• Anonym (Ont)

Huvudvärk vid mens? Liknar migrän.

Någon mer som får huvudvärk vid mens och strax innan? Får huvudvärk som känns i hela huvudet, även ner i nacken, nästan som migrän men mår inte illa. Är dock väldigt jobbigt, blir trött och påverkad och Alvedon lindrar bara till viss del.

Nån som vet vad detta kan bero på? Finns det nåt man kan göra för att lindra förutom att ta värktabletter. 

• Svar på tråden Huvudvärk vid mens? Liknar migrän.
  • Anonym (H)

I ditt läge hade jag provat att ta en sumatriptan för att se om det kanske ändå är migrän. 

En annan sak man kan göra är att kombinera paracetamol (Alvedon m.fl.) med ibuprofen (Ipren m.fl.) för att få bättre smärtlindring.

• Anonym (Hormoner)

Låter som hormonell migrän som suger rejält!
    Får migrän efter mensen som jag tar medicin för.
    Saxat från nätet

Eftersom hormonell migrän orsakas av snabba förändringar i kroppens östrogennivåer, kan den i regel också lindras genom att svängningarna jämnas ut. Två vanliga förebyggande hormonella behandlingar är: Östrogen i gel eller plåster, som börjar tas två till tre dagar innan ett beräknat anfall och därefter i en vecka.22 apr. 2023
  • Anonym (Hormoner)

Saxat från nätet

? Migränen sätter i regel in en till två dagar innan menstruation. Det är vid denna tidpunkt som hormonerna östrogen och oxytocin sjunker till den lägsta nivån i hormoncykeln och det är den biokemiska signalen som indikerar att kvinnan ska ha menstruation.23 sep. 2021
  • Anonym (X)

Inte vid vanlig mens, men har haft det i början av alla tre graviditeterna och även i samband med klimakteriet.

• Anonym (receptfritt)

Mitt tips är att prova nässprayen zomic nasal. Jag har rätt mycket migrän har det visat sig då bara den hjälper. 

• Anonym (Polly)

Håller med övriga.  Prova migränmedicin. Jag har migrän 2-3 dagar i samband med mens. Brukar ta min trestegsraket: paracetamol + ipren + sumatriptan någon gång per dygn. Har inte testat nässprayen som nämnts. Ska göra det nästa gång! 

• Anonym (11)
    Anonym (Ont) skrev 2023-10-12 21:42:14 följande:
    Huvudvärk vid mens? Liknar migrän.

Någon mer som får huvudvärk vid mens och strax innan? Får huvudvärk som känns i hela huvudet, även ner i nacken, nästan som migrän men mår inte illa. Är dock väldigt jobbigt, blir trött och påverkad och Alvedon lindrar bara till viss del.

Nån som vet vad detta kan bero på? Finns det nåt man kan göra för att lindra förutom att ta värktabletter. 

Kan absolut vara migrän. Vanligaste migränformen är kronisk migrän som är hormonrelaterad för kvinnor. Man kan då få migrän när som helst runt ägglossning  och fram till mensen. 

Jag äter Teva sumatriptan. Receptfria, billiga och funkar riktigt bra (tro mig, jag har testat alla tabletter som finns, ungefär)
  • Anonym (?)

Jag använder alltig zomig nasal. Receptfri. Det går över på15 min och. Varar ett dygn.

• Anonym (Ont)

Jag har haft migrän med aura sen jag var 11 år, men den här huvudvärken skiljer sig en del från den. Därför tror jag det är nån blandning mellan spänningshuvudvärk och migrän jag får. Det känns som det. Kanske ska testa migränmedicin, har varit lite försiktig med dom eftersom jag har astma.

Svar på tråden Huvudvärk vid mens? Liknar migrän.