• Anonym (Ullis)

Barnens pappa ser inte efter barnen

jag har två barn med mitt ex. Barnen är mellan 10-13 år. Problemet är att jag tycker att han struntar totalt i dom. Han går o lägger sig vid 19 och barnen lägger sig vid 22. Dom är liksom hemma o fixar med allting själv. 

ikväll sitter minsta hemma ensam i soffan o tittar på idol medan han har sovit flera timmar redan. Hon skriver till mig o är ledsen o rädd. 

alltså mitt hjärta brister. Han går inte att prata med heller. Han ser inget fel med de här. Det är inte ens alla gånger dom är hemma då han går o lägger sig. 

vad fan gör man?

• Svar på tråden Barnens pappa ser inte efter barnen
  • Jårdi

Du kan göra en orosanmälan till soc. Spara alla sms du har från barnen/honom som på något vis bekräftar att han brister i föräldraskapet Ifall det blir aktuellt att prata med familjerätten. Tycker inte alls hans beteende är okej om barnen känner det är otryggt. De är fortfarande små och behöver honom närvarande. 

• Spucks
    Anonym (Ullis) skrev 2023-10-13 21:45:24 följande:

vad fan gör man?

Det beror ju helt på varför han lägger sig så tidigt.

• Anonym (...)
    Spucks skrev 2023-10-14 19:39:37 följande:
    Det beror ju helt på varför han lägger sig så tidigt.
    Det beror det väl inte på alls. Ungarna är ju ensamma i flera timmar, och ska sköta sig själva, mat, lägga sig i tid, ha koll på allt de ska ha med till skolan nästa dag osv. Den äldsta ska väl klara sånt men den yngre är faktiskt inte så stor. 
    Han sköter inte sitt föräldraskap. 

Ring soc, TS. Om barnet till och med ringer och gråter så är det givetvis inte ok. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Något är ju allvarligt fel när en vuxen går o lägger sig redan vid 19 på kvällen, det måste ligga en hel del mer bakom denna historia?

Sen kan man ju absolut undra över varför en 10-13åring inte ens är hemma vid 19 ibland?

Helt klart låter hela denna soppa som något soc skulle gå igång rätt rejält på om de fick vetskap....

• Anonym (Potatisen)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-10-14 20:28:45 följande:

Något är ju allvarligt fel när en vuxen går o lägger sig redan vid 19 på kvällen, det måste ligga en hel del mer bakom denna historia?

Sen kan man ju absolut undra över varför en 10-13åring inte ens är hemma vid 19 ibland?

Helt klart låter hela denna soppa som något soc skulle gå igång rätt rejält på om de fick vetskap....

Är han bagare är det inget konstigt alls, men i så fall måste han så klart se till att någon annan tar hand om barnen. 

Att barnen kommer hem senare än så är inget konstigt. Både idrottsträning och lektioner på kulturskolan kan sluta rätt sent. 

TS, samarbetssamtal med familjerätten kanske vore något att börja med? Lägg fram det som att ni inte är överens om barnens vardagsrutiner. 

• Anonym (Ullis)

Nej han är inte bagare. Bara trött o vill kliva upp kl halv 4 -4 på morgonen. 

att barnen är ute senare är för att som brukar vara på olika aktiviteter där andra föräldrar skjutsar och även jag fast de är hans vecka eller så är dom hos en kompis som bor nära. 

Man går ju inte o lägger sig ändå innan barnen kommit hem eller ens innan dom lagt sig. 

• Anonym (Potatisen)
    Anonym (Ullis) skrev 2023-10-14 21:52:43 följande:

att barnen är ute senare är för att som brukar vara på olika aktiviteter där andra föräldrar skjutsar och även jag fast de är hans vecka eller så är dom hos en kompis som bor nära. 

Man går ju inte o lägger sig ändå innan barnen kommit hem eller ens innan dom lagt sig. 

Vill han gå upp då eller vaknar han ofrivilligt och känner att han måste lägga sig tidigt för att fungera? Det låter lite som sömnstörning av någon sort. MEN oavsett vad det beror på är det ju inte ok att han låter barnen klara sig själva på kvällarna. 
  • Friger

Är inget konstigt att en 10 och 13-åring lägger sig själv?

Brukar ni ligga och läsa nattsaga för en 13-åring? Det är att dalta en hel del.

Varför kan barnen inte väcka honom om det är något då? Mina barn väcker mig om jag sover och det är något.

• Anonym (Potatisen)
    Friger skrev 2023-10-15 06:47:18 följande:

Är inget konstigt att en 10 och 13-åring lägger sig själv?

Brukar ni ligga och läsa nattsaga för en 13-åring? Det är att dalta en hel del.

Varför kan barnen inte väcka honom om det är något då? Mina barn väcker mig om jag sover och det är något.

Det handlar nog inte om själva nattandet utan att finnas där och vara tillgänglig för umgänge och samtal under kvällen (rätta mig om jag har fel, TS). Uppenbarligen känner inte heller barnen att det är ok att väcka honom utan de ringer mamma om de är ledsna. 
  • Anonym (JB)

Kan inte barnen bo heltid hos dig då?

• Anonym (Ullis)
    Anonym (JB) skrev 2023-10-15 18:21:26 följande:

Kan inte barnen bo heltid hos dig då?

Det skulle han aldrig gå med på
  • Spucks
    Anonym (Ullis) skrev 2023-10-14 21:52:43 följande:

VILL han eller MÅSTE han?
  • Anonym (Ullis)
    Spucks skrev 2023-10-15 18:50:26 följande:
    vill. 
  • Anonym (M)
    Spucks skrev 2023-10-15 18:50:26 följande:
    Det spelar väl ingen roll. Resultatet blir ju detsamma för barnen
Svar på tråden Barnens pappa ser inte efter barnen