• Anonym (Skoliosförälder)

Skolioserfarenheter?

Hej,

Vi har en tjej med skolios som nästan är 12 år. Vi har en grundröntgen med vinklar på 19 den nedre kröken och 27 den övre. 

Progress har skett på den första uppföljningsröntgen. Nu är den nedre 25 och den övre 33. 

Det är endast den nedre som ens kan behandlas med korsett den övre sitter för högt upp. 

Jag söker nu erfarenheter. I mitt huvud känns det logiskt att det skall finnas åtminstone två uppföljningsröntgen (och inte bara en som nu) för att jag skall anse att det finns ett mönster där det hela tiden blir sämre. Jag skulle därför önska att man avvaktar några månader till och röntgar igen innan man överväger korsett. 

Vår dotter är lång för sin ålder och vi misstänker att skoliosen tog fart då hon hade en stor tillväxtspurt. 

Jag är uppenbarligen inte läkare själv men vill gärna höra andras erfarenheter. Jag gillar att ligga steget före och vill såklart mitt barns bästa, vilket innebär att jag vill vara informerad.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Skolioserfarenheter?
  • Anonym (R)

Hej!

Har själv skolios på 46 grader i bröstrygg och 13 grader i ländrygg. Detta upptäcktes för sent och det enda alternativet för mig är steloperation. Är idag 29 år. 

Kommer att genomföra operationen så småningom (mest på grund av att min läkare menar att det kan bli värre när jag är äldre) men då jag aldrig haft problem med ryggen och krökningen i princip står still känner jag ingen stress över detta. 

Känner några som burit korsett som dock inte gjorde någon smärre skillnad. Men kan vara värt ett försök såklart. 

Anonym (R) skrev 2023-10-11 19:28:56 följande:

Hej!

Har själv skolios på 46 grader i bröstrygg och 13 grader i ländrygg. Detta upptäcktes för sent och det enda alternativet för mig är steloperation. Är idag 29 år.