• halvan

    Syskon till Minna

    Hej! Vi letar namn till barn nr 2. Storasyster heter Minna.
    Vi vill att namnet ska låta snällt, gärna ha ca två stavelser och fungera både på svenska och åtminstone okej på engelska.

    Pojknamn är svårast!

    Våra pojknamn:
    Malte (Funkar inte på engelska?)
    Markus
    Björn
    Albin
    Hugo

    Våra flicknamn:
    Alice
    Agnes
    Ebba
    Freja



    Någon gärna föreslå vilka av våra förslag som kan passa med Minna, och även komma med fler förslag som ni tror passar oss!

  • Svar på tråden Syskon till Minna
  • trollhona
    halvan skrev 2023-10-15 07:40:21 följande:
    Syskon till Minna

    Hej! Vi letar namn till barn nr 2. Storasyster heter Minna.
    Vi vill att namnet ska låta snällt, gärna ha ca två stavelser och fungera både på svenska och åtminstone okej på engelska.

    Pojknamn är svårast!

    Våra pojknamn:
    Malte (Funkar inte på engelska?)
    Markus
    Björn
    Albin
    Hugo

    Våra flicknamn:
    Alice
    Agnes
    Ebba
    Freja



    Någon gärna föreslå vilka av våra förslag som kan passa med Minna, och även komma med fler förslag som ni tror passar oss!


    Malte - Gulligt men svårt på engelska
    Markus - Ok
    Björn - Så fint och charmigt
    Albin - Klassiskt
    Hugo - Fint 

    Våra flicknamn:
    Alice - Jättefint och klassiskt
    Agnes - charmigt och passar med systern
    Ebba - uttjatat
    Freja - Fint

    Fler förslag pojkar: Oscar, Olof, Jonah, Axel, Ivar, Leo
    Flickor: Ilse, Signe, Trina, Ellen, Saga, Nora, Alva, Sara
  • Xenia
    halvan skrev 2023-10-15 07:40:21 följande:
    Syskon till Minna

    Hej! Vi letar namn till barn nr 2. Storasyster heter Minna.
    Vi vill att namnet ska låta snällt, gärna ha ca två stavelser och fungera både på svenska och åtminstone okej på engelska.

    Pojknamn är svårast!

    Våra pojknamn:
    Malte (Funkar inte på engelska?)
    Markus
    Björn
    Albin
    Hugo

    Våra flicknamn:
    Alice
    Agnes
    Ebba
    Freja



    Någon gärna föreslå vilka av våra förslag som kan passa med Minna, och även komma med fler förslag som ni tror passar oss!


    Varför måste namnet fungera på engelska? För att ni planerar att flytta till England, USA etc? För att ni har släktingar i engelsktalande länder och ofta reser dit? Eller bara för att barnet någon gång i framtiden kanske reser till England, USA etc? I det senare fallet skulle jag inte bry mig utan bara välja ett mer "internationellt" andranamn. Finns ingen anledning att hela världen ska anpassa sig efter anglosaxornas namnbruk.

    Men ok, vill ni att engelsktalande inte ska uttala det fel går Malte och Björn bort. Kanske även Ebba (okänt för engelsktalande?).

    Markus/Marcus fungarar bra men känns lit uttjatat i Sverige. Albin och Hugo går också bra. Andra förslag är Malkolm, Albert och Viggo. (Malte är egentligen min personliga favorit.)

    Alice, Agnes och Freja går alla bra (fast i England etc stavar man väl Freya). Men Alice känns lite uttjatat iaf i Sverige. Agnes låter bra på svenska men för hårt på engelska (ÄGGniss?). Elsa? Elise? Frida? Maja/Maia/Maya?
  • halvan
    Xenia skrev 2023-10-15 14:28:38 följande:
    Varför måste namnet fungera på engelska? För att ni planerar att flytta till England, USA etc? För att ni har släktingar i engelsktalande länder och ofta reser dit? Eller bara för att barnet någon gång i framtiden kanske reser till England, USA etc? I det senare fallet skulle jag inte bry mig utan bara välja ett mer "internationellt" andranamn. Finns ingen anledning att hela världen ska anpassa sig efter anglosaxornas namnbruk.

    Men ok, vill ni att engelsktalande inte ska uttala det fel går Malte och Björn bort. Kanske även Ebba (okänt för engelsktalande?).

    Markus/Marcus fungarar bra men känns lit uttjatat i Sverige. Albin och Hugo går också bra. Andra förslag är Malkolm, Albert och Viggo. (Malte är egentligen min personliga favorit.)

    Alice, Agnes och Freja går alla bra (fast i England etc stavar man väl Freya). Men Alice känns lite uttjatat iaf i Sverige. Agnes låter bra på svenska men för hårt på engelska (ÄGGniss?). Elsa? Elise? Frida? Maja/Maia/Maya?
    Namnet måste inte vara perfekt, utan som jag skrev räcker det med att namnet fungerar ?åtminstone okej? på engelska. Det ska gå att uttala någorlunda okej på engelska men behöver inte uttalas perfekt eller låta likadant på svenska och engelska.

    Vi planerar inte att flytta, men vi reser mycket och pratar mycket engelska med varandra och vänner. Även i våra arbeten. Om mitt barn vill flytta när hen är vuxen vet jag inte, men det känns ju schysst att åtminstone underlätta det lilla man kan. Jag är själv tacksam för mitt namn som fungerar OK på engelska i och med att jag ofta presenterar mig på engelska.
  • Blue Waffle

    Alice och Hugo är bäst av era förslag, men gillar även Agnes. Björn och Albin är fina men kanske svårare på engalska.

    Martin Oskar Sigvard Dante Loke

    Leah Marie Daisy Eivor Edit Thilda Greta 

  • Anonym (EE)

    Ebba är gulligt
    Evert (nu är jag inte seriös Tungan ute)

  • Anonym (Morgongåva)

    Om ni vill välja Malte så kan ni ha ett annat "mellannamn" om han heter Bill Malte där Malte är som tilltalsnamn i Sverige så hamnar samtliga namn på en och samma rad, dvs i usa iaf kommer de att använda "Bill" då de inte har samma system, han har då lätt att byta om han vill.

Svar på tråden Syskon till Minna