• bjork87

    Byte av donator vid syskonbehandling

    Jag och min partner (samkönad relation) fick för 3 år sedan ett barn med hjälp av en spermadonator. Vi har nu under ca 1 års tid gjort 5 ivf-behandlingar som gett 2 färska återföringar som inte resulterat i något barn. Vi har aldrig fått embryon till frys trots att de plockat ca 12-20 ägg vid varje äggplock. Läkarna har hela tiden varit inne på att det är kvaliteten på mina ägg som är mindre bra men de har nu kommit fram till (oklart hur) att kvaliteten på donatorns spermier inte verkar vara den allra bästa. De rekommenderar oss därför nu att prova med en annan donator. Vi ville gärna att vårt barn skulle få att helsyskon men inser att vi kanske måste tänka om. Någon som varit i liknande sits som har några goda tankar att dela med sig av? 
  • Svar på tråden Byte av donator vid syskonbehandling
  • Kronärtskocka

    Hej

    Sån kämpig väg mot ett syskon för er. Så tufft! ( Vet hur det är att göra många ägguttag men att sedan inte få till frys.) 

    Mina två barn tillkom i en samkönad relation då det knappt fanns privata alternativ i Sverige. Det innebar att när vi valde att utnyttja vårt landstingsförsök kunde vi heller inte få samma donator till barn nummer två. Inte ett lätt beslut och visst väcker det mycket frågor och tankar kring att de kan komma att ha helt olika situationer den dag de kanske vill veta mer om det genetiska ursprunget. Det kan också vara så att de har helt olika mängd "halvsyskon". Och olika arv sätt till olika sjukdomar osv. 

    Nu är mina barn inte vuxna än så jag vet inte vad de kommer tänka om det nu. Men nog är de syskon allt även om de inte delar några biologiska band öht. ( Vi bar varsitt barn.) 

    När jag nu har försökt få ett tredje barn på egen hand med spermier från donator nr 2 har utfallet varit väldigt dåligt både med egna ägg och sedan donerade ägg. ( Men det kändes viktigt för mig att ett ev barn skulle ha ett biologiskt band till någon i familjen. Det har jag efterhand fått omvärdera och landat i att hellre ett barn utan biologiska band än inget barn alls.) När jag sedan bytte spermadonator fick jag betydligt bättre utfall, så det är mycket som ska stämma. Är lite som att vissa ägg och spermier är mer kompatibla än andra osv. Men samtidigt: Om jag fattar din text rätt, att det nu är samma person som ska bli gravid igen, har ni ju lyckats innan med den ägg/spermakombon så det gör ju att ni såklart har hopp om att det ska gå igen. 

    Låter ju som att ni verkligen gett den donatorn många chanser så jag förstår varför läkarna rekommenderar er att pröva en annan. Men som sagt, det är inga enkla beslut. 

    Något jag vet att jag tänkt både med barn nummer 1 och 2 är dock: Åh, denna donator vill jag använda igen för barnet blev ju så bra! När sedan nr 2 kom med hjälp av en annan donator var ju det barnet också helt perfekt. Och troligtvis kommer jag känna så med ett tredje barn också, men annat genetiskt ursprung. 

    Hoppas ni kommer fram till vad som känns rätt för er. Det kommer ju vara ert barn och växa upp i er familj och ha er som föräldrar och syskonet som syskon, oavsett de genetiska banden. 

Svar på tråden Byte av donator vid syskonbehandling