• Anonym (Skoliosförälder)

Skolioserfarenheter?

Hej,

Vi har en tjej med skolios som nästan är 12 år. Vi har en grundröntgen med vinklar på 19 den nedre kröken och 27 den övre. 

Progress har skett på den första uppföljningsröntgen. Nu är den nedre 25 och den övre 33. 

Det är endast den nedre som ens kan behandlas med korsett den övre sitter för högt upp. 

Jag söker nu erfarenheter. I mitt huvud känns det logiskt att det skall finnas åtminstone två uppföljningsröntgen (och inte bara en som nu) för att jag skall anse att det finns ett mönster där det hela tiden blir sämre. Jag skulle därför önska att man avvaktar några månader till och röntgar igen innan man överväger korsett. 

Vår dotter är lång för sin ålder och vi misstänker att skoliosen tog fart då hon hade en stor tillväxtspurt. 

Jag är uppenbarligen inte läkare själv men vill gärna höra andras erfarenheter. Jag gillar att ligga steget före och vill såklart mitt barns bästa, vilket innebär att jag vill vara informerad.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Skolioserfarenheter?
  • Anonym (R)

Hej!

Har själv skolios på 46 grader i bröstrygg och 13 grader i ländrygg. Detta upptäcktes för sent och det enda alternativet för mig är steloperation. Är idag 29 år. 

Kommer att genomföra operationen så småningom (mest på grund av att min läkare menar att det kan bli värre när jag är äldre) men då jag aldrig haft problem med ryggen och krökningen i princip står still känner jag ingen stress över detta. 

Känner några som burit korsett som dock inte gjorde någon smärre skillnad. Men kan vara värt ett försök såklart. 

Anonym (R) skrev 2023-10-11 19:28:56 följande:

Hej!

Har själv skolios på 46 grader i bröstrygg och 13 grader i ländrygg. Detta upptäcktes för sent och det enda alternativet för mig är steloperation. Är idag 29 år. 

Kommer att genomföra operationen så småningom (mest på grund av att min läkare menar att det kan bli värre när jag är äldre) men då jag aldrig haft problem med ryggen och krökningen i princip står still känner jag ingen stress över detta. 

Känner några som burit korsett som dock inte gjorde någon smärre skillnad. Men kan vara värt ett försök såklart. 

Ok ja tack för svar. Ja vad jag känner mig tveksam till är att påbörja behandling redan nu eftersom det bara är den nedre kurvan som ens kan behandlas med korsett. Det är dessutom bara en röntgen som visar progression. För att det ska räknas om ett mönster att det hela blir värre så känns det som att jag helst skulle avvakta i några månader till för att se om det blir värre. 

Hade varit så bra om det fanns någon som varit med om att den högre kröken i S-kurvan sitter för högt för behandling med korsett för jag känner mig osäker på om det är smart att behandla den nedre med korsett när den övre inte går att behandla så. Blir det inte konstigt om man försöker bromsa den nedre medan den övre fortsätter att utvecklas? Typ instabilt. 

Hmmm...fler erfarenheter vore toppen även från andra, men tack för ditt svar i alla fall! 
  • Anonym (R)

Växer din dotter fortfarande? Min skolios upptäcktes när jag var 12 år och då sa de att korsett inte var någon idé då jag vuxit klart. 

Allas skolios ter sig annorlunda. Men mina erfarenheter av att vänta med behandling har inte gjort skoliosen värre. Nu går jag på kontroll 1 gång/år. 

Kan du inte prata med läkaren om att vänta ett par månader? Knappast så att kröken kan gå från 0 till 100 på så kort tid. Om din dotter inte är väldigt negativt inställning till korsett kanske det ändå kan vara värt ett försök. Kanske det kan hjälpa, kanske inte. Enligt min läkare är det inte möjligt att veta hur skoliosen kommer förändra sig. Har ni funderat på operation? 

Anonym (R) skrev 2023-10-11 19:51:24 följande:

Växer din dotter fortfarande? Min skolios upptäcktes när jag var 12 år och då sa de att korsett inte var någon idé då jag vuxit klart. 

Allas skolios ter sig annorlunda. Men mina erfarenheter av att vänta med behandling har inte gjort skoliosen värre. Nu går jag på kontroll 1 gång/år. 

Kan du inte prata med läkaren om att vänta ett par månader? Knappast så att kröken kan gå från 0 till 100 på så kort tid. Om din dotter inte är väldigt negativt inställning till korsett kanske det ändå kan vara värt ett försök. Kanske det kan hjälpa, kanske inte. Enligt min läkare är det inte möjligt att veta hur skoliosen kommer förändra sig. Har ni funderat på operation? 

Ja hon växer fortfarande, hon har inte fyllt 12 riktigt än. Jag är lång, även hon, men hon har säkert 8-10 cm kvar att växa kan jag tänka mig. Jag skulle som sagt helst avvakta då jag tycker att åtminstone en röntgen till i alla fall skulle visa om det är en fortsatt negativ spiral så att säga. En basröntgen och så en uppföljning säger ju inte mer än att det denna gång blivit sämre, en röntgen till är ju ett mönster. Jag är lite tveksam till denna läkare tyvärr, han ska vara duktig men han var inte direkt någon som ville bolla och diskutera. Det vara mer nonchalans på hög nivå kan man säga....så därför ser jag inte fram emot att komma på besök igen....hm. I alla fall. Känner mig också osäker på vad det gör att behandla en krök - den andra går inte att behandla för att den sitter för högt upp - och inte den andra....känns mysko. 
Svar på tråden Skolioserfarenheter?