• Anonym (Ledsen)

Försäkringskassan-omänskliga

Det här med att betala tillbaka för mkt bostadsbidrag inom ett år är fan galet 
    dom tror att jag ska kunna betala 5000kr i månaden annars kronofogden 
    Liksom de är ju de enda jag har att leva på till mat osv på en månad. 

Man orkar ju inte kämpa längre alltså 

• Svar på tråden Försäkringskassan-omänskliga
  • Anonym (Vera)

Så blir det när man ljuger om sin inkomst. Visste du inte att de kollar efteråt? 

• Anonym (Patricia)

5000? 

Hur mycket pengar är du skyldig egentligen om du ska betala 5.000 varje månad? Och vad har du för inkomst? 

Jag har avbetalning med Fk och dom drar 450 kr från befintliga bostadsbidraget . Jag är skyldig ca 4900 kronor.  

• Anonym (Ange mer)

Därför kan alltid anger att man tjänar betydligt mer. Att ange minsta minimala inkomst för att få ut mer bostadsbidrag just då är det sämsta man kan göra.

• Anonym (Ledsen)

Jag har jobbat på ett skitställe där lönen ena månaden kunde ligga på 12000 o nästa 22000 beroende på hur mkt jag fick jobba så de har vart omöjligt att uppge. svårt även att uppge väldigt lågt då jag vissa månader behövde bostadsbidraget. 

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-16 12:49:16 följande:

Jag har jobbat på ett skitställe där lönen ena månaden kunde ligga på 12000 o nästa 22000 beroende på hur mkt jag fick jobba så de har vart omöjligt att uppge. svårt även att uppge väldigt lågt då jag vissa månader behövde bostadsbidraget. 

Fast det förklarar ändå inte varför du ska betala 5000 varje månad?  Har du uppgett att du inte haft inkomst alls? 

Det du borde gjort är att ringa Fk när du ansökte och förklara hur din inkomst ser ut så har dom räknat ut en genomsnittlig årsinkomst åt dig som dom baserat bidraget på. 
  • Anonym (?)

Max bostadsbidrag för de flesta är kring 5000 kr/månad.

Det verkar som du ska betala tillbaka allt bidrag du fått under ett år. Kan förstår att du behövde extra pengar någon månad ibland men då borde du lagt undan överskottet övriga månader så du nu skulle kunna betala tillbaka.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-16 12:49:16 följande:

Då får man spara när man tjänar 22 000. Är du skyldig FK 60 000 måste du själv ha förstått att du skulle få en saftig räkning nästa år. 
  • Anonym (Ledsen)

Jag tror att det här är en skuld för minst två år bakåt. Jag har betalat tidigare 400kr i månaden sen ändärades reglerna kring återbetalning.
    jag har uppgett inkomst på 20.000 har jag för mig
    och haft ett bidrag på 4.800
    har fyra hemmaboende barn o bor själv vuxen 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Vera) skrev 2023-10-16 13:17:50 följande:
    Då får man spara när man tjänar 22 000. Är du skyldig FK 60 000 måste du själv ha förstått att du skulle få en saftig räkning nästa år. 
    Svårt att spara då jag har ca 5000 att leva på och vi är fem pers
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-16 13:19:40 följande:
    Svårt att spara då jag har ca 5000 att leva på och vi är fem pers
    Du bör nog byta jobb....
Svar på tråden Försäkringskassan-omänskliga