• HannaAugustsson

Angående föräldrapenning och deklaration

Hej alla!

Tänkte bara skriva att tänk på vad ni betalar i skatt på föräldrapenning för er som har det. Försäkringskassan går inte på den kommunala skattetabellen då de ej anses vara huvudinkomsthavare åt mottagaren. Ofta så har de egna tabeller att gå efter så om ni jobbat och fått barn så kan de hända att de bara drar 25-30% i skatt. Detta medför att skatteverket får in för lite skatt och därmed åker man på kvarskatt.
    Så när ni är inne på FK nästa gång så bör ni passa på att fråga handläggaren vilken skattesats som ni ligger på och ni kan samtidigt begära att höja detta om ni vill.

• Svar på tråden Angående föräldrapenning och deklaration
  • DELM

Eller så väljer man direkt via nätet att betala in extra skatt.

Har redan kollat min deklaration och jag vet att jag ligger utom fara.

• elinina

erhåller man enbart fp så blir det +-0 sa de på FK till mig.
    MEn, jobbar man extra ska man antingen se till att betala lite mer i frvillig skatt eller höja upp skattesatset.

• HannaAugustsson

elinina

Det stämmer inte. De på FK har ingen aning. Min sambo betalade extra skatt och vi trodde vi skulle få tillbaka betydligt mer.. Men icke sa nicke han var på väg att gå back om man säger så.. Ringde till skatteverket o kollade och där meddelade dom att FK gör så och att man måste ändra det till den skattetabell som kommunskatten ligger på. Egentligen om han hade legat på vanlig skatt så hade vi fått pröjsa ett par tre tusen..

• Spegel

När jag var hemma med förra dottern ringde jag till skatteverket och frågade om de drog tillräckligt med skatt för att jag skulle slippa betala tillbaka.. de sa att det var föräkringskassans bord så jag ringde till dem som i sin tur sa att jag skulle ringa till skatteverket. Slutade med att ingen visste och jag kunde helt enkelt bara vänta och se...
    Åktedock inte på bakskatt.. fick tillbaka en massa...

• HannaAugustsson

Då hade du tur.. Men man ska iallafall tänka på det.. Jag jobbade i somras och sen kom gabriella i juli och jag glömde ändra det me men jag får tillbaka 3800kr.. men det kag ju vara pga att jag drog extra skatt då,.. Men nu e det ändrat till 33% för att vara på säkra sidan...

• Malounis

Hade inte en tanke på att kolla vilken skatt FK drog på min sjukpenning när jag började få sådan 2004. När deklarationen kom så hade jg en rejäl kvarskatt (som jag dock lyckades minska till hälften tack vare ett avdrag). Ringde Fk och kollade vilken skatt de drog. Det visade sig att de bara drog 26% och här är skatten på strax över 34!

Så jag ändrade genast till 35% (lite i överkant för att vara på den säkra sidan).

• Malounis

En sak som jag kom på.

Som sagt så är det bara att ringa till FK och be dem ändra skatten.

Däremot, vill man ändra hos A-kassan (Handels iaf, som jag tillhör) så måste man skicka in en skriftlig begäran! Som dessutom bara gäller till årets slut. Då ändras den automatiskt till den lägre skatten och man får skicka in ett nytt brev. Hände mig i slutet av 05. Helt plötsligt fick jag mer akassa än jag brukar. Ringde då och frågade varför dom helt plötsligt dragit mindre skatt. Fick då som sagt svaret att det där ändras automatiskt varje år. Plus att man som sagt måste skicka in en begäran, man kan inte ta det över telefon.
    Varför ska dom ha det så krångligt för???

• elinina

hanna: jo men om man INTE jobbar nåt under sin föräldraledighet så behöver man inte betala in x-tra skatt. (har de förklarat för mig + att en kompis ja har hade låg skatt å behövde ej betala tillbax)

malounis: så är det med FK med... man måste begära om det vid ett årsskifte, knäppt ju...

Svar på tråden Angående föräldrapenning och deklaration