• Ellipellipang

    Mäklare

    Hur fungerar det om mäklare tar bilder o lägger ut på deras hemsida för försäljning om man ångrar sig o inte vill sälja. Kostar det något?

  • Svar på tråden Mäklare
  • Anonym (M)
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 13:39:00 följande:
    Mäklare

    Hur fungerar det om mäklare tar bilder o lägger ut på deras hemsida för försäljning om man ångrar sig o inte vill sälja. Kostar det något?


    Man betalar bara mäklararvode om det blir en affär. Läggs en annons ut på Hemnet så får man en faktura från Hemnet. Vet inte hur det fungerar om de bara lägger bilder/annons på sin egen hemsida. Någon måste ju betala fotografen. om hen inte arbetar på mäklarbyrån. 
  • Anonym (Inte velig)
    Anonym (M) skrev 2023-10-11 14:11:02 följande:
    Man betalar bara mäklararvode om det blir en affär. Läggs en annons ut på Hemnet så får man en faktura från Hemnet. Vet inte hur det fungerar om de bara lägger bilder/annons på sin egen hemsida. Någon måste ju betala fotografen. om hen inte arbetar på mäklarbyrån. 
    Nja, stämmer inte.

    Den som säljer skriver på ett kontrakt med mäklaren. Har man gått till budgivning med kunder och säljaren ångrar sig så kan säljaren åka på att betala mäklaren för allt arbete som gjorts, när det då inte blev provision av försäljningen.

    Detta hände oss nämligen när en släkting i dödsbo ångrade sig efter att budet var vunnet av en annan person, och istället ville behålla huset. Då fick hen själv slåss med mäklaren om det (som var skitsur) och betala 180 000 kr eller nåt eftersom det var ett hus för 8 miljoner.

    Så man ska verkligen läsa det finstilta i mäklarkontraktet, om man är en velpotta.
  • Ellipellipang
    Anonym (Inte velig) skrev 2023-10-11 14:26:38 följande:
    Nja, stämmer inte.

    Den som säljer skriver på ett kontrakt med mäklaren. Har man gått till budgivning med kunder och säljaren ångrar sig så kan säljaren åka på att betala mäklaren för allt arbete som gjorts, när det då inte blev provision av försäljningen.

    Detta hände oss nämligen när en släkting i dödsbo ångrade sig efter att budet var vunnet av en annan person, och istället ville behålla huset. Då fick hen själv slåss med mäklaren om det (som var skitsur) och betala 180 000 kr eller nåt eftersom det var ett hus för 8 miljoner.

    Så man ska verkligen läsa det finstilta i mäklarkontraktet, om man är en velpotta.
    Om det är  annons på deras hemsida där mäklaren letar aktivt för att hitta rätt köpare då? Min syrra har lagt ut vårt fritidshus som vi äger ihop så men utan mitt godkännande vi står för halva stugan var.
  • LFF
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 15:25:11 följande:
    Om det är  annons på deras hemsida där mäklaren letar aktivt för att hitta rätt köpare då? Min syrra har lagt ut vårt fritidshus som vi äger ihop så men utan mitt godkännande vi står för halva stugan var.
    Då skulle jag kontakta mäklaren och påpeka att syster inte har rätt att sälja fritidshuset då ni är två ägare. 
  • Ellipellipang
    LFF skrev 2023-10-11 15:26:08 följande:
    Då skulle jag kontakta mäklaren och påpeka att syster inte har rätt att sälja fritidshuset då ni är två ägare. 
    Hur kan hon ens få anlita dem utan underskrift av det som äger? Eller är det annorlunda när annonsen bara ligger på deras sida? Kollar inte mäklaren upp sådant?
  • Anonym (Inte velig)
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 15:25:11 följande:
    Om det är  annons på deras hemsida där mäklaren letar aktivt för att hitta rätt köpare då? Min syrra har lagt ut vårt fritidshus som vi äger ihop så men utan mitt godkännande vi står för halva stugan var.
    Det får hon inte. Då blir alltihop ogiltigt och den mäklaren ska ha stryk för de måste kolla vilka som äger objektet.

    Eller har din syster ljugit om saken och då får du väl ta det med henne.
  • LFF
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 15:29:53 följande:
    Hur kan hon ens få anlita dem utan underskrift av det som äger? Eller är det annorlunda när annonsen bara ligger på deras sida? Kollar inte mäklaren upp sådant?
    Det får hon inte eftersom ni äger den tillsammans. Din syster försöker göra en fuling och har hittat en mäklare som inte kollat upp saker ordentligt. Så kontakta mäklaren om att syster inte har rätt att sälja huset och sen pratar du med din syster och frågar vad i h-vete hon håller på med.
  • Ellipellipang

    Någon. Som vet om det är en kostnad för en sådan annons aktiv försäljning . Försökte läsa mig till o har även mailat o ringt mäklare men inget svar än. Skulle vilja veta .

  • LFF
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 15:50:20 följande:

    Någon. Som vet om det är en kostnad för en sådan annons aktiv försäljning . Försökte läsa mig till o har även mailat o ringt mäklare men inget svar än. Skulle vilja veta .


    Det spelar väl ingen roll. Den kostnaden får syster ta i så fall som varit den som initierat försäljningsuppdraget.

    Från Svensk Fastighetsförmedling:
    www.svenskfast.se/guider/formedlingsuppdrag/

    All information ska finnas i det avtal som din syster har skrivit med mäklaren. Det man kan bli skyldig för är eventuella kostnader i samband med annonsering etc, om det inte är mindre än 14 dagar sedan hon skrev på avtalet. 
  • Ellipellipang

    Hon ska väl inte kunna skriva ett sådant avtal själv eller? Mäklaren har väl skyldighet att kontrollera vem som står på bostaden innan man blir betalningsskyldig?

  • BuoBä
    Ellipellipang skrev 2023-10-11 16:45:32 följande:

    Hon ska väl inte kunna skriva ett sådant avtal själv eller? Mäklaren har väl skyldighet att kontrollera vem som står på bostaden innan man blir betalningsskyldig?


    Uppenbarligen har mäklaren slarvat med det. Ta genast kontakt och meddela att du aldrig godkänt en försäljning. Kontraktet borde därför vara ogiltigt. 
Svar på tråden Mäklare