• Anonym (Nyfiken)

Komplimanger om folks utseende

Hur ställer ni er till utseendekomplimanger från okända av motsatt kön?

Om ni ger en sån komplimang till nån som är riktigt snygg misstänker jag att personen som får den mest troligt är genetiskt lyckligt lottad och du inte är den enda som sagt det så vad är förväntan över att säga det? Endast ett sätt att få kontakt? Och den supersnygga personen som får komplimangen, ska den tacka för att den haft tur i lotteriet? Kan inte tänka mig att gå fram till nån av motsatt kön som är jättesnygg och bara vräka ur mig just det. Ur ett upplysningsperspektiv känns det korkat och även ur ett raggningsperspektiv. Eller går män på sånt?

Jag är absolut inte supersnygg men jag har ändå fått såna kommentarer ibland och jag har alltid tyckt att det känns skumt att svara "Tack" för jag tycker kommentaren är så korkad till att börja med och jag tycker att det borde vara ännu värre för nån som faktiskt är supersnygg som får höra det hela tiden.

• Svar på tråden Komplimanger om folks utseende
  • Anonym

Jag vill inte ha kommentarer eller komplimanger. '
    Varför ska en främling komma fram och ge mig en utvärdering om mitt utseende?

• Anonym (Elle)

Jag får i princip dagligen komplimanger för mitt utseende och har så fått i drygt 15 år. Jag har också i perioder levt på mitt utseende då jag jobbat som modell (smink, kläder, hår och även suttit modell för konstnärer). Jag antar att jag är en sån person som allmänt anses vara vacker. Jag är tacksam över att jag har fått jobba med modellandet då jag tycker att det är väldigt roligt, men att främlingar kommenterar mitt utseende tycker jag - precis som andra skrivit i tråden - mest är olustigt och gör mig obekväm. Jag svarar oftast tack av artighet, men som sagt- det är ju inte min "förtjänst".

Enda gången som komplimangerna om mitt utseende faktiskt betydde något på riktigt var när de kom från min pojkvän, numera make. När vi blev ett par hade vi känt varandra i tio år, och medan vi bara var vänner nämnde han aldrig mitt utseende. Jag fick komplimanger som handlade om min personlighet eller om saker som jag gjort bra. Först när vi var ett par började han säga att jag var vacker - vilket han alltid tyckt men hellre ville visa att han uppskattade mitt inre.

• Auditanne

Mata inte en som redan är övergödd. Det är ett motto jag lever efter och detta handlar inte bara om vikt utan kan även appliceras i trådens frågeställning. 

• Anonym (ZigZag)
    Anonym (Elle) skrev 2023-10-12 23:22:00 följande:

Jag får i princip dagligen komplimanger för mitt utseende och har så fått i drygt 15 år. Jag har också i perioder levt på mitt utseende då jag jobbat som modell (smink, kläder, hår och även suttit modell för konstnärer). Jag antar att jag är en sån person som allmänt anses vara vacker. Jag är tacksam över att jag har fått jobba med modellandet då jag tycker att det är väldigt roligt, men att främlingar kommenterar mitt utseende tycker jag - precis som andra skrivit i tråden - mest är olustigt och gör mig obekväm. Jag svarar oftast tack av artighet, men som sagt- det är ju inte min "förtjänst".

Enda gången som komplimangerna om mitt utseende faktiskt betydde något på riktigt var när de kom från min pojkvän, numera make. När vi blev ett par hade vi känt varandra i tio år, och medan vi bara var vänner nämnde han aldrig mitt utseende. Jag fick komplimanger som handlade om min personlighet eller om saker som jag gjort bra. Först när vi var ett par började han säga att jag var vacker - vilket han alltid tyckt men hellre ville visa att han uppskattade mitt inre.

Men dom som har jobbat på sitt utseende då. Tänker på plastic surgery, gymmar som blådårar, sminkar sig i timtal för att få till det osv. De har ju i så fall förtjänat komplimangerna?
  • Anonym (Z)

Jag tror det skulle vara trevligt om vi vågade ge varann komplimanger om bland annat utseende. Men det är som att ett gäng snuskgubbar förstört det för oss andra.

Jag är man och skulle aldrig få för mig att ge en komplimang till någon kvinna jag inte känner väl. Lite synd egentligen. Igår såg jag en kvinna i en affär med en kalufs som jag blev ganska impad av. Jag tänkte direkt att det hade varit kul att berätta för henne vilket vackert hår hon hade. Och det var absolut inte att jag fick intresse av henne på ett sexuellt eller relationsbaserat sätt utan jag tyckte bara håret var beyond average. Men jag gjorde så klart inte det eftersom det inte känns ok. Lite synd ändå. Jag hade blivit glad själv om jag fått en komplimang för något.

• Anonym (?)
    Auditanne skrev 2023-10-13 00:51:47 följande:

Mata inte en som redan är övergödd. Det är ett motto jag lever efter och detta handlar inte bara om vikt utan kan även appliceras i trådens frågeställning. 

Hur vet man vem som är övergödd?
  • Anonym (fond)

Jag brukade ge tjejer komplimanger om deras utseende förr. Men tjejer säger ofta att de inte vill höra såna komplimanger, det betyder inget och det är ytligt, tror killar att de ska bli charmade av att hon är snygg, hon vet hur hon ser ut, och har hört såna komplimanger hundratals gånger förut. Varför inte visa mer intresse för henne som person, det är det som betyder nåt, ge en komplimang för nåt som hon är bra på istället.

• Maahlinn

Att få komplimanger av helt okända människor känns ju bara konstigt, men det är förstås skillnad på snuskgubbe-komplimang och välmenad komplimang. Men ja, oftast svårt att veta vad man ska svara.

• Anonym (11)

Jag tycker det finns några r egler i detta.

1. Man går inte och bara random talar om för folk att de är snygga (det har hänt mig och det känns liksom bara konstigt, om man inte har någon som helst aning om vem personen som säger det är). 
    Jag har lite större förståelse om det sker i tex krogmiljö där folk kanske har druckit lite eller det är så uppenbart att någon raggar, då ingår det väl lite att man säger saker man hoppas är positiva för mottagaren. 

2. Från folk på jobbet eller vänner och bekanta uppskattar jag hellre att de säger något om en egenskap hos mig, eller något bra jag gjort, hellre än att säga att jag är snygg. Enda gången jag uppskattar att någon säger något om utseendet är om jag gjort en större förändring, tex från rakt hår till permanentat jättelockigt. Då märks det ju och vore konstigt om ingen reagerade. 

3. Är man ihop med någon uppskattar man komplimanger av alla slag, från "vad fin du är i håret" till "vilken fin klänning" till "åh, du är så fin" (den funkar alltid i relation), förutom de som jag alltid uppskattar mer som att man är en så bra partner, att jag är uppskattad för det jag gör etc. 

• Anonym (fond)
    Maahlinn skrev 2023-10-13 07:10:13 följande:

Att få komplimanger av helt okända människor känns ju bara konstigt, men det är förstås skillnad på snuskgubbe-komplimang och välmenad komplimang. Men ja, oftast svårt att veta vad man ska svara.

Jag sa aldrig att hon har snygga tuttar t ex, det var mer att jag tyckte hon var söt.
Svar på tråden Komplimanger om folks utseende