar ingen om att vara den toxiska personen i ett förhållande? Överallt ser man människor som berättar om ett toxiskt förhållande de varit i, men ingen berättar om att vara/ha varit den toxiska personen.

Jag är den toxiska personen i mitt förhållande. Jag är inte stolt över det och jag vill inte vara det men jag är det, och jag jobbar på att inte vara det. Jag har svårt för att visa känslor och stänger min partner ute istället för att prata om våra problem eller berätta hur jag mår. När jag mår dåligt släpper jag inte in någon och då blir partnern lidande. Jag är impulsiv och har i ren frustration gjort slut med min partner för att sen ta tillbaka det. Jag har svårt för att se mina egna fel och brister. Jag är en toxisk person helt enkelt men jag vill ändra på det. 

• Svar på tråden Att vara toxisk
  • Anonym (Se_över)

Se över dina bevekelsegrunder till att du beter dig som du gör. Verkar vara ganska vanligt att kvinnor går och tiger och att mannen inte förstår var "skon klämmer". Och så länge han inte får veta det av dig, så kanske han blir förvirrad och undrar vad han gör för fel.

Kommunikation är ju A och O i ett förhållande, som bekant.

• Anonym (Bill)

Jag kräver mycket mer än du nämner för att använda adjektivet toxisk. Du är ju dessutom medveten om bristerna du har? 

• Anonym (XY)

Varifrån kommer toxisk, varför används det ordet, är det att man har en partner som är giftig eller vad?

• Anonym (Y)
    Anonym (Toxisk) skrev 2023-10-10 19:36:07 följande:
    Att vara toxisk

Varför pratar ingen om att vara den toxiska personen i ett förhållande? Överallt ser man människor som berättar om ett toxiskt förhållande de varit i, men ingen berättar om att vara/ha varit den toxiska personen.

Jag är den toxiska personen i mitt förhållande. Jag är inte stolt över det och jag vill inte vara det men jag är det, och jag jobbar på att inte vara det. Jag har svårt för att visa känslor och stänger min partner ute istället för att prata om våra problem eller berätta hur jag mår. När jag mår dåligt släpper jag inte in någon och då blir partnern lidande. Jag är impulsiv och har i ren frustration gjort slut med min partner för att sen ta tillbaka det. Jag har svårt för att se mina egna fel och brister. Jag är en toxisk person helt enkelt men jag vill ändra på det. 

Bra insikt där, ett första steg. Sen kan jag säga att jag avskyr folk som dig, aldrig mer att jag kommer att gå på det. Har en våldsamt aktiv radar för röda flaggor numera och jag fångar minsta aning av ambivalens och undvikande av ansvar.

Bara för att jag är nyfiken, hur gör du för att ändra på det?
  • Anonym (Toxisk)
    Anonym (Y) skrev 2023-10-10 20:44:37 följande:
    Bra insikt där, ett första steg. Sen kan jag säga att jag avskyr folk som dig, aldrig mer att jag kommer att gå på det. Har en våldsamt aktiv radar för röda flaggor numera och jag fångar minsta aning av ambivalens och undvikande av ansvar.

Bara för att jag är nyfiken, hur gör du för att ändra på det?
    Terapi 
  • Anonym (same same)

Jag är också toxic. Är ambivalent och kan göra slut för minsta lilla för att sedan ångra mig och gå tillbaka. Har svårt för förståelse för andra människor, att man är olika och tänker olika. Är väldigt egoist och tror att allting handlar om mig, som ett barn. 

Är helt enkelt omöjlig att leva med, men männen har svårt att släppa mig, eftersom det är ganska mycket himmel eller helvete.

Ha tagit kontakt med psykiatrin och psykolog och fått olika diagnoser som bordelline, adhd, antisocial personlighetsstörning, samt en del narcissism. Allting härstammar från barndomen och är svårt att få bukt med när man är äldre. Vill inte ta medicin för det hjälper inte.

Tror att man är dömd att misslyckas i relationer helt enkelt. Det var för mig lite komiskt att se på Amber Heard och Johnny Depp, där jag för första gången såg mig själv i Amber. Är en drama queen som är tragisk helt enkelt.

• Anonym (Petra)

För att den toxiska personen inte har behov av att prata av sig. Narcissister söker tex aldrig hjälp. Det är deras offer som mår dåligt och söker svar och hjälp.

• Anonym (Hehe)
    Anonym (same same) skrev 2023-10-13 14:44:04 följande:

Jag är också toxic. Är ambivalent och kan göra slut för minsta lilla för att sedan ångra mig och gå tillbaka. Har svårt för förståelse för andra människor, att man är olika och tänker olika. Är väldigt egoist och tror att allting handlar om mig, som ett barn. 

Är helt enkelt omöjlig att leva med, men männen har svårt att släppa mig, eftersom det är ganska mycket himmel eller helvete.

Ha tagit kontakt med psykiatrin och psykolog och fått olika diagnoser som bordelline, adhd, antisocial personlighetsstörning, samt en del narcissism. Allting härstammar från barndomen och är svårt att få bukt med när man är äldre. Vill inte ta medicin för det hjälper inte.

Tror att man är dömd att misslyckas i relationer helt enkelt. Det var för mig lite komiskt att se på Amber Heard och Johnny Depp, där jag för första gången såg mig själv i Amber. Är en drama queen som är tragisk helt enkelt.

Ärligaste inlägget på hela Familjeliv?
  • Anonym (Giftiga Gertrud)
    Anonym (XY) skrev 2023-10-10 20:26:38 följande:

Varifrån kommer toxisk, varför används det ordet, är det att man har en partner som är giftig eller vad?

Det blev populärt att säga efter vad jag tror en låt av Britney Spears  från år 200?där hon uppgav att hon är toxisk femtioelva gånger under ett par få minuter. Förmodligen lite innan det vilket inspirerade henne till låten, sedan spreds vidare med låten.

Själv är jag också helt klart den toxiska i vår relation, sjukligt svartsjuk, eips osv. men han älskar mig ändå. 
  • Anonym (Bzzzt)
    Anonym (XY) skrev 2023-10-10 20:26:38 följande:

Det är ett modeord precis som narcissist, olika termer som har med anknytningsteori att göra mm. Det är en del i trenden med hobbypsykologi. 

Bara det att det inte finns någon direkt definition av att vara toxisk. Det betyder nog mest att vara en dålig partner. 

Svar på tråden Att vara toxisk